NRK Meny
Normal

– Kommunikasjonsutstyret ble bevisst slått av

Etterforskningen tyder på at det savnede passasjerflyet fra Malaysia Airlines ble kapret. Malaysias statsminister opplyser i dag at flyets bevegelser tyder på at det var en bevisst handling fra noen om bord i flyet.

Statsminister Najib Razak fortalte på pressekonferansen at det savnede Malaysia Airlines-flyets kommunikasjonsutstyr med stor grad av sikkerhet ble slått av. Flyet bevegde seg deretter ut av Sør-Kina-havet.

Etterforskningen så langt viser ifølge Malaysias statsminister Najib Razak at kommunikasjonsutstyret i flyet ble slått av da det var like ved Malaysias østkyst, og at flyet fortsatte å fly i over seks og en halv time etter at det forsvant fra den sivile radaren.

– Flyets forsvinning er et resultat av en bevisst handling, sier statsminister Najib Razak, ifølge nyhetsbyrået AP.

Razak opplyser at malaysiske myndigheter avslutter søket i Sørkinahavet etter at det er klart at etterforskerne mener flyet endret retning og fløy tilbake over Malaysia.

– Vi avslutter vår operasjon i Sørkinahavet og revurderer hvor letemannskapene skal sendes ut, sier Razak.

(Se det oppdaterte interaktive kartet nederst i artikkelen)

– Fortsatte å fly etter at det forsvant fra radaren

På en pressekonferanse lørdag morgen norsk tid opplyste statsministeren at man ikke kan bekrefte at flyet med 239 mennesker om bord ble kapret, men la ikke skjul på at det kan være mye som tyder på det.

Razak gjorde det klart at flyet fortsatte å fly i flere timer etter at det forsvant fra radaren.

– Den siste satellittkommunikasjonen med flyet kom mer enn seks og en halv time etter at det forsvant fra den sivile radaren klokken 1.30 natt til lørdag 8. mars, sa han, ifølge AFP.

Uten for hjemmet til Malaysian Airlines-pilot

GJENNOMSØKER: Politiet gjennomsøker lørdag hjemmet til kapteinen på det savnede flyet.

Foto: Lai Seng Sin / Ap

Malaysiske myndigheter mener også å nærmest kunne fastslå at kommunikasjonsutstyret i passasjerflyet bevisst ble slått av.

– Kommunikasjonsutstyret ble slått av da det var like ved Malaysias østkyst, sa Razak.

Nye satellittopplysninger plasserer ifølge ham flyet i en av to mulige korridorer, en nordlig fra Thailand til Kasakhstan og Turkmenistan og en sørlig fra Indonesia til Indiahavet.

– Søket etter MH370 har gått inn i en ny fase. Vi håper at denne nye informasjonen kan bringe oss nærmere å finne flyet, sier Razak.

– Med tanke på denne seneste utviklingen retter malaysiske myndigheter etterforskningen mot passasjerene og mannskapet om bord, legger han til.

Gjennomsøker huset til piloten

Opplysningene statsministeren offentliggjorde i dag, har gjort at politiet nå gjennomsøker huset til kapteinen på det savnede passasjerflyet, skriver Reuters.

Nyhetsbyrået melder at polititjenestemenn ankom boligen like etter at statsministeren avsluttet sin pressekonferanse.

(Artikkelen fortsetter under bildet)

MALAYSIA airlines MH370 savnet fly

Passasjerflyet fra Malaysia Airlines har vært savnet i én uke.

Foto: STRINGER / Reuters

– Kapring er ikke lenger en teori

Sky News meldte tidligere i morges at malaysiske regjeringskilder har opplyst at etterforskerne ikke har klart å slå fast noe motiv og at det fortsatt er uklart hvor flyet befinner seg, men at det er utvetydig at flyet ble kapret.

– Kapringen er ikke lenger en teori, men en konklusjon, sier kilden.

En annen malaysisk kilde hevder at det savnede flyets kurs ble endret med vilje av en erfaren pilot med inngående kjennskap til radarposisjonene i området.

– Det er nødt til å ha vært en dyktig pilot, sier den høytstående kilden, som er involvert i granskningen av flyet fra Malaysia Airlines.

Han baserer konklusjonen på de hemmelige opplysningene om flyets bevegelser fra militære radarer.

– Han visste hvordan man skulle unngå sivile radarer. Han ser ut til å ha studert hvordan man unngår dem, sier den anonyme kilden.

Brå høydeendringer

Det er sterke indikasjoner på at en eller flere med vilje endret flyets kurs og forsøkte å skjule lokaliseringen av flyet, opplyser amerikanske kilder til Wall Street Journal.

De har mistanke om at forskjellige systemer ble slått av kort tid etter hverandre, etter at flyet tok av forrige helg.

Samtidig melder New York Times at det savnede flyet gjorde flere brå endringer av høyde og kurs etter at det ble mistet kontakt med flyet.

De markante endringene av høyde og kurs skjedde kort tid etter at flyet forsvant fra sivile radarer en knapp time etter at det tok av fra Kuala Lumpur.

Radarsignaler plukket opp av militære malaysiske radarer tyder på at flyet klatret til 45.000 fot, noe som er over den høyden Boeing 777-200-fly er godkjent for, ifølge avisen.

Mistet bevisstheten?

Deretter skal flyet med flere nedstigninger ha gått ned til 23.000 fot, som er under vanlig marsjhøyde. Flyet var da ved øya Penang, en av Malaysias største. Der steg flyet igjen og forandret flyet kurs nordvest mot Indiahavet.

En pilot som flyr Boeing 777-200-maskiner, sier passasjerer og besetning kan ha mistet bevisstheten da flyet klatret til over den godkjente makshøyden på 43.100 fot.

De amerikanske etterforskerne har også analysert signalene som ble sendt automatisk fra flyets motorer til produsenten Rolls-Royce.

Ifølge signalene stupte flyet 40.000 fot på et minutt, opplyser en kilde til New York Times. Men etterforskerne tror ikke signalene er nøyaktige og begrunner det med at flyet høyst trolig ville brukt lengre tid på et så langt fall.

Ingen terrorspor

Opplysningene fra flyets motorer er ufullstendige og vanskelig å tolke.

– Mye av dette gir ingen mening, sier en kilde.

Det kan likevel være verdifull informasjon for etterforskerne som forsøker komme til bunns i hva som har skjedd med flyet.

FBI har gransket bakgrunnen til både piloter og passasjerer på flyet uten å finne noen tilknytning til terroristgrupper eller andre tegn på at noen skulle ville kapre eller styrte flyet.

Laster kart, vennligst vent...

NYE SØKEOMRÅDER: Klikk på det interaktive kartet for å få opp informasjon om de nye søkeområdene.

Laster innhold, vennligst vent..
Laster innhold, vennligst vent..

SISTE NYTT

Siste nytt