Vi har det bedre enn noen gang, vi har både tid og penger til å realisere oss selv. Likevel er vi ikke fornøyde. Så hva er lykke?
Skjønnhet vs sosialantropologi
Linda Johansen driver skjønnhets- og velværesalongen Beauty Lounge i Oslo. Hun mener at du fortjener å se like fantastisk ut som du føler deg.
- Det er aldri for sent å begynne med avansert hudpleie for å få en yngre hud. Det bare koster litt mer og tar lengre tid.
Det er med andre ord jakten på evig ungdom som er veien til et lykkelig liv.
Professor i sosialantropologi, Thomas Hylland Eriksen derimot, stiller i sin bok "Storeulvsyndromet" spørsmålet om vi har misforstått hva det gode livet dreier seg om.
Han mener at overfloden ikke har gjort oss lykkeligere, tvert imot.
Vakker fasade
Markedet for kosmetikk er i voldsom vekst, og årlig bruker norske kvinner og menn over sju milliarder kroner på kosmetikk. Totalt bruker vi nærmere 13 milliarder på forskjellige skjønnhetsprodukter. På utsiden er vi altså plettfrie og tilsynelatende lykkelige.
Og vi betaler gjerne for luksusen.
Betaler for mye
Et fransk hudpleiemerke forlanger en drøy tusenlapp for 30 ml ansiktskrem, men forbrukertester viser at de billige kremene fra dagligvarebutikken kan være vel så gode. Så hva er det da vi betaler de ekstra 900 kronene for?
Tid eller penger, eller begge deler
Vi jobber mindre, men tjener mer. Vi spiser sunnere, og lever lenger. Individet har uendelige muligheter til å plukke fra øverste hylle hva livsinnhold angår. Vi bestemmer selv.
Og det er kanskje nettopp denne friheten til å velge som er problemet.
Linda Johansen og Thomas Hylland Eriksen står i hvert sitt hjørne av lykken, men kanskje er de ikke så uenige som man i utgangspunktet skulle tro?
Onsdag kommer begge to til Frokost-TV for å diskutere om lykke kan kjøpes.
Skrevet av Siri Skaustein. Tilrettelagt av Birte Njøsen Horne