Hopp til innhold

Forskjellsbehandler bokanmeldere

- Jeg stoler ikke nok på Dagbladet til å gi dem bøker tidlig, sier Ingunn Lindborg hos Cappelen Damm. Dermed må Dagbladets anmelder lese Saabye Christensens siste mursteinsbok på én dag.

Lars Saabye Christensen

Aktuell med 'Bisettelsen': Lars Saabye Christensen.

Foto: Berit Roald / SCANPIX

Lars Saabye Christensens roman Bisettelsen
Foto: Alexander Fredriksen / NRK

Forholdet mellom enkelte anmeldere og bokbransjen er kjøligere enn noensinne. Anmeldere forskjellsbehandles etter hvor sannsynlig forlagene mener det er at de kommer til å publisere dommene sine før bøkene er tilgjengelige. Informasjonssjef i Cappelen Damm, Ingunn Lindborg vil ha alle anmeldelsene på lanseringsdagen tirsdag.

- Dette er en bok vi har holdt veldig lokk på til nå for at det ikke skal komme noen bøker på vidvanke til pressen, sier Lindborg.

- Uforsvarlig

Når oppfølgeren til ”Beatles” kommer, settes tillitsforholdet mellom bokanmelderne og forlagene på hard prøve. Lindborg henviser til brutte avtaler om sperrefrist tidligere. Resultatet er at NRKs anmelder har hatt boka ”Bisettelsen” i ei uke, Klassekampen siden onsdag forrige uke og Dagens Næringsliv fikk den fredag.

Blant de som har fått kortest frist er Aftenposten, VG og Dagbladet. Dagbladets anmelder Kåre Bulie var blant dem som måtte lese hele boka og skrive anmeldelsen mellom mandag klokken åtte og deadline natt til tirsdag.

- Jeg har et godt forhold til Dagbladet, men akkurat det å betro dem med en bok lenge før sperrefristen, er ikke så klokt. Vi har ofte opplevd at den sperrefristen har blitt brutt, forteller hun.

Leder i Kritikerlaget, Leif Høghaug, kaller anmelderens forutsetninger uforsvarlig.

- En ting er kvaliteten på anmeldelsen, men dette er også helsemessig uforsvarlig. Tre dager på en ganske tykk bok må man i hvert fall ha, sier han.

Høghaug mener avisene må ta sin del av ansvaret, og ikke alltid presse anmeldelser til så tidlig trykking som mulig.

- Aldri brutt sperrefrister

Litteraturredaktør i Dagbladet, Fredrik Wandrup, avviser at de har brutt avtaler med forlagene tidligere.

- Dette får stå for Lindborgs egen regning. Vi har gjentatte ganger gått med på avtaler med forlagene om å få manus tidligere mot å vente mot en viss sperrefrist, og det har vi så vidt jeg kan huske aldri brutt.

Å anmelde en bok på en dag er for kort mener Wandrup. Nå håper han at dette vil endre seg.

- Man burde på en eller annen måte hatt et system, som gjør det mulig for samtlige anmeldere å bruke den tiden de trenger for å ta denne boka innover seg.

- I dagens marked har jeg bare en tommelfingerregel. Idet boka foreligger i en bokhandel, så er boka klar til anmeldelse, sier Wandrup.

Christensen: - Synd at det er slik

Kulturstrøm

  • Girl in Red med historisk milepæl

    Ho er den første norske kvinnelege artisten som har fått éin milliard strøymingar på ein song på strøymetenesta Spotify.

    Det er låten «we fell in love in october» som har bikka éin milliard, ifølgje VG. Låten blei gjeve ut i 2018.

    Marie Ulven Ringheim, som ho eigentleg heiter, seier til avisa at ho synest det er veldig gøy at ei låt som ho har skrive, produsert, miksa og mastra har resonnert så mykje.

    Girl in Red
    Foto: ANNA KURTH / AFP
  • «Victoria må dø» vant publikumspris

    Den norske filmen «Victoria må dø» vant publikumsprisen under årets Barnefilmfestival i Kristiansand.

    «Mounted Games» av Karen Houge vant årets pitchekonkurranse og «Smerteterskel» stakk av med prisen for beste kortfilm.

    Festivalsjef Cathrine Sordal forteller i en pressemelding at det har blitt vist 83 filmer fra 42 land under årets festival.

    Barnefilmfestivalen har i år delt ut 10 ulike filmpriser. Her kan du lese om alle vinnerne.

  • Aaron Sorkin skriv «The Social Network»-oppfølgar

    Aaron Sorkin held på med eit manus til det han kallar «ein slags The Social Network-oppfølgar», fordi han meiner Facebook har skulda for storminga av Kongressen i USA 6. januar 2021.

    Det sa Sorkin under ei direktesending av podkasten «The Town». Han vil derimot ikkje seia kvifor han meiner Facebook står bak storminga.

    Sorkin fekk ein Oscar for manuset til dramafilmen The Social Network frå 2010, regissert av David Fincher. Filmen tek for seg oppstarten av Facebook.

    Sorkin har tidlegare sagt at han ønsker å skriva ein oppfølgar som utforskar «den mørke sida» av Facebook, særleg dersom Fincher vil regissere.

    Aaron Sorkin
    Foto: GARY HERSHORN / Reuters