Hopp til innhold

Velstrukturert frijazz

Velstrukturert frijazz, er ikke det en selvmotsigelse? Trompeteren Didrik Ingvaldsens dobbelt-CD ”Compact Transparency” tyder ikke på det. Derimot kan det bli i meste laget av kompakt gjennomsiktighet.

Didrik Ingvaldsen
Foto: didrikingvaldsen.no/Danny North

Hvordan skal dette gå, tenker vi først. Makan til sprukkent og småsurt trompetspill har vi jo ikke hørt siden salig Don Cherrys dager. Men plutselig eksploderer musikken, og vi sitter i garnet. For Didrik Ingvaldsen er en luring og en strateg. Han lokker oss inn i sitt merkelige terreng med alle midler.

Snurrig samtale

Vill frijazz, rett over i et kammermusikalsk intermesso for treblåsere, så elektrisk piano og trompet i snurrig dialog - kanskje litt for pratsomt, inntil trommer, kontrabass og saksofon blander seg i samtalen - og med ett er de samstemte. Dette er frijazz på sitt beste, dvs paradoksalt nok velstrukturert, med en lyttende stillhet gjennom kaoset.

Slik utvikler musikken seg, tett og tilsynelatende gjennomkomponert. Men det er en montasje vi hører, de ulike episodene er spilt inn dels i England, dels i Norge og mikset i Praha.

Groovy sirkus 

Så er han også en kosmopolitt, Didrik Ingvaldsen. I sin tid den inspirerende krumtapp i Stavangers eksperimentelle improvisasjonsmiljø, i senere år pedagog ved Leeds College of Music i England. Herfra regisserer han sine musikertreff på tvers av miljøer og generasjoner. Og selvsagt er hans gamle disippel, trommis og nyslått Buddy-vinner Paal Nilssen-Love med på laget.

Blant de 16 musikerne glimrer ellers Gjertrud Økland med utradisjonelt og småfrekt felespill. De sterkeste stundene på dobbelt-CD’en leveres allikevel av en kvintettbesetning med Ståle Storløkken på tangenter og Øyvind Brekke på trombone. Her løfter musikken seg til en interessant, morsom, svingende og velkontrollert frihet. Sirkus, rabalder, pling-plong, men også groovy så det holder.

- Burde vært under kniven

Coverteksten på hjemmesnekret engelsk er mindre overbevisende, og som helhet hadde produksjonen stått seg på flere klipp og nådeløs nedredigering fra dobbelt-CD til enkel. Derfor er mitt råd til deg som platekjøper: Sett på Cd nr 2 først - der finner du det beste på Didrik Ingvaldsens ”Compact Transparency I & II”.

Se også Didrik Ingvaldsens hjemmeside

Kulturstrøm

  • Girl in Red med historisk milepæl

    Ho er den første norske kvinnelege artisten som har fått éin milliard strøymingar på ein song på strøymetenesta Spotify.

    Det er låten «we fell in love in october» som har bikka éin milliard, ifølgje VG. Låten blei gjeve ut i 2018.

    Marie Ulven Ringheim, som ho eigentleg heiter, seier til avisa at ho synest det er veldig gøy at ei låt som ho har skrive, produsert, miksa og mastra har resonnert så mykje.

    Girl in Red
    Foto: ANNA KURTH / AFP
  • «Victoria må dø» vant publikumspris

    Den norske filmen «Victoria må dø» vant publikumsprisen under årets Barnefilmfestival i Kristiansand.

    «Mounted Games» av Karen Houge vant årets pitchekonkurranse og «Smerteterskel» stakk av med prisen for beste kortfilm.

    Festivalsjef Cathrine Sordal forteller i en pressemelding at det har blitt vist 83 filmer fra 42 land under årets festival.

    Barnefilmfestivalen har i år delt ut 10 ulike filmpriser. Her kan du lese om alle vinnerne.

  • Aaron Sorkin skriv «The Social Network»-oppfølgar

    Aaron Sorkin held på med eit manus til det han kallar «ein slags The Social Network-oppfølgar», fordi han meiner Facebook har skulda for storminga av Kongressen i USA 6. januar 2021.

    Det sa Sorkin under ei direktesending av podkasten «The Town». Han vil derimot ikkje seia kvifor han meiner Facebook står bak storminga.

    Sorkin fekk ein Oscar for manuset til dramafilmen The Social Network frå 2010, regissert av David Fincher. Filmen tek for seg oppstarten av Facebook.

    Sorkin har tidlegare sagt at han ønsker å skriva ein oppfølgar som utforskar «den mørke sida» av Facebook, særleg dersom Fincher vil regissere.

    Aaron Sorkin
    Foto: GARY HERSHORN / Reuters