Hopp til innhold

- Kan være ulovlig

Ansatte i bokhandler lokkes med belønninger fra forlag og sjefer for å selge utvalgte boktitler. - Dette kan være ulovlig, sier forbrukerombudet.

Folkemengde på Tanum på Karl Johan 2004.
Foto: Borgen, Ørn E. / SCANPIX

Kan vi egentlig være sikre på at anbefalingene vi blir gitt i en bokhandel er gitt på oppriktig grunnlag fra selgerens side? Nei.

Vin, reiser og middager

I gårsdagens VG kunne man lese at Piratforlaget ga bokhandelansatte en flaske vin for hvert eksemplar de solgte av Anne Holts siste bok, 1222.

Vin er ikke en vanlig salgspremie fra forlagene, men at de arrangerer salgskonkurranser med middager og reiser som premie, er utbredt i følge markedsdirektør i Norli, Arild Bjørn-Larsen.

- La oss si at vi har en reisekampanje med en guideserie vi ønsker å ha fokus på, fordi det er en nyhet for eksempel: da kan vi ha et ekstra insitament til å si at de som gjør det godt på den, kan få en premiering i butikkene.

Slike salgskonkurranser er i følge Bjørn-Larsen noe alle forlag setter i gang.

- Opp gjennom tiden har det vært brorparten av alle de forlagene vi har med å gjøre. Det er alle norske forlag.

Mot god markedsføringsskikk

Bjørn Erik Thon

Forbrukerombud Bjørn Erik Thon.

Foto: Stian Lysberg Solum / SCANPIX

Forbrukerombud Bjørn Erik Thon reagerer kraftig på forlagenes markedsføringskultur.

- Vi må jo forvente at når vi kommer inn i en butikk og rådfører oss med en selger, må vi få et råd basert på det selgeren tror jeg er interessert i. Ikke at vi får en anbefaling fordi selgeren måtte ha en spesialavtale, som gjør at han eller hun kan vinne en tur eller en middag ved å selge en spesiell bok.

Forbrukerombudet understreker at dette kan være brudd på markedsføringsloven.

- Hvis dette er satt i system, kan det være ulovlig og i strid med god markedsføringsskikk.

- Skal heve kompetansen

Salgs- og markedsdirektør i Gyldendal, Jørgen Klafstad mener likevel at kunder kan kan ha tiltro til ansatte i bokhandler.

- Publikum kan stole på at de rådene de får i faghandelen er med integritet, og at kompetansen i bokhandlene er bred på de bøkene som tilbys der.

Klafstad hevder målet med salgskonkurransene er å øke kompetansen hos de ansatte.

- Poenget er å øke kompetansen bredt i kjedene, om for eksempel en reiseportefølje. Så får man en belønning i etterkant, i form av en reise. Vi er opptatt av å i samarbeid med kjeden og regulere dette hele tiden i forhold til hvordan insentivene slår ut på kjede- og butikknivå.

Kulturstrøm

  • Norsk politi er på plass i Malmö – kjem frå Oslo Politidistrikt

    Eurovision-veka i Malmö er i gang, og norsk politi er på plass.

    Politidirektoratet vil ikkje seie kor mange frå norsk politi som skal hjelpe svensk politi.

    – Vi går ikkje ut med det eksakte talet på personar som skal delta, men kan stadfeste at personellet kjem frå Oslo Politidistrikt som har god kompetanse på denne typen oppdrag, skriv seksjonssjef Torgeir Haugen i ein e-post til NRK.

    I Sverige er arrangementet sett på som ein «nationell särskild händelse», som betyr eit stort politioppbod frå heile Sverige og nabolanda.

    Det er vente store demonstrasjonar i byen denne veka.

  • Nintendo varsler ny konsoll i år

    Det japanske spillselskapet Nintendo varsler at arvtakeren til deres spillkonsoll Switch vil bli presentert innen utgangen av selskapets regnskapsår, melder nyhetsbyrået AFP.

    Nintendo Switch er selskapets mestselgende konsoll noensinne. I desember 2023 var det solgt 139 millioner eksemplarer på verdensbasis.