Cappelen Damm står for 50 prosent av markedet innen såkalt kiosklitteratur - og tjener gode penger på det. På fem år har salget økt fra rundt 50 millioner til over 100 millioner kroner.
Morten Flatland, salgs- og markedsdirektør for massemarked i CappelenDamm, er fornøyd.
- Nå er 33 serier til enhver tid ute på markedet. Dette står for omtrent halvparten av bokomsetningen i dagligvare og kiosk, sier han.
- De leser og leser og leser
Bøkene står lett tilgjengelig foran kassa på Rimi eller ved smågodtet på Smart Club. I tillegg kommer alle abonnentene.
Cecilie Naper, Førsteamanuensis ved Avdeling for journalistikk, bibliotek- og informasjonsfag er ikke overraska over at salget er dobla i løpet av fem år.
- Lesere av kiosklitteratur leser veldig mye mer enn alle andre. Til gjengjeld går de ikke i teateret, på konserter eller museer. De leser og leser og leser, sier hun.
- Vil bare fortsette å øke
Naper tror salget av norske historiske kjærlighetsromaner av kvinnelige forfattere og med en kvinnelig heltinne bare vil øke.
- Så lenge leserne vil ha det, vil salget bare fortsette å doble seg. I kioskverdenen finnes det ikke litteraturpolitiske støtteordninger. Her er det lønnsomhet som ligger i bunn, og som er grunnen til at det blir mer og mer av dette, sier hun.
Forlaget vil få deg hekta
På nettsidene til Cappelen Damm kan du ved et tasteklikk sikre deg den første boka i den nye serien ”Teppefall” gratis. Men noen får også boka uten å ha bedt om det. Kanskje er du en av de 350.000 som har fått en gratis bok i posten. Slik håper forlaget å få deg hekta.
Og hvem som mottar bøkene er nøye gjennomtenkt og valgt ut i forhold til hvor du bor, sivil status og utdannelse.
- Vi prøver å finne dem som kjenner denne litteraturen, og som liker å lese den, forklarer Morten Flatland.