Hopp til innhold

Dette er teoriene om flymysteriet

Stadig flere opplysninger lekker ut fra letingen etter det savnede flyet fra Malaysia Airlines. Her er noen av de siste teoriene som florerer om flymysteriet.

Malaysia Airlines

Mannskap på et av Malaysia Airlines' letefly ser ut over Malakkastredet i Indiahavet fredag, etter at leteområdet har blitt utvidet.

Foto: MOHD RASFAN / Afp

Fredag kveld melder New York Times at Malaysia Airlines-flyet hadde flere brå endringer i høyde og kurs etter at kontakten med flyet ble brutt.

Avisen siterer ikke navngitte kilder blant amerikanske myndigheter og andre kjent med detaljene i etterforskningen. Radar-dataene er ikke frigitt, men de skal være delt med amerikanske og kinesiske letemannskaper. Nøyaktig hva opplysningene kan bety er fremdeles uklart.

– Det er lite man kan slå fast ut fra disse dataene. Mye av det gir ikke mening, sier en av kildene til New York Times.

Det man vet for sikkert er at Boeing 777-flyet med rutenummer MH370 forsvant fra radaren et sted over Sør-Kinahavet natt til forrige lørdag, under en time etter at det tok av fra Kuala Lumpur. Om bord var 239 passasjerer, som etter planen skulle til Beijing.

Har pilotene gjort noe feil? Kan elektrisk feil ha forårsaket en eksplosjon? Kan flyet ha blitt kidnappet, eller ha blitt utsatt for et terrorangrep?

Den siste uken har det dukket opp en rekke teorier om hva som er årsaken til den mystiske forsvinningen. Noen teorier har blitt svekket i løpet av uken, andre har blitt styrket. Under følger en oppdatert oversikt over de mest aktuelle.

Pilotfeil

Eksperter på flysikkerhet er forundret over at en flytype med et så rent rulleblad som Boeing 777-200ER kan «forsvinne i det blå», bokstavelig talt. I den sammenheng er det naturlig at fokuset rettes mot tidligere ulykker der pilotfeil har vært en medvirkende årsak.

Det var pilotene som fikk skylden for Air France flight 447-katastrofen i 2009. Etterforskerne sier at autopiloten skrudde seg av, etter at farsmålerne sluttet å fungere – sannsynligvis på grunn av iskrystaller.

Pilotene forsøkte deretter å rette opp flyet, noe som i stedet førte til at det vinkelen ble for bratt. Flyet gikk ned i Atlanterhavet, alle de 228 personene om bord omkom.

Samtidig påpeker flyeksperter at været var bra dagen MH370 forsvant. De mener derfor at en erfaren pilot ville vært i stand til å unngå et havari under de nevnte omstendighetene – med mindre det var tilsiktet.

Artikkelen fortsetter under bildet.

MALAYSIA airlines MH370 savnet fly

Malaysia Airlines flight MH370 forsvant for nesten én uke siden. Saken har blitt et av de store flymysteriene i nyere tid.

Foto: STRINGER / Reuters

Selvmord

En annen mulighet som har blitt presentert er derfor at flyet har gått ned som følge av et tilsiktet krasj. The Aviaton Safety Network melder, ifølge BBC at åtte flyulykker har blitt koblet til pilotselvmord siden 1976.

Ulykkene med Egypt Air Flight 990 i 1999 (217 døde) og Silk Air Flight 185 i 1997 (104 døde) er eksempler på ulykker man tror kan ha blitt forårsaket av suicidale piloter. Dette er imidlertid påstander som aldri har blitt bekreftet.

Dette til tross, det er foreløpig lite som tyder på at verken piloten, kaptein Zaharie Ahmad Shah (53), eller co-piloten, Fariq Abdul Hamid (27), ønsket å ende sine liv.

Ifølge nyhetsbyrået Ap har begge de to blitt beskrevet som respektable, samfunnsengasjerte menn. Zaharie begynte i Malaysia Airlines i 1981, og hadde mer enn 18.000 timer i luften bak seg.

Fariq skal på sin side ha planlagt å gifte seg, etter nylig å ha blitt forfremmet til cockpit-tjeneste. Det er imidlertid Fariqs fortid som har vekket størst oppmerksomhet, etter at det ble kjent at han og en annen pilot i 2011 inviterte to kvinner inn i cockpiten på en flyvning fra Phuket til Kuala Lumpur.

Den ene av kvinnene sier til Daily Mail at Fariq røyket og snakket med de to under hele flyvningen, men påpeker at hun ikke har grunn til å tro at han kan lastes for noe i forbindelse med MH370-mysteriet.

Artikkelen fortsetter under bildet.

Transportminister Hishammuddin Hussein (t.h.) og forsvarssjef Zulkifeli Mohd. Zin

Malaysias transportminister Hishammuddin Hussein (t.h.) og forsvarssjef Zulkifeli Mohd. Zin under en pressekonferanse om flyforsvinningen tidligere i uka.

Foto: EDGAR SU / Reuters

Tekniske feil

Flere av teoriene om MH370-forsvinningen er naturlig nok knyttet til tekniske feil. Et vitneutsagn fra en arbeider på en oljerigg utenfor kysten av Vietnam, som hevder å ha sett «et brennende objekt» er imidlertid blant de få tingene som tyder på at flyet har eksplodert.

TWA flight 800 eksploderte over Atlanterhavet i 1996. 230 personer døde. Etterforskerne mener en gnist fra det elektriske anlegget gjorde at en tank med drivstoff eksploderte. Ulykken førte til nye retningslinjer for hvordan drivstoff skal plasseres på fly.

En av flere grunner til at mange tviler på at noe lignende har skjedd med MH370, er det faktum at man foreløpig ikke har funnet noen vrakrester. Dette kan imidlertid også forklares med at letemannskaper har lett på feil sted.

En annen teori, som også har blitt lansert av ingeniørstudenten Andrew Aude (20), er at sprekkdannelser i flykroppen har ført til at oksygen har strømmet ut fra flykroppen, uten å ødelegge den helt.

Dette er basert på en advarsel sendt ut av De Føderale Luftfartsmyndigheters direktiv for flysikkerhet, sendt ut i august i fjor. Teorien har fått støtte av den tidligere sjefen i National Transportation Safety Board (NTSB), Mary Schiavio.

Dette scenarioet ville forklart hvordan flyet kunne fortsette på autopilot, og dermed fortsette å sende ut signaler. Mangelen på vrak eller vrakrester taler imidlertid imot denne muligheten.

Artikkelen fortsetter under bildet.

Malaysia Airlines

Mannskap i det indonesiske flyvåpenet brifes forbindelse med søket etter MH370 i Malakkastredet fredag.

Foto: Binsar Bakkara / Ap

Terror

De første dagene etter forsvinningen meldte flere medier at to av passasjerene om bord på flyet reiste med stjålne pass, noe som innebærer et klart sikkerhetsbrudd. Interpol-sjef Ronald Kenneth Noble har imidlertid uttalt at forsvinningen neppe skyldes terrorisme.

Etter hvert har det også blitt klart at de to stjålne passene tilhørte to unge, iranske menn. Disse skal ha vært ute etter å emigrere til Europa, og har ikke blitt linket til terrorisme på noen måte, ifølge BBC.

– Jo mer informasjon vi har fått, jo mindre er det som tyder på at dette er en terrorhandling, sa Noble tidligere denne uken.

Kidnappet?

En av de mest omtalte teoriene de siste dagene innebærer at flyet skal ha blitt kidnappet.

En amerikansk tjenestemann med god kjennskap til etterforskningen sier fredag at man undersøker mulighetene for at noen forårsaket forsvinningen til det forsvunne flyet med vilje, skriver nyhetsbyrået Ap.

Nyhetsbyrået melder også at etterforskere er stadig mer sikre på at det mystiske flyet fløy tilbake, over Malaysia, etter den siste radiokontakten med bakken. Ifølge tjenestemannen kan det være snakk om piratvirksomhet, fordi «noen med flyferdigheter» må ha stått bak retningsforandringen.

Ifølge tjenestemannen er et av hovedbevisene for at det kan ligge en villet handling bak forsvinningen at kontakten med Malaysian Airlines flight MH370 ble brutt et titalls minutter før et av kommunikasjonssystemene sluttet å fungere.

Ifølge tjenestemannen er det også mulig at flyet har landet et sted, uten å bli oppdaget.

Artikkelen fortsetter under bildet.

Malaysia Airlines

En pilot på et vietnamesisk AN27-fly bruker en pad i forbindelse med søket etter det savnede flyet.

Foto: HOANG DINH NAM / Afp

Et annet av flyets kommunikasjonssystem skal ha plukket opp elektroniske signaler med en satellitt i fire timer etter at man mistet kontakten med Boeing 777-en, som var på vei fra Kuala Lumpur til Beijing, skriver nyhetsbyrået.

Selskapet Inmarsat, som er leverer mobile satellittløsninger, bekrefter i en pressemelding at man har registrert automatiske signaler fra flyet. Informasjonen er overlevert Malaysia Airlines.

Dette blir tolket som en indikasjon på at flyet fortsatt skal ha vært i luften etter at kontakten ble brutt. En lignende teori, som innebærer at motorene skal ha sendt ut signaler etter at flyet forsvant, har blitt framsatt i Wall Street Journal. Dette har imidlertid blitt avvist av Malaysia Airlines og motorfabrikanten Rolls-Royce som «upresist».

Utvider søkeområdet

Det eneste som så langt er sikkert, er at flyet fortsatt ikke er funnet. Fredag ble det kjent at søket etter flyet og eventuelle vrakdeler har blitt utvidet lenger vestover, etter mislykkede søk i Sør-Kinahavet.

Ifølge nyhetsbyrået AFP har et amerikansk overvåkningsfly av typen P-8 Poseidon og krigsskipet USS Kidd blitt sendt til Andamansjøen og Bengalbukta på jakt etter MH370.

Inntil sikre funn er gjort er skjebnen til de 239 personene som var om bord fortsatt et mysterium.

SISTE NYTT

Siste nytt