Det er det anerkjente Harvard-Universitet som står bak undersøkelsen der 300.000 Twitter-brukere ble undersøkt.
Folk går lei
Tidligere har undersøkelser vist at over 60 prosent av twitterene har gått lei i løpet av den første måneden.
- Les også:
Det er rundt 10 millioner mennesker i verden som benytter seg av mikrobloggingstjenesten, og den er det raskest voksende sosialenettverkstjenesten i verden.
– Ikke kjærlighet ved første blikk
Men allikevel har forskerne fra Harvard funnet ut at mer enn halvparten av alle brukerne oppdaterer profilen sin sjeldnere enn en gang hver 74. dag.
– Basert på våre funn kan man derfor ikke påstå at det er kjærlighet ved første blikk for mange av twitter-brukerne, sier Bill Heil til
, som stod bak undersøkelsen.Ifølge Hail er det vanlig at topp 10 prosent av brukerne produserer 30 prosent av innholdet, men dette gjelder altså ikke for Twitter.
– En en-veis publiseringskanal
– Dette viser at Twitter fungerer mer som en-veis publiseringskanal enn som en toveis kommunikasjon eller delingsbasert kommunikasjon, ifølge forskningsteamet.
Nielsen Online gjennomførte for en liten tid tilbake en brukerundersøkelse av Twitter der det viser seg at siden har opplevd en eventyrlig vekst det siste året. Fra februar 2008 til februar i år har siden økte med smått fantastiske 1382 prosent, fra 475 000 til 7 millioner. Og de siste fire månedene har ytterligere tre millioner mennesker logget seg inn.
Til sammenligning har Facebook, en av de mest populære sosiale nettverkene i verden over 200 millioner brukere, og de vokste med 228 prosent i den samme perioden.
Få snakker til få mennesker
Undersøkelsen til Nielsen Online viste at mange ga Twitter en sjanse, men 60 prosent av de amerikanske brukerne kom ikke tilbake måneden etter.
– Undersøkelse fra Harvard viser at veldig få mennesker bruker Twitter, mens Nielsen Online undersøkelsen viser at det også er veldig få som følger med på samtalene over en lengre periode, sier Heil, til BBC.
– Slår inn åpne dører
Nettsjef i Teknisk Ukeblad, Anders Brenna, er ikke imponert over undersøkelsen.
- Jeg synes de slår opp åpne dører. Det er godt kjent at 10 prosent av brukerne står bak mesteparten av innholdet på nettet, sier Brenna til
.- Twitter er en kjempehype nå, men interessen for all ny teknologi faller etter hvert, og det gjenstår å se om dette også skjer med Twitter, sier Brenna.