Hopp til innhold

Strawberry Jam

New York-bandet Animal Collective serverer bortimot perfekt popsurrealisme på sin nye plate, som etterlater vår anmelder både glad og gira.

Animal Collective
Foto: Promo

New York-baserte Animal Collectives nye plate ”Strawberry Jam” ble sluppet i går. Animal Collective er ikke veldig kjent for de store massene enda, men de er kanskje det mest innflytelsesrike bandet i amerikansk alternativ rock akkurat nå. Deres nye plate er et eventyrlig og bortimot perfekt brygg av annerledes pop og nyskapende eksperimentlyst.

Psykedelisk, støyende folk

Siden starten i 2000 har Animal Collective vært med på å fornye den eksperimentelle indierocken. De fire unge mennene i gruppen fant hverandre gjennom musikken og deres felles glede ved å rote rundt i skogene utenfor hjembyen i delstaten Maryland.

Animal Collectives fascinasjon for naturen og det som som lever i den, gis en sprø psykedelisk og støyende musikalsk form. Resultatet er også denne gangen inkluderende og utrolig underholdende popmusikk. Her kan blant annet gammel amerikansk folkmusikk og den naive melodiarven etter Beach Boys sanses inni skyggene.

Popsurrealisme

”Strawberry Jam” er det åttende eksempelet i albumformat på Animal Collectives særegne og ekstatiske popsurrealisme. Stilen deres kan være krevende i starten, men er man først kommet inn i deres univers, er mye å hente ved oppsøke det om og om igjen.

Mengder med vokal stables fantasifullt i lag på lag, i høyden og i dybden, ofte supplert med en hektisk puls av stammeaktige rytmer. Lydbildet til Animal Collective er et frodig mylder og er blitt skoledannende i alternativ rock, nå som mange yngre band tar etter dem.

Hyperaktive krumspring

 I forhold til tidligere høres Animal Collective nærmest gitarfritt ut på ”Strawberry Jam”. Gitaren er muligens behandlet til det ugjenkjennelige. Uansett, her danner flytende maskinelle teksturer et svøpe rundt melodiene, mens rytmelooper i større grad fyller ut rundt akustiske trommer.

Hos Animal Collective forventer man utvikling og forandring fra plate til plate. Men deres umiskjennelige vokale signatur er fremdeles på plass med kjernemedlemmene som kaller seg Avey Tare og Panda Bear.

De har sjeldent flotte stemmer for denne delen av rocken. I låter som ”Fireworks” og ” Winter Wonder Land ” får vi nye og forlokkende hyperaktive krumspring og melodiske perler. Bandet er seg selv lik uten at de repeterer seg selv. 

Herlig kaos

”Strawberry Jam” er et herlig kaos og samtidig Animal Collectives mest poppete album. Med sterkere låter enn noen gang, er dette kanskje deres beste til nå. Animal Collective er vilt utagerende, men aldri aggressive. Tonen er heller nesten manisk lykkelig. Og som med tidligere musikk fra denne gjengen, etterlater også en liten time med ”Strawberry Jam” meg både glad og gira som en unge etter en tur i dyrehagen.

Animal Collective spiller i Oslo i oktober.

Hør Musikkredaksjonen på NRK P2

Kulturstrøm

  • Girl in Red med historisk milepæl

    Ho er den første norske kvinnelege artisten som har fått éin milliard strøymingar på ein song på strøymetenesta Spotify.

    Det er låten «we fell in love in october» som har bikka éin milliard, ifølgje VG. Låten blei gjeve ut i 2018.

    Marie Ulven Ringheim, som ho eigentleg heiter, seier til avisa at ho synest det er veldig gøy at ei låt som ho har skrive, produsert, miksa og mastra har resonnert så mykje.

    Girl in Red
    Foto: ANNA KURTH / AFP
  • «Victoria må dø» vant publikumspris

    Den norske filmen «Victoria må dø» vant publikumsprisen under årets Barnefilmfestival i Kristiansand.

    «Mounted Games» av Karen Houge vant årets pitchekonkurranse og «Smerteterskel» stakk av med prisen for beste kortfilm.

    Festivalsjef Cathrine Sordal forteller i en pressemelding at det har blitt vist 83 filmer fra 42 land under årets festival.

    Barnefilmfestivalen har i år delt ut 10 ulike filmpriser. Her kan du lese om alle vinnerne.

  • Aaron Sorkin skriv «The Social Network»-oppfølgar

    Aaron Sorkin held på med eit manus til det han kallar «ein slags The Social Network-oppfølgar», fordi han meiner Facebook har skulda for storminga av Kongressen i USA 6. januar 2021.

    Det sa Sorkin under ei direktesending av podkasten «The Town». Han vil derimot ikkje seia kvifor han meiner Facebook står bak storminga.

    Sorkin fekk ein Oscar for manuset til dramafilmen The Social Network frå 2010, regissert av David Fincher. Filmen tek for seg oppstarten av Facebook.

    Sorkin har tidlegare sagt at han ønsker å skriva ein oppfølgar som utforskar «den mørke sida» av Facebook, særleg dersom Fincher vil regissere.

    Aaron Sorkin
    Foto: GARY HERSHORN / Reuters