Hopp til innhold

– Må skrive om lærebøkene etter dette

Det savnede Malaysia Airlines-flyet ga fra seg flere «håndtrykk» etter at det forsvant fra radaren. Arbeidet med å finne flyet utvides stadig, og beskrives som banebrytende.

Leting etter MH370

Malaysiske navigatører på leting over Malakkastredet, som ligger mellom Malaysia og Sumatra.

Foto: MOHD RASFAN / Afp

Malaysiske myndigheter mener nå at noen har skrudd av flyets kommunikasjonssystemer med vilje, og at flyet kan ha fortsatt ferden i opptil sju timer etter at det forsvant fra radarskjermene.

Et av systemene som ble skrudd av går under navnet ACARS, Aircraft Communications Addressing and Reporting System.

Dette er en digital datalink som brukes til å sende korte meldinger mellom flyet og kontrollsentraler, og kan skrus av manuelt. Det kan imidlertid ikke systemets antenne, som fortsetter å svare på satellittsignaler hver time.

Den automatiske utvekslingen av signaler kalles et «håndtrykk», og kan sammenlignes med et telefonanrop som bare fortsetter å ringe selv om ingen svarer i andre enden.

Man får ikke hentet ut noen informasjon om hvor flyet er, men satellitten fortsatte å identifisere flyet en gang i timen fire eller fem ganger etter at det forsvant fra radaren.

Les: – Fløy farlig lavt for å ikke bli oppdaget
Les: Her kan flyet ha beveget seg

DIREKTE: pressekonferanse

DIREKTE: Malaysiske myndigheter holder pressekonferanse kl. 10.30.

– Umulig å endre

Den britiske satellittoperatøren Inmarsat bistår nå i arbeidet med å spore opp flyet ved hjelp av disse signalene.

– Ekspertene våre deltar nå i etterforskningen, og vi har sendt folk til Kuala Lumpur. Vi legger alle kreftene våre i dette for å hjelpe til så godt vi kan, fordi det ikke ser ut til å være andre data, sier Inmarsat-talsmannen David Coiley til CNN.

Flyet trenger strøm for å kunne svare på signalet, noe som tyder på at det var operativt i flere timer etter at man mistet kontakten.

– Flyets retursignal er en bekreftelse som sier: «Ja, jeg er her fortsatt», sier Coiley.

Når et fly befinner seg over land, sendes ACARS-meldinger ofte over radio. Når flyet er utenfor rekkevidde, bytter signalet automatisk til satellitt uten at pilotene trenger å gjøre noe som helst.

Signalet inneholder en unik kode som identifiserer flyet. Inmarsat understreker at det er nærmest umulig å endre denne.

Les også: – Et fly kan forsvinne på to måter

Mulige rullebaner

Rullebaner flyet kan ha landet på.

Foto: Skjermdump / WNYC

– Tenker utenfor boksen

Inmarsat eier og driver ti satellitter som går i bane drøyt 35.000 kilometer over ekvator. For å plukke ut posisjonen til et fly, må satellitten vite i hvilken vinkel flyet befinner seg.

Et fly som befinner seg direkte under satellitten er i en 90 graders vinkel, mens en fly på en av polene vil ligge på null grader. Da den siste meldingen fra MH370 kom, befant flyet seg på 40 grader.

Leting etter Malaysian Airlines-flyet

25 land er nå involvert i letingen etter MH370.

Foto: Binsar Bakkara / Ap

Myndighetene har brukt denne informasjonen til å tegne opp de to mulige «korridorene» der de tror flyet kan være.

– Vi prøver å finne ut hva det betyr, og hvordan vi skal tolke det. Dette er ganske nytt for oss, vi har aldri vært nødt til å bruke satellitthåndtrykk som beste tilgjengelige informasjon, sier en anonym representant for amerikanske myndigheter til CNN.

Malaysiske myndigheter tror fortsatt at flyet har havarert i havet, men vil fortsatt ikke utelukke muligheten for at det har klart å lande på fast grunn.

– De som gjør dette tenker utenfor boksen. De bruker noe som ikke ble laget for å brukes på denne måten, og det ser ut til å fungere. Når det gjelder leting og redningsarbeid, kommer de nok til å måtte skrive om lærebøkene etter dette, sier William Waldock ved det areonautiske universitetet i Arizona til nyhetsbyrået AP.

Les: – Kommunikasjonsutstyret ble bevisst slått av
Les: Pårørende: – Dette gir oss et håp

Søppel i veien

25 land er nå involvert i letingen etter flyet, med minst 43 skip og 58 fly i aksjon. Målet er å snevre inn leteområdet så mye og så fort som mulig ved å se etter tegn til vrakgods i havet.

Seter, redningsvester og passasjerer som ikke satt fastspent holder seg gjerne flytende. Resten av flyet kan ha sunket til 4500 meters dybde.

Store mengder søppel gjør imidlertid letingen vanskeligere, samtidig som strømningene i havet kan ha dratt med seg vrakgods langt unna ulykkesstedet, skriver AP.

Amerikanske myndigheter har med seg utstyr til å spore opp de svarte boksene, men sier de ikke vet nok til å vite hvor de skal begynne å lete.

– Dersom det virkelig befinner seg i Indiahavet, kommer de til å trenge mye mer enn det. Det er enormt, og krever masse innsats, folk, skip og fly, sier Waldock.

Les: Fly-leiting ved isolerte småøyer i Indiahavet
Les: Dette er teoriene om flymysteriet

Beklager, vi kunne ikke vise innholdet.
Se «Passasjerfly forsvant» i nytt vindu

SISTE NYTT

Siste nytt