Filmen Kautokeino-opprøret i 1852 er snart premiereklar. Filmen er spilt inn i Målselv i Troms, med blant annet lokale krefter og ekspertise.
Denne formen for filmproduksjon utenfor Oslo vil bli sjelden kost dersom Filmfondets direktør, Elin Erichsen, får det som hun vil. Fredag sa hun til NRK at mange filmmiljøer spredt utover landet vil gjøre det sterke miljøet i Oslo svakere.
- Handler om makt
Mens storsatsningen Kautokeino-opprøret venter på lansering i januar er utviklingsansvarlig ved Filmcamp i Målselv, Kjetil Jensberg, opprørt over holdningen til Filmfondets leder:
- Jeg tror det handler mye om makt. Det er oppsiktsvekkende at direktøren for filmfondet uttaler seg på tvers av det politiske vedtaket som ble gjort i sommer. Den nye filmmeldingen gir klar beskjed om at man ønsker filmsatsning i hele landet, sier Jensberg.
- Jeg rister på hodet
Han får støtte fra filmprodusent Lars Løge i Flimmerfilm i Bergen. Han mener det må tenkes større og mer fremtidsrettet fra Filmfondets side:
- Jeg rister på hodet av denne uttalelsen. Jeg er overrasket over at et nasjonalt filmfond kan fokusere så ensidig på Oslo, sier han, og legger til:
- Dette er et uttrykk for en lite begrunnet nervøsitet for hvor norsk filmproduksjon står. Dette viser en komplett mangel på tilpasningsdyktighet. Det er nifst å få beskjed om at man ikke ønsker produksjon ellers i landet. Filmfondet er den desidert største pengepotten og viktigste finansieringsinstitusjonen i hele landet.
- Grunnleggende feil tankegang
Også i Kristiansand reageres det på filmfondets direktør. Odd Hynnekleiv og Penelope Film starter innspillingen av Yohan - Barnevandreren i februar. En film som har et budsjett på 35 millioner kroner, og som har hentet inn 21 millioner i private midler, 14 av dem lokalt. Penger norsk filmmiljø kunne sett langt etter, dersom filmen skulle lages i Oslo.
- Det er en grunnleggende feil tankegang i norsk kulturliv å tro at ressursene er begrenset og at det bare er en fordelingspolitikk som skal til. Vi må tenke motsatt, nemlig at vi alle er med på å øke midlene. På den måten tilfører vi midler til kultur ved å spre produksjonen utover landet.
- På hvilken måte?
- Vi ser eksempler på at lokale filmproduksjoner i Stavanger, Bergen, i Nord-Norge og på Sørlandet blir tilført millioner av kroner i støtte fra miljøer som ellers ikke ville interessert seg for filmproduksjon, men som får et eierskapsforhold til lokale historier. På den måten tilføres filmmiljøet i Oslo ressurser fra distriktene, vi fratar dem ingenting.