Hopp til innhold

- Dobbeltmoral fra Arbeiderpartiet

Arbeiderpartiet er imot politisk reklame på TV, men på nettet har de selv opprettet en egen kanal som kun sender politisk reklame.

Martin Kolberg (Ap) og Geir Almåsvold Mo (Frp)

Det er ingen prinsipiell forskjell på vanlig tv og web-tv, mener Frps Geir Almåsvold Mo (t.h). - Martin Kolberg og Arbeiderpartiet er bare redde for at andre skal få muligheten til å argumentere for sitt syn på kjøpt plass på tv, sier han.

Foto: Bildemontasje (Scanpix) / NRK

Politisk reklame er ikke tillatt på norske tv-kanaler, noe Arbeiderpartiet er godt fornøyd med. Men nå har partiet opprettet en egen kanal som kun sender politisk propaganda. ARK er navnet på nett-TV-kanalen på Arbeiderpartiets egne hjemmesider.

Nei til tv, ja til web-tv

Da Bondevik 2-regjeringen reviderte ytringsfrihetsparagrafen i grunnloven ble det åpnet for politisk reklame på tv. Men 19. mai i fjor tok den rødgrønne regjeringen affære, og omgjorde vedtaket før det ble satt i verk. Likevel kjører Arbeiderpartiet  på med web-tv-reklame, til og med en egen tv-kanal med politisk reklame på nett. Også Fremskrittspartiet, som er for politisk reklame, bruker mulighetene de har på Internett.

- Vil ikke at pengene skal styre

Men partisekretær i Arbeiderpartiet, Martin Kolberg, angrer ikke på at partiet stoppet politisk reklame for et år siden.

- Jeg ser at det er en viss prinsipiell sammenheng mellom vårt web-tv og spørsmålet om politisk reklame, men reklame i de kommersielle kanalene i Norge handler først og fremst om økonomi. Vi har hele tiden ment at det å ha mye penger i seg selv ikke skal danne grunnlaget for å kunne argumentere i det offentlige rom og derfor har vi vært i mot det.

- Viser ikke dere nå at Arbeiderpartiet også vil ha partipropaganda på tv?

- Nei, det mener jeg ikke vi gjør. Det er stor forskjell på å betale millioner på millioner for å få reklame for eksempel på TV 2, mens her kan vi ha en tv-kanal som er intern på en måten at man aktivt må gå inn på den.

- Hvor mye har det kostet å lage den?

- Jeg vet ikke det nøyaktige tallet, men det er ikke spesielt mye vi må betale for å lage web-tv, sier Kolberg.

Geir Almåsvold Moe er generalsekretær i Fremskrittspartiet. Han synes det er dobbeltmoralsk av Arbeiderpartiet å være imot politisk reklame på tv og samtidig opprette en egen web-tv-kanal med partireklame.

- Jeg sitter på kontoret mitt og ler. Men dette er veldig typisk Arbeiderpartiet, så jeg er ikke overrasket over at de gjør det. Jeg ville blitt mer overrasket hvis de ikke gjorde det. Argumentasjonen til Kolberg henger ikke sammen, sier Almåsvold Moe, og legger til:

- Realiteten er jo det som vi har sagt hele tiden, nemlig at det er de som har mest penger som har størst muligheter uansett hva slags reklameform man bruker. Arbeiderpartiet har pengemakt nok til å lage en web-tv-kanal som sender 24 timer i døgnet om de vil, og de har mulighet til å produsere direkte. Det samme har vi, og vi gjør det.

- Det er pengene som gjelder, og dermed er det dobbeltmoral fra Arbeiderpartiets side.

Det er ikke Kolberg med på .

- Jeg synes ikke det er dobbeltmoralsk. Det er viktig at også partiene følger med på den teknologiske utviklingen. Her har vi et godt virkemiddel for å nå ut med våre politiske standpunkter. Det koster på langt nær det det vil koste å gå inn i det kommersielle reklamemarkedet.

- Jeg vil ikke at pengene skal bestemme så mye som det Mo og Fremskrittspartiet ønsker, sier Kolberg.

Men Almåsvold Mo synes ikke at web-tv er særlig annerledes enn vanlig tv.

- Det er ingen prinsipiell forskjell på disse to. Det Martin Kolberg og de har vært redde for er at andre skal få muligheten til å argumentere for sitt syn på kjøpt plass på tv, sier han.

Kulturstrøm

  • Girl in Red med historisk milepæl

    Ho er den første norske kvinnelege artisten som har fått éin milliard strøymingar på ein song på strøymetenesta Spotify.

    Det er låten «we fell in love in october» som har bikka éin milliard, ifølgje VG. Låten blei gjeve ut i 2018.

    Marie Ulven Ringheim, som ho eigentleg heiter, seier til avisa at ho synest det er veldig gøy at ei låt som ho har skrive, produsert, miksa og mastra har resonnert så mykje.

    Girl in Red
    Foto: ANNA KURTH / AFP
  • «Victoria må dø» vant publikumspris

    Den norske filmen «Victoria må dø» vant publikumsprisen under årets Barnefilmfestival i Kristiansand.

    «Mounted Games» av Karen Houge vant årets pitchekonkurranse og «Smerteterskel» stakk av med prisen for beste kortfilm.

    Festivalsjef Cathrine Sordal forteller i en pressemelding at det har blitt vist 83 filmer fra 42 land under årets festival.

    Barnefilmfestivalen har i år delt ut 10 ulike filmpriser. Her kan du lese om alle vinnerne.

  • Aaron Sorkin skriv «The Social Network»-oppfølgar

    Aaron Sorkin held på med eit manus til det han kallar «ein slags The Social Network-oppfølgar», fordi han meiner Facebook har skulda for storminga av Kongressen i USA 6. januar 2021.

    Det sa Sorkin under ei direktesending av podkasten «The Town». Han vil derimot ikkje seia kvifor han meiner Facebook står bak storminga.

    Sorkin fekk ein Oscar for manuset til dramafilmen The Social Network frå 2010, regissert av David Fincher. Filmen tek for seg oppstarten av Facebook.

    Sorkin har tidlegare sagt at han ønsker å skriva ein oppfølgar som utforskar «den mørke sida» av Facebook, særleg dersom Fincher vil regissere.

    Aaron Sorkin
    Foto: GARY HERSHORN / Reuters