Kulturkampen ble lansert den 18. august med brask og bram. Men kritikere mener den ikke har levd opp til sitt mål.
– Jeg synes kulturkampen er et flaut tiltak, sier rektor på Markedshøyskolen og PR-mann Trond Blindheim.
Blindheim mener aksjonen ikke har lykkes i å få færre folk til å stemme Fremskrittspartiet.
– I forhold til målet om å skremme folk fra å stemme Frp, så er det en flopp. Det å kaste øl i hodet på Frp-politikere og skjelle folk ut i studio, sees i lys av denne kulturkampen. Mange har sans for den, men jeg tror ikke det velgersegmentet som Frp frir til har sans for det.
- Les:
- Hør:
Aksjonen får kritikk
Arnfinn Bjerkestrand lanserte Kulturkampen for tre uker siden. Forventningene var store, etter at lanseringen allerede hadde blitt utsatt med over en måned. Men nå får aksjonen kritikk for å være for usynlig i valgkampen. Bjerkestrand mener ikke aksjonen har vært en stor flopp.
– Det vil jeg på det sterkeste avvise. Det har kanskje vært forventet at vi skulle være en konsertforening. Men, å drive den type aktiviteter krever ressurser. Og som all annen kunst og kulturvirksomhet er dette basert på frivillighet og stort engasjement. Vi synes vi har lykkes, sier Bjerkestrand.
Kulturkampens mål var å mane til engasjement for et opprop til støtte for fortsatt rødgrønn regjering og å kjempe mot Frps kulturpolitikk. Aksjonen har nå 500 navn på oppropet og rundt 20.00 medlemmer på Facebook.
- Les:
Bjerkestrand legger vekt på at Kulturkampen ikke er et politisk parti, og at valgkamp får partiene ta seg av. Men han kan kanskje love litt aktivitet sånn i siste innspurt før valget?
– Kampen er ikke over før dommeren har blåst, og det gjelder også kulturvalgkampen, sier Bjerkestrand til NRK.