«Bergenstoget plyndret inat!» er boken som for ganske nøyaktig hundre år siden startet den norske tradisjonen med påskekrim.
Det åpner aldeles betagende med at to studenter går på kino i den norske hovedstaden i februar.
Åge Heiberg og Johan Bratt går og ser en westernfilm med den høyst virkelige Thomas Edwin «Tom» Mix i hovedrollen.
Til «eggende foxtrot» ser de to Oslo-guttene hvordan cowboyen på lerretet plyndrer et tog i villeste vesten.
Sklir elegant av sted
Dermed er tanken sådd i deres sinn. Hvorfor ikke gjøre noe lignende her hjemme? Vi har da tog – Bergensbanen ble åpnet i 1909, og brukbar prærie på Hardangervidda?
I de første kapitlene sklir fortellingen elegant av sted som nysmurte ski i oppkjørte løyper i passe mange minusgrader.
Vi er innom et pokerlag, der fire bergensere som går under navnene «Prikken», «Tiurjegeren», «Bokseren» og «Biologen» blir koblet på.
Det tilkommer så et aktverdig motiv. Bokserens bror har satt seg i gjeld på grunn av hodeløs aksjespekulasjon, og trenger akutt penger.
Heiberg har dessuten gjort det slutt med fortellingens eneste kvinneskikkelse. Det fremstår som maktpåliggende å komme seg raskt ut av byen.
Omvei over vidden
De tar toget fra Vestbanen. Det er breddfullt av syngende påsketurister i en eksaltert tilstand som gir en følelse av at stemningen på toget var bedre før – noen har til og med seg platespiller.
Men før plyndringen skjer, skal vi ut på skitur.
For ikke å bli gjenkjent hopper ranerne nemlig av toget på Voss, tar bussen til Eide i Hardanger, og videre med dampbåten Hardanger Sunnhordlandske «Ullensvang» på Sørfjorden til Lofthus.
Derfra på ski via diverse setre, blant annet Vatnaliseter og Tverrgavlen, før de hopper på nattoget på Haugastøl.
Denne delen av boken er turistforeningsnostalgi av ypperste merke.
Jeg holder de to forfatterne, som brukte pseudonymet Jonathan Jerv, mistenkt for å være inspirert av Fritjof Nansens spontane skitur over Hardangervidda i 1884 da han gikk fra Bergen til Oslo for å delta i Husebyrennet.
På Haugastøl raner gjengen kupé etter kupé. Det blir slåsskamp med et par søvnige sjømenn.
Et skudd blir avfyrt, og en konduktør blir truffet. Kvinnen som ble dumpet i andre kapittel, er tilfeldigvis på toget.
Samvittighetskvaler kommer over våre seks helter, men det finnes en utvei til slutt.
Hint av vitalisme
Så mye mer er det ikke å si om handlingen. Det merkes at norgeshistoriens første påskekrim ble skrevet i løpet av et par måneder.
Allikevel er det her mye å glede seg over.
Den vitalisme som preget mange kunstnere på denne tiden, og som skulle slå ut i full blomst i Nordahl Griegs bestselgende diktsamling «Norge i våre hjerter» i 1928, er synlig også her.
Hva var vel den grimme dekadense i storbyen mot å tilbakelegge mil etter mil i ulendt terreng i varmende påskesol på hvite vidder?
Dette var tiden da man kunne skrive setninger som «de var lykkelige fordi de var unge, og fordi det i morgen var atter en dag» – uten ironi.
Men mest av alt får Bergenstoget sin kraft av alt vi vet om det som skulle skje på samme tid og etterpå.
En uskyldig tid
Det er noe uskyldig over et land der man kan ta seg tid til å reise på påsketur, og til og med rane sine medpassasjerer på veien.
Andre norske unge menn skulle rundt 20 år senere komme dalende ned fra himmelen, tungt bevæpnet. Da ikke for å rane sine landsmenn, men for å stikke kjepper i hjulene til den tyske okkupasjonsmakten.
Den 2. desember i 1943 dalte Nordahl Grieg ned fra himmelen i et alliert bombefly over Berlin.
Men før alt dette, idet påskesolen begynte å ta tak i hytteveggene i april 1923, var det fortsatt rom for å sitte på Grand og fyre opp sin Golden West, for så å skrive – dødelig presise – setninger om, ja, været:
«Bergenstoget plyndret inat!» er kanskje en bagatell.
Men uten denne i bokhyllen, helst i en antikvarisk utgave, kan du ikke si at du har et komplett hyttebibliotek.
Hei!
Jeg leser og anmelder litteratur i NRK. Les gjerne også anmeldelsen min av «Kairos» av Jenny Erpenbeck, «Detaljer» av Ia Genberg, eller Franz Kafkas «Prosessen» oversatt av Jon Fosse.