Hopp til innhold

- Internett er klossete og umodent

- Men i fremtiden får Internett mer eleganse, dybde, og menneskelighet, sier en av verdens ledende internettkunstnere, Jonathan Harris.

Internettkunst av Jonathan Harris

Internettkunst av Jonathan Harris.

Foto: Screenshot

Han mener at Internett trenger tid, på samme måte som film brukte tid på å bli en kunstform.

- Folk har ikke funnet ut helt hvordan man skal bruke det enda. Internett er fortsatt litt klossete. Nettet er inne i sin fomlende ungdomstid. Men i fremtiden får Internett mer eleganse, dybde, og menneskelighet, sier Harris.

- Mesteparten av mitt arbeid går ut på å finne det menneskelige som gjemmer seg i dataene og på Internett, sier Jonathan Harris.

Foto: pressefoto

- Han visualiserer følelser

Fra Brooklyn i USA, er kunstneren hentet til Norge av reklamebransjen. Børge Sandengen i INMA (interesseorganisasjonen for interaktiv reklame), mener Harris kan hjelpe med det som er den største utfordringen for interaktiv reklame i startgropa, nemlig å visualisere følelser.

- Det holder ikke med bare en god, solid idé. Du må basere ideene på teknologi, være tilstede, være innovativ og åpne nye dører. Dette er Jonathan Harris er unikt flink til, det å visulisere emosjoner, sier Sandengen.

Fingeravtrykk fra internettsamfunnet

Reklame på Internett vil øke med 30 prosent i løpet av 2008, og passere en milliard kroner i omsetning, ifølge Mediebyråenes interesseorganisasjon. Utfordringen med interaktiv reklame er å få kundene til å engasjere seg, og klikke.

På listen av det Jonathan Harris har skapt, står blant annet verdens mest omfattende fremtidskapsel. På oppdrag fra søkemotorselskapet Yahoo fikk han tusenvis av mennesker til å levere digitale tekster, musikkbiter og filmsnutter til kapselen ”Et fingeravtrykk fra internettsamfunnet 2008".

-Man får lyst til å delta

Publikum får lyst til å gjøre det Harris oppfordrer til, mener Espen Gangvik, leder ved Trondheim Elektroniske kunstsenter:

- Han klarer å pakke det inn i en type estetikk som mange synes er tiltalende og spennende, og som gjør at man får lyst til å delta som aktør, sier Gangvik.

Dating på Internett

Jonathan Harris' arbeider består mye av digital mosaikk av bilder og tekster. Han bruker software som Flash og CC+, men programmerer også fram nye verktøy.

MoMA (Museum of Moderen Arts i New York) har engasjert ham til å bygge en interaktiv installasjon basert på det folk gjør når de dater på nettet.

På en himmel fylt med hundrevis av rosa og blå ballonger former det seg ord og dna-spiraler. Ved et fingertrykk sprenger du en ballong, silhuetten av et menneske dukker opp, og ut spretter tekst om hva mennesker ønsker seg i livet. Hvert sekund oppdaterer installasjonen seg med nye sitater fra finn-din-partner-nettsider over hele verden.

- Et veldig menneskelig sted

Harris ser på Internett som et fantastisk materiale.

- Mesteparten av mitt arbeid går ut på å finne det menneskelige som gjemmer seg i dataene og på Internett. Det regnes ofte som et menneskefientlig sted, mener jeg ser det tvert i mot som et veldig menneskelig sted, sier Jonathan Harris.

Kulturstrøm

  • Girl in Red med historisk milepæl

    Ho er den første norske kvinnelege artisten som har fått éin milliard strøymingar på ein song på strøymetenesta Spotify.

    Det er låten «we fell in love in october» som har bikka éin milliard, ifølgje VG. Låten blei gjeve ut i 2018.

    Marie Ulven Ringheim, som ho eigentleg heiter, seier til avisa at ho synest det er veldig gøy at ei låt som ho har skrive, produsert, miksa og mastra har resonnert så mykje.

    Girl in Red
    Foto: ANNA KURTH / AFP
  • «Victoria må dø» vant publikumspris

    Den norske filmen «Victoria må dø» vant publikumsprisen under årets Barnefilmfestival i Kristiansand.

    «Mounted Games» av Karen Houge vant årets pitchekonkurranse og «Smerteterskel» stakk av med prisen for beste kortfilm.

    Festivalsjef Cathrine Sordal forteller i en pressemelding at det har blitt vist 83 filmer fra 42 land under årets festival.

    Barnefilmfestivalen har i år delt ut 10 ulike filmpriser. Her kan du lese om alle vinnerne.

  • Aaron Sorkin skriv «The Social Network»-oppfølgar

    Aaron Sorkin held på med eit manus til det han kallar «ein slags The Social Network-oppfølgar», fordi han meiner Facebook har skulda for storminga av Kongressen i USA 6. januar 2021.

    Det sa Sorkin under ei direktesending av podkasten «The Town». Han vil derimot ikkje seia kvifor han meiner Facebook står bak storminga.

    Sorkin fekk ein Oscar for manuset til dramafilmen The Social Network frå 2010, regissert av David Fincher. Filmen tek for seg oppstarten av Facebook.

    Sorkin har tidlegare sagt at han ønsker å skriva ein oppfølgar som utforskar «den mørke sida» av Facebook, særleg dersom Fincher vil regissere.

    Aaron Sorkin
    Foto: GARY HERSHORN / Reuters