Hopp til innhold

7 av 10 nordmenn har tillit til mediene

Tilliten til norske medier har ikke endret seg gjennom de siste ti årene. Det viser medieundersøkelsen som presenteres under Nordiske Mediedager i Bergen i dag.

Leser avis
Foto: Johannessen, Sara / SCANPIX

Det norske folk har tillit til det mediene formidler gjennom aviser, tv, radio og internett. Sju av ti har noe eller delvis tillit til mediene, forteller medieprofessor Helge Østbye ved univeristetet i Bergen.

- Mønsteret er veldig stabilt; en av sju har stor tillit, sju av ti har noe eller delvis tillit, mens bare en av sju har klar mistillit, sier Østbye.

- Overraskende stabilt

Dette overrasker professoren, som i dag presenterer tallene frå medieundersøkelsen gjennom snart 10 år, under Nordiske mediedager i Bergen.

- Interessant at det ikke har skjedd større endinger i dette mønsteret i løpet av 10 år. Det har vært ti år med mye debatt om de feilene mediene gjør, men likevel har mønsteret vært utrolig stabilt.

Østbye skal i tiden framover analysere flere data fra medieundersøkelsene, som har vært gjort siden 1999. Respons står bak den årlige spørrerunden til 800 personer. Og tross betydelige endringer i medietilbudet siden slutten av 90-talet, er tilliten folk har til mediene stabil.

- Egentlig tror jeg mønsteret er stabilt fordi det har vært en underliggende stabilitet hos folk, og grunnleggende oppfatning som er vanskelig å endre. Noen endringer kan ha forekommet rundt en Tønne-sak eller en annen stor debatt om mediene, men stort sett vil det gamle mønsteret komme tilbake etter en tid, sier Østbye.

- Må ha tillit til mediene

Tillitsforholdet er viktig i det norske samfunn meiner professoren.

- Det ville vært et faresignal hvis en veldig stor del av befolkningen hadde hatt stor tillit til mediene, og det vil være et opplagt faresignal hvis tilliten til mediene blir lav. Mediene er viktige formidlere av hvordan verden utenfor oss selv ser ut, sier han.

Kulturstrøm

  • Girl in Red med historisk milepæl

    Ho er den første norske kvinnelege artisten som har fått éin milliard strøymingar på ein song på strøymetenesta Spotify.

    Det er låten «we fell in love in october» som har bikka éin milliard, ifølgje VG. Låten blei gjeve ut i 2018.

    Marie Ulven Ringheim, som ho eigentleg heiter, seier til avisa at ho synest det er veldig gøy at ei låt som ho har skrive, produsert, miksa og mastra har resonnert så mykje.

    Girl in Red
    Foto: ANNA KURTH / AFP
  • «Victoria må dø» vant publikumspris

    Den norske filmen «Victoria må dø» vant publikumsprisen under årets Barnefilmfestival i Kristiansand.

    «Mounted Games» av Karen Houge vant årets pitchekonkurranse og «Smerteterskel» stakk av med prisen for beste kortfilm.

    Festivalsjef Cathrine Sordal forteller i en pressemelding at det har blitt vist 83 filmer fra 42 land under årets festival.

    Barnefilmfestivalen har i år delt ut 10 ulike filmpriser. Her kan du lese om alle vinnerne.

  • Aaron Sorkin skriv «The Social Network»-oppfølgar

    Aaron Sorkin held på med eit manus til det han kallar «ein slags The Social Network-oppfølgar», fordi han meiner Facebook har skulda for storminga av Kongressen i USA 6. januar 2021.

    Det sa Sorkin under ei direktesending av podkasten «The Town». Han vil derimot ikkje seia kvifor han meiner Facebook står bak storminga.

    Sorkin fekk ein Oscar for manuset til dramafilmen The Social Network frå 2010, regissert av David Fincher. Filmen tek for seg oppstarten av Facebook.

    Sorkin har tidlegare sagt at han ønsker å skriva ein oppfølgar som utforskar «den mørke sida» av Facebook, særleg dersom Fincher vil regissere.

    Aaron Sorkin
    Foto: GARY HERSHORN / Reuters