Kan vi egentlig være sikre på at anbefalingene vi blir gitt i en bokhandel er gitt på oppriktig grunnlag fra selgerens side? Nei.
Vin, reiser og middager
I gårsdagens VG kunne man lese at Piratforlaget ga bokhandelansatte en flaske vin for hvert eksemplar de solgte av Anne Holts siste bok, 1222.
Vin er ikke en vanlig salgspremie fra forlagene, men at de arrangerer salgskonkurranser med middager og reiser som premie, er utbredt i følge markedsdirektør i Norli, Arild Bjørn-Larsen.
- La oss si at vi har en reisekampanje med en guideserie vi ønsker å ha fokus på, fordi det er en nyhet for eksempel: da kan vi ha et ekstra insitament til å si at de som gjør det godt på den, kan få en premiering i butikkene.
Slike salgskonkurranser er i følge Bjørn-Larsen noe alle forlag setter i gang.
- Opp gjennom tiden har det vært brorparten av alle de forlagene vi har med å gjøre. Det er alle norske forlag.
Mot god markedsføringsskikk
Forbrukerombud Bjørn Erik Thon reagerer kraftig på forlagenes markedsføringskultur.
- Vi må jo forvente at når vi kommer inn i en butikk og rådfører oss med en selger, må vi få et råd basert på det selgeren tror jeg er interessert i. Ikke at vi får en anbefaling fordi selgeren måtte ha en spesialavtale, som gjør at han eller hun kan vinne en tur eller en middag ved å selge en spesiell bok.
Forbrukerombudet understreker at dette kan være brudd på markedsføringsloven.
- Hvis dette er satt i system, kan det være ulovlig og i strid med god markedsføringsskikk.
- Skal heve kompetansen
Salgs- og markedsdirektør i Gyldendal, Jørgen Klafstad mener likevel at kunder kan kan ha tiltro til ansatte i bokhandler.
- Publikum kan stole på at de rådene de får i faghandelen er med integritet, og at kompetansen i bokhandlene er bred på de bøkene som tilbys der.
Klafstad hevder målet med salgskonkurransene er å øke kompetansen hos de ansatte.
- Poenget er å øke kompetansen bredt i kjedene, om for eksempel en reiseportefølje. Så får man en belønning i etterkant, i form av en reise. Vi er opptatt av å i samarbeid med kjeden og regulere dette hele tiden i forhold til hvordan insentivene slår ut på kjede- og butikknivå.