Hopp til innhold

Rektor: – Skolen vår har allerede blitt bedre

En nasjonal undersøkelse viser at de to samiske videregående skolene i Finnmark er blant de dårligste i landet.

Synnøve Solbakken-Härkönen

Elevrådsmedlem Lásse Ánte Gaino Gaup ble i går informert av rektor Synnøve Solbakken-Härkönen om de dårlige resultatene for Samisk videregående skole i Karasjok. – Overraskende, mener begge.

Foto: Mattis Wilhelmsen / NRK

Synnøve Solbakken-Härkönen

Rektor Synnøve Solbakken-Härkönen.

Foto: Mattis Wilhelmsen / NRK

– I skoleåret 2011/12 var det bare 56 prosent av elevene våre som gjennomførte videregående opplæring. De siste årene har tallene blitt kraftig forbedret. Vi har jobbet bevisst med dette i vår skole, forklarer rektor Synnøve Solbakken-Härkönen i Samisk videregående skole i Karasjok.

Rektorens tallmateriale viser at visse ting går rett vei i Karasjok. I 2014 var gjennomføringsprosenten oppe i 80. I 2015 nådde den 82 prosent.

Samisk videregående skole i Karasjok og Samisk videregående og reindriftsskole i Kautokeino er de to eneste videregående skolene i landet som eies og drives av staten.

Skolene kommer dårlig ut i en landsomfattende undersøkelse om kvaliteten til de videregående skolene i Norge.

Skolen i Kautokeino får karakteren 1, mens skolen i Karasjok ender på 1,1. Karakteren 6 er best og 1 dårligst. Landsgjennomsnittet er 3,1.

Resultatene ble først presentert av TV 2.

– Overraskende dårlig

Lásse Ánte Gaino Gaup er med i elevrådet ved Samisk videregående skole. I går fikk han informasjon av rektor om de dårlige resultatene for skolen hans.

Lasse Ante Gaino Gaup

Elevrådsmedlem Lásse Ánte Gaino Gaup

Foto: Mattis Wilhelmsen / NRK

– Veldig overraskende. Dette hadde jeg ikke trodd. Vi i klassen opplever skolen vår som veldig god. Undervisningen er god og vi føler at vi lærer det som forventes i læreplanen, sier Gaup.

Han sier at det beste med skolen er at undervisningen skjer på samisk, noe som gjør det lettere å lære det de skal.

– Jeg vet ikke hvorfor skolen kommer så dårlig ut i denne undersøkelsen, sier Gaup.

Er denne skolen i Karasjok dårligere enn skoler sørpå?

– Jeg tror ikke det. Vi har samme læreplan og lærebøker, og burde derfor ha like bra undervisning som skoler sørpå har, svarer han.

Rektor Solbakken-Härkönen sier at de tar de dårlige resultatene seriøst, til tross for at det går rett vei med noen av områdene som er tatt opp i rapporten.

– Vi må finne ut hva de dårlige resultatene kommer av og deretter se på hva vi må gjøre for å gi elevene våre en bedre skole, sier Solbakken-Härkönen.

Lite flatterende resultater i nord

For første gang offentliggjøres sammenligning av kvaliteten på de ulike videregående skolene i hele Norge.

Undersøkelsen er gjort med opplysninger om de som avsluttet grunnskolen i 2008-2009 og dermed avsluttet videregående skole tre eller fire år senere.

Målet med undersøkelsen er å se hvor mye hver enkelt skole bidrar til elevenes fullføring og karakterer. Med i beregningen er elevenes sosiale bakgrunn og karakterer fra grunnskolen.

Kunnskapsdepartementet har finansiert prosjektet, som er gjennomført av Senter for økonomisk forskning (SØF) i Trondheim.

(Artikkelen fortsetter under bildet)

Alta vgs

Det er ikke bare de samiske videregående skolene som kommer dårlig ut i undersøkelsen. Alta videregående skole får også karakteren 1.

Foto: Marte Lindi / NRK

Her er noen resultater:

  • Skolene i de tre nordligste fylkene gjør det dårligst på enkelteindikatorene for faglige resultater, fullføring og deltagelse, samt på samleindikatoren for skolekvalitet.
  • Alle skolene i Finnmark, og de fleste i Nordland og Troms ligger under landsgjennomsnittet. De er svakere både på faglige prestasjoner og på deltagelse og fullføring.
  • Skolekvaliteten er høyest i Oslo og Akershus. Det er spesielt når det gjelder normert progresjon, norsk eksamen og de skriftlige eksamenene disse gjør det bra. Det er skolene i Vest-Agder som gjør det best på fullføring.
  • Finnmark, Nordland, Oppland, Troms og Østfold har ingen skoler blant de 20 beste i landet.

Resultater for videregående skoler i Finnmark:

Alta 1, Hammerfest 1, Kirkenes 1, Vardø 1, Vadsø 1,5, Lakselv 1,6 og Nordkapp Maritime 1,6.

– Mindre konkurranse

Rektor Synnøve Solbakken-Härkönen tror det er mange årsaker til at de samiske videregående skolene gjør det så dårlig i denne undersøkelsen.

– En av grunnene er det lille elevgrunnlaget. Omtrent alle som søker om opptak kommer også inn på disse skolene. Det fører også til at det faglige nivået i utgangspunktet er dårligere enn i mer populære skoler i Sør-Norge. Det gjør også at det blir mindre konkurranse om resultater i skolen, forklarer Solbakken-Härkönen.

En annen utfordring er mangelen på lærlingeplasser.

– I hele Finnmark er det stor mangel på lærlingeplasser. Derfor er det mange av de elevene som tar utdanning i studieretninger som avsluttes med fagbrev, som ikke får avsluttet utdanningen sin. Vi jobber hele tiden med å finne nye lærlingeplasser, opplyser Synnøve Solbakken-Härkönen.

Korte nyheter

  • Samisk høgskole: Mange søkere, men lærere mangler

    På Samisk høgskole merker det stor interesse for å lære seg samisk.

    Mange har søkt til samisk for nybegynnere, som kalles SÁL1 og SÁL2.

    Til sammen er det 70 søkere.

    – Vårt problem er at vi ikke har nok fagfolk som kan undervise i samisk, opplyser rektor Liv Inger Somby ved Samisk høgskole.

    Hun forteller at skolen nå jobber knallhardt strategisk for å finne folk som kan jobbe hos dem og undervise nybegynnere i samisk.

    – Hvis vi lykkes å få en eller to lærere, kan vi fordoble antallet studenter. Da har vi ikke bare 15, men 30 studenter, forklarer Somby.

    Utfordringen til Samisk høgskole er at det er mange som starter på masterutdanning i samisk, men mange blir ikke ferdige med utdanningen.

    – De bruker så lang tid. Derfor får vi ikke mange nok som har nok kompetanse til å undervise i høgskolen, forklarer Somby.

    Loga sámegillii

    Liv Inger Somby
    Foto: Privat
  • Sámi allaskuvla: Olu ohcit, muhto oahpaheaddjit váilot

    Sámi allaskuvllas oidnet, ahte dál lea stuorra beroštupmi oahppat sámegiela.

    Ollugat leat ohcan sámegiela easkkaálgi kursii, man gohčodit SÁL1 ja SÁL2.

    Buohkanassii leat 70 ohcci.

    – Min váttisvuohta lea, ahte mis eai leat doarvái fágaolbmot geat sáhttet oahpahit sámegiela, muitala Sámi allaskuvlla rektor Liv Inger Somby.

    Son lohká allaskuvlla dál bátnegáskki bargat strategalaččat gávdnat olbmuid geat sin lusa sáhtášedje boahtit bargui ja oahpahit sámegiela easkkaálgiide.

    – Jus oažžut vel ovtta dahje guokte oahpaheaddji, de sáhttit duppalastit studeantalogu. Dalle eai leat dušše 15 studeantta, muhto 30, čilge Somby.

    Sámi allaskuvlla hástalus lea, ahte máŋggas álget sámegiela masterohppui, muhto máŋggas eai geargga oahpuin.

    – Dat ádjánit hui guhká. Danne eat oaččo doarvái olbmuid geain lea gelbbolašvuohta oahpahit allaskuvllas, čilge Somby.

    Les på norsk

    Liv Inger Somby
    Foto: Ođđasat / NRK
  • I dag feires kvenenes språkdag

    I dag feires kvenenes språkdag, kväänin kielipäivä, i hele landet.

    Dagen markeres til minne om offisiell anerkjennelse av det kvenske språket den 26. april i 2005.

    Loga sámegillii

    Kvenflagget
    Foto: Arne Ivar Johnsen / NRK