I dag ble det klart at det japanske oljeselskapet Idemitsu Petroleum sponser forprosjektering av 150-års jubileet for Edvard Munch med 4 millioner kroner.
– La meg starte med å si hvor takknemlige vi i Idemitsu er for å få lov til å bidra til den store Edvard Munch sitt 150-årsjubileum, sier administrerende direktør Kohsuke Tsuji, når han skal fortelle at selskapet Idemitsu petroleum nok en gang punger ut millioner til Munch-museet.
Siden 1991 har selskapet bidratt med 65 millioner, kroner og er dermed Munchmuseets hovedsponsor.
Viktig for Munch
Selskapet har en avgjørende rolle for Munch både i Norge og Japan, innrømmer avdelingsdirektør i Oslo kommunes kulturetat Lise Mjøs.
– Idemitsu er veldig viktig for Munch-museet. De er en stor økonomisk bidragsgyter, men de er også veldig viktig for Munchs betydning hos den japanske befolkning.
Kohsuke Tsuji har en enkel forklaring på den voldsomme interessen for Munch i Japan.
– Munchs malerier er i bøkene vi har på barneskolen i Japan. Og har du først sett et Munch-bilde, glemmer du det ikke, sier han.
Har sponset 65 millioner
Det japanske oljeselskapet startet sponsingen i 1991. Da var Idemitsu ny i Norge, men bladde opp 57 millioner kroner da museet på Tøyen trengte oppgradering og utvidelse, for å gi noe tilbake til det norske samfunnet.
Da «Skrik» og «Madonna» kom til rette i 2007 var det Idemitsu som betalte de fire millionene reparasjonene etter ranet kostet. Med dagens pott er Idemitsu oppe i 65 millioner kroner totalt.
Tyske EON Ruhrgas går inn med 2,4 millioner kroner i år, DNB Nor og norske shippingselskaper er andre gjengangere på sponsorlista. Men Idemitsu er den største bidragsyter. Etter mange representasjonsbesøk på Tøyen har direktør Kohsuke Tsuji mest sans for selvportrettene til Edvard Munch.
– Han er så kjekk på dem, synes japaneren.
Greit å flytte til Bjørvika
Selv om Idemitsu sponset utvidelsen og oppgraderingen på Tøyen med 57 millioner kroner, er det ingen bitterhet å spore hos direktøren over at museet snart skal flytte til Bjørvika.
– Museet vil trekke mer folk med en slik plassering og det er bra for Munch, sier Tsuji.
– Dessuten vet jeg at folk her på museet har ønsket en utvidelse lenge og at de nå er innstilt på å flytte, sier Tsjuji.