Det gikk et sus av lettelse gjennom det store messeområdet i Leipzig, da jurymedlem Jens Bisky kunngjorde at den prestisjefylte litteraturprisen «Preis der Leipziger Buchmesse» gikk til den 56 år gamle forfatteren Georg Klein.
Kunne skapt furore
Georg Klein, som har skrevet romanen «Roman unserer Kindheit», om en barndom i forbundsrepublikken Tyskland tidlig på 60-tallet, var et trygt valg. Atskillig mer furore hadde det blitt, hvis prisen hadde gått til 17 år gamle Helene Hegemann.
Hegemanns debutroman «Axelotl Roadkill» fikk en overveiende svært positiv mottagelse, da den kom ut i januar. Bråket begynte, da undergrunnsforfatteren Airen påpekte at enkelte passasjer i Hegemanns bok hadde «frapperende likheter» med passasjer i hans roman «Strobo».
- Les mer her:
Begge bøker handler om unge mennesker i støpeskjeen, som eksperimenterer med sex og droger på Berlins klubbscene.
Innrømmer klipp og lim
Hegemann innrømmet raskt at hun både hadde lest og brukt utdrag fra Airen i boken. Men, hun sier at dette handler mer om intertekstualitet enn om plagiat. Hun forsvarer seg også ved å si at hun representere en ny generasjon, som fritt mikser og tilpasser fra informasjonsflommen gjennom ny og gammel media, for så å skape noe nytt.
– Det finnes ikke originalitet, men det finnes noe som er ekte, sier Hegemann i en pressemelding fra forlaget etter at skandalen var et faktum. Dette ifølge
.På bokmessen i Leipzig har mer erfarne forfatterkolleger kritisert juryen for å ha nominert «Axelotl Roadkill» til den den høythengende litteraturprisen.
Fjorårets vinner, forfatteren Sybille Lewitscharoff, sa til det fjernsynsstasjonen MDR at nominasjonen av Hegermann skader prisens anseelse.
Åndelig tyveri
I går publiserte også den tyske forfatterforeningen en «Kunngjøring til forsvar for den åndelige opphavsretten».
Her heter det blant annet at «hvis plagiat blir sett på som prisverdig, hvis åndelig tyveri og forfalskninger blir sett på som kunst, så innebærer det en legitimering av lovsstridige tekster i bokbransjen».
Kunngjøringen, som blant var underskrevet av Günter Grass og Christa Wolf, ble tolket som et indirekte angrep på den unge debutanten Hegemann.
Juryleder aviser kritikk
Kritikken mot at Hegemann var nominert til bokprisen ble imidlertid avvist av juryleder Verena Auffermann, som fra scenen på messeområdet mente det ikke fantes feilfrie debutanter noe sted i verden.
– Boken til Hegemann har høy kvalitet, jeg er glad for at forlaget har lovet å oppgi kildene Hegemann har brukt i senere utgaver, sier Auffermann.
Diskusjonen om hvor lang man kan gå i å sitere og kopiere andres verk kommer i en tid, der den tyske bokbransjen på lik linje med bokbransjer andre steder i verden, diskuterer hvordan de skal forholde seg til digitalisering av litteratur, og e-bøker.
Hegemanns bok og diskusjonen som fulgte var en påminnelse om at den nye klipp og lim-generasjonen ikke bare er i stand til laste ned bøker ulovlig på nett. De er også i stand til å skrive dem.