Hopp til innhold

Giske har full tillit til Helleland

Kulturminister Trond Giske har full tillit til Nasjonalmuseets styre og daglige ledelse. Den kunstneriske verdien av de omstridte Casablanca-bildene lar han andre bedømme.

Giske, Helleland og kunst av Unni Askeland
Foto: NRK / Scanpix

Kulturministeren har fulgt debatten som de siste dagene har bølget rundt innkjøpet av Unni Askelands popartbilder, men vil ikke mene noe om direktør Allis Hellelands framgangsmåte. Heller ikke om bildene er verdt 600.000 kroner.

- Da vi skulle få en ny direktør på Nasjonalmuseet var det en forutsetning at styret ansatte en person med tung faglig kompetanse, også på hva slags kunst som bør kjøpes inn. Jeg tror Allis Helleland forstår veldig godt hvordan systemene fungerer, og det tror jeg også at styrelederen har kontrollen på. Så jeg har tillit til både styreleder og sjefen på Nasjonalmuseet, sier Giske til NRK. 

Vil ikke gripe inn

Kulturministeren vil ikke foreta seg noe etter at det har stormet rundt direktør Allis Helleland ved Nasjonalmuseet de siste dagene.

- Det siste vi som politikere skal engasjere oss i er hvilken kunst som skal kjøpes, og hva slags systemer en enkelt institusjon har for kjøp av kunst. Det tilhører det kunstfaglige skjønnet. Det skal være en armlengdes avstand mellom oss som tilretteleggere for institusjonene og de som selv skal bestemme, sier han. 

- Forstår ikke kritikken

 

Allis Helleland møtte kritikk forrige uke da hun trumfet gjennom kjøpet av tre bilder av samtidskunstneren Unni Askeland. Først i dag er den faglige begrunnelsen for kjøpet blitt kjent. Helleland forklarer rotet og regelbruddet med at hun er vant med andre tilstander fra tiden som direktør ved statens museum for kunst i København.

- I alle 13 år jeg har vært direktør på museet for kunst i København har jeg vært vant til å redegjøre for hvert eneste kjøp vi gjør til museet. Her i Oslo har dette ikke vært kutyme. Begrunnelser for kjøp ved Nasjonalmuseet er interne arbeidspapirer, og har aldri blitt offentliggjort. Selv ønsker jeg mer åpenhet, som i Danmark, sier hun.

- Ville ikke ha skjedd et annet sted i verden

Nå vil hun la offentligheten få større innsyn i innkjøpsprosessen, slik hun er vant med fra Danmark. Men saken må diskuteres med styret før hun kan love bedring. Kulturministeren vil ikke uttale seg om hvordan museet har håndtert kritikken, men understreker at debatt er viktig.

- Det er sunt at Nasjonalmuseet må ut i åpent landskap og forsvare sin profil og kunstretning, det er positivt. Det gjør at de skjerper seg og at vi får en åpen diskusjon som gjør at vi utvikler oss, og forbedrer kulturprofilen.

Allis Helleland sier hun har innrømmet overfor de ansatte ved Nasjonalmuseet at hun har handlet på feil måte. Nå har hun satt seg nøye inn i regelverket som gjelder innkjøp av kunst. Helleland er forundret over de voldsomme reaksjonene kunstkjøpene har skapt. Det er unikt for Norge mener hun.

- Jeg syns det er ufattelig at det skaper så sterke følelser omkring kunstkjøp av tre bilder av en samtidskunstner. Det syns jeg er veldig interessant, og jeg tror ikke det ville ha skjedd noen andre steder i verden.

Kunst av Unni Askeland

Casablanca-bildene av Unni Askeland

Foto: NRK

Bildene er utsolgt

I løpet av en drøy uke har Unni Askeland fått en medieoppmerksomhet som er få unge kunstnere til del, alt takket være at Helleland på sparket bokstavelig talt kjøpte en hel sal. Utstillingen i en gammel trafostasjon i Asker sentrum ble utsolgt etter par dager. Askeland har solgt for 1,6 millioner kroner, der 40 prosent går til galleriet.

Utstillingen i Asker varer til 7. mars. Da blir bildene tatt ned og kjørt til Nasjonalmuseets enorme lager, der mye av samlingen står. Det er høyst uklart når de kontroversielle bildene igjen kan beskues av publikum.

– Det er slik det vanligvis blir gjort. Innkjøpte kunstverk kommer aldri rett opp på veggen her hos oss. Når de skal vises fram, må de inngå i en sammenheng, og jeg vet ikke når det kan skje. Kanskje vi nærmere jul setter opp en utstilling over årets innkjøp. Noe slikt har vi gjort tidligere, sier pressesjef Lise Lund ved Nasjonalmuseet til NTB.

(NRK / NTB)

Kulturstrøm

  • Gustav Klimts siste maleri solgt på auksjon

    Maleriet «Portrait of Miss Lieser» av den østerrikske kunstneren Gustav Klimt ble solgt på auksjon i Wien for 30 millioner euro, som tilsvarer rundt 350 millioner kroner.

    Klimt startet på portrettet i 1917, og det skulle bli hans siste maleri før han døde året etter. Han fikk aldri gjort det helt ferdig.

    Maleriet var savnet i nesten 100 år før det dukket opp på auksjonshuset i Wien tidligere i år, skriver BBC.

    Det har vært flere debatter om hvem kvinnen på bildet er, og hva som skjedde med bilde under 2. verdenskrig.

    Auksjonsleder Michael Kovacek, co-administrerende direktør for Kinsky Auction House taler ved siden av Claudia Moerth-Gasser, Klimt Expert, i begynnelsen av en auksjon for den østerrikske kunstneren Gustav Klimts portrett ble auksjonert ut.
    Foto: Reuters
  • Begravelses-musikal basert på Løvlands sanger.

    I september kommer begravelses-musikalen «You Raise me up» på Lillestrøm kultursenter, i samarbeid med komponist Rolf Løvland, skriver de i en pressemelding.

    Musikalen er en romantisk dramakomedie som utspiller seg i et begravelsesbyrå. Lisa Stokke og Øyvind Boye Løvold spiller hovedrollene.