Bedrifter som satser på design har sterkere vekst enn de som ikke gjør det. Det viser undersøkelsen som Synovate har gjennomført for Norsk Designråd.
Bedriftene som satser på design er også over dobbelt så innovative - et begrep som måles i antall nye produkter eller løsninger som har kommet til i løpet av de siste tre årene.
Tjente 140 millioner
Den bergenske undertøysfabrikken Janus har satset bevisst på design de senere årene. I sommer fikk de blant annet designhjelp fra Sør-Europa for å gjøre trusene mer sexy.
Les mer:
Den økte satsingen på design har ført til at omsetningen har steget fra 80 til 220 millioner på 4 år. Det innebærer en økning på 140 millioner kroner.
Velger bort
Direktør i Norsk Designråd Stavik ser imidlertid at det ikke er alle som henger med på designsatsingen.
- Det er nok dessverre slik at norske bedrifter har lett for å velge bort markedsføring og produktutvikling når det blir litt tøft, sier han.
Formann i Norske industridesignere Søren Yran mener det er avgjørende at norsk industri satser på design, kunnskap og innovasjon - blant annet fordi det er umulig å konkurrerere med billig arbeidskraft.
- Mange bedrifter satser ikke nok på design. Det tror det er kakepynt og bruker det for sent, sier Yran. Han oppfordrer til større satsing på forskning og strategisk bruk av design.
Kastet maskiner
Undertøysfabrikken Janus' historie viser at det kan gå galt om man ikke tenker design og utforming. Fabrikken Janus holdt alt for lenge på moten med damestrøper med søm bak på leggen. De innvesterte i dyre maskiner, men da maskinene kom, var strømpene allerede gått av moten og maskinene var måtte kastes.
Markedsdirektør i Janus, Arne Fonneland, mener det kunne gått galt igjen hvis ikke fabrikken hadde satset på design de siste årene.
- Da tror jeg ikke vi hadde eksistert som den siste undertøyfabrikken i Norge. Det er jeg rimelig sikker på.