NRK Meny
Normal

Her kan flyet ha beveget seg

Nye satellittopplysninger plasserer flyet i en av to mulige korridorer. Flere tror nå at flyet kan ha landet på hemmelig sted.

Beklager, vi kunne ikke vise innholdet.
Se «Passasjerfly forsvant» i nytt vindu

Den ene korridoren går nord, fra Thailand til Kasakhstan og Turkmenistan og den andre går sør, fra Indonesia til Indiahavet.

Satellittopplysningene er av en slik art at malaysiske myndigheter ikke kan bekrefte flyets presise posisjon.

Det opplyste Malaysias statsminister Najib Razak på lørdagens pressekonferanse, der han også gikk ut med at kommunikasjonsutstyret bevisst ble slått av, noe som tyder på at det savnede passasjerflyet fra Malaysia Airlines ble kapret.

Det er gått en uke siden flyet med 239 mennesker om bord på vei til Beijing forsvant sporløst utenfor Malaysias østkyst.

De nye opplysningene, og ikke minst det faktum at de kommer en uke etter flyet forsvant, har vakt sterke reaksjoner og skapt grobunn for nye teorier.

Signaler over seks timer etter forsvinningen

Razak opplyser at malaysiske myndigheter avslutter søket i Sør-Kinahavet etter at det er klart at etterforskerne mener flyet endret retning og fløy tilbake over Malaysia.

– Søket etter MH370 har gått inn i en ny fase. Vi håper at denne nye informasjonen kan bringe oss nærmere å finne flyet, sier Razak.

Razak gjorde det klart at flyet fortsatte å fly i flere timer etter at det forsvant fra radaren.

– Den siste satellittkommunikasjonen med flyet kom mer enn seks og en halv time etter at det forsvant fra den sivile radaren klokken 1.30 natt til lørdag 8. mars, sa han, ifølge AFP.

Tror flyet har landet

Roger Handeland i Norsk Flyteknikerforening

TROR FLYET HAR LANDET: Roger Handeland er leder i Norsk Flytekniker Organisasjon. Han mener myndighetene bevisst holder informasjon tilbake.

Foto: NRK

– Dette ligner mer og mer på at flyet har landet på et hemmelig sted, uttaler Roger Handeland.

Han er leder i Norsk Flytekniker Organisasjon. Handeland mener myndighetene sitter med langt mer informasjon enn de vil ut med.

– Jeg tror de vet ganske nøyaktig hvor flyet er, men at de av politiske hensyn velger å hemmeligholde det.

– Hvilke interesser skulle det vært?

– Det er både kinesiske, russiske og amerikanske interesser i dette området. Militæret har mye mer omfattende overvåkningsutstyr enn det sivile samfunnet. Jeg tror ett eller flere land sitter med denne informasjonen, sier Handeland.

BBC-journalist Jonah Fisher melder på Twitter at han er blitt oppdatert av malaysiske myndigheter. De tror det mest sannsynlige stedet for flyet er på land et sted nær grensen mellom Kina og Kirgisistan.

Laster Twitter-innhold

Han skriver også at det er mye usikkerhet knyttet til opplysningene.

Tviler på flystyrt

Han mener det ikke er noen logisk forklaring på at Malaysia sitter med to mulige korridorer som flyet kan ha tatt.

– Jeg tolker det som de vet hvilken vei det har tatt.

Han sier han fra første dag har tvilt på en flystyrt.

– Den svarte boksen sender automatisk ut signaler ved kontakt med vann eller krasjlanding, sier Handeland.

Handeland mener myndigheten har sittet med mer informasjon fra første dag.

Wall Street Journal refererte tidligere i uken etterforskere i USA som mente flyet kunne ha fløyet videre i fire-fem timer, og at de undersøker om flyet kan ha landet på et hemmelig sted.

Paul Charles, tidligere direktør i Virgin Atlantic, sa onsdag at scenarioet med at flyet hadde landet var usannsynlig, men mulig.

Landingsteorien: Vanskelig, men mulig

Størrelsen til en Boeing 777 og plassen det krever å lande flyet, gjør det usannsynlig at det har skjedd i all hemmelighet, mener Greg Waldon, redaktør i bransjemagasinet Flightglobal.

– 777 er et veldig stort fly som trenger en lang landingsbane. Det er mulig, men ikke sannsynlig, sier Waldon.

Paul Yap, luftfartsekspert ved den polytekniske høyskolen Temasek i Singapore, sier at hvis den eller de som kontrollerte flyet kunne unngå militære radarer, kunne de nok også ha klart å lande det trygt.

De nye opplysningene om at flyet bevisst skal ha slått av kommunikasjonen, åpner for nye muligheter, også muligheten for at flyet ikke har styrtet i sjøen, sier David Kaminski-Morrow, redaktør i Flight International.

At flyets sendere ble skrudd av, er vesentlig både fordi det er noe flygere normalt aldri vil gjøre, og fordi det samme ble gjort om bord i flere av flyene som ble kapret 11. september 2001.

Rystet over spekulasjoner

 Einar Sørensen

MISLIKER KONSPIRASJONSTEORIER: Luftfartseksperten Einar Sørensen mener en mulig flykaprer kan ha sett seg ut områder med lite overvåkning.

Foto: Ronald Johansen RONALD JOHANSEN Ronald Johansen Ronald Johansen Ronald Johansen RONALD JOHANSEN

Luftfartseksperten Einar Sørensen sa til NRK i går at han etterlyser politiske vilje til å sikre kontrollen over passasjerfly, og at det finnes utstyr som kan hindre at fly blir sporløst borte som tilfellet med Malaysia Arlines-flyet.

Han liker dårlig teorier om at flyet kan ha landet.

– Jeg er rystet over spekulasjonene. Vi er nesten tilbake til mellomkrigsårene. Jeg synes det er respektløst overfor de pårørende som er i en fortvilet situasjon, sier Sørensen.

Områder med lite overvåkning

– Hvorfor velger Malaysia å gå ut med to mulige korridorer som flyet kan ha beveget seg i?

– Dette er jo nesten to verdensdeler, og det er vanskelig å si uten å vite noe om hva slags satellittopplysninger det er snakk om. Men dette kan være områder med lite overvåkning, som en eventuell flykaprer må ha visst om. Det er den eneste logiske forklaringen slik jeg ser det, svarer Sørensen.

– Vil den militære overvåkingen være så stor i området at noen ville ha oppdaget flyet?

– Jeg tror det er overdrevet. Den militære overvåkningen er neppe så omfattende i Sørøst-Asia.

– Hva med de svarte boksene. Ville ikke de ha sendt ut signaler ved en styrt?

– Det er ingen garanti. Dette er gammel teknologi, med svake signaler og de drives av batteri med begrenset kapasitet. På dypt vann kan de bli satt ut av funksjon, påpeker Sørensen.

Statsminister Najib Razak fortalte på pressekonferansen at det savnede Malaysia Airlines-flyets kommunikasjonsutstyr med stor grad av sikkerhet ble slått av. Flyet bevegde seg deretter ut av Sør-Kina-havet.

NETT-TV: Etterforskningen så langt viser ifølge Malaysias statsminister Najib Razak at kommunikasjonsutstyret i flyet ble slått av da det var like ved Malaysias østkyst, og at flyet fortsatte å fly i over seks og en halv time etter at det forsvant fra den sivile radaren. De nye opplysningene en uke etter at flyet forsvant, vekker harme i Kina.

Sterke reaksjoner fra Kina

Om lag to tredjedeler av passasjerene om bord på flyet var kinesiske, og Beijing har vist økende utålmodighet med den malaysiske innsatsen.

Kinesiske myndigheter krever nå grundigere og mer nøyaktig informasjon, og sier de sender et teknisk team til Malaysia for å hjelpe til med etterforskningen.

Kinas statlige nyhetsbyrå skriver at den malaysiske statsministerens nye opplysninger er «smertelig forsinket»

De mener også at fraværet eller mangelen på opplysninger har ført til at en massiv innsats er sløst bort, og har bidratt til en ryktespredning som rammer de berørte familiene.

Reuters-kilde: Trolig styrtet i havet

Reuters viser til en kilde som er kjent med amerikanske vurderinger av elektroniske signaler som sendes til stasjonære satellitter drevet av britiske Inmarsat.

Vedkommende mener at flyet mest sannsynlig har snudd sørover over det indiske hav, hvor det formodentlig har gått tom for drivstoff og styrtet i havet.

Den andre tolkningen er at flyet fortsatte å fly nordvest inn i indisk territorium.

Kilden sier det er usannsynlig at flyet kan ha fløyet i lengre tid over India fordi de har et sterkt luftforsvar og radardekning som ville ha oppdaget flyet slik at myndighetene kunne avskåret det i lufta.

Laster innhold, vennligst vent..
Laster innhold, vennligst vent..

SISTE NYTT

Siste nytt