Fra mandag morgen klokken 6.30 vil du kunne høre den nye kjenningsmelodien til NRK Dagsnytt på lufta, og den vi alle kjenner i dag vil bli historie.
Ønsker et helhetlig lydbilde
- Vi har i en periode jobbet sammen med Dagsnytt med å fornye lydutrykket på radionyhetene, som et ledd i produktutviklingen for radionyheter. Et av resultatene er en ny Dagsnyttkjenning, forteller radiosjef Marius Lillelien.
Den nye kjenningen vil bli tatt i bruk sammen med en fornyet Nyhetsmorgen på P2 mandag morgen.
- Premisset har vært å finne en form som i større grad tar med lytteren inn i nyhetene. I tillegg har vi ønsket å lage et mer distinkt, helhetlig lydbilde på NRK Nyheter uavhengig av plattform, vi har derfor tatt utgangspunkt i lydbildet som er etablert i Dagsrevyen, sier Lillelien.
– Bytter for sin egen del
Ekspert på merkevarebygging ved BI, Hans Mathias Thjømøe, mener det ikke er noe galt med den nye kjenningsmelodien i seg selv, men reagerer på at den gamle blir byttet ut.
– Byttingen i seg selv forstår jeg ikke at NRK gjør, når de har innarbeidet dette merket nå i over 20 år, sier Thjømøe.
Han tror bedrifter og virksomheter ofte forsøker å endre på ting, ikke for forbrukeren sin del, men fordi de selv er blitt lei av det.
– Bedriftene selv, og i dette tilfellet NRK, blir ofte langt fortere lei av sine egne ting enn det lytterne blir. Så det er en vanlig felle å gå i.
Tilvenningen kan ta år
Den nå utdaterte nyhetsjingelen ble tatt i bruk for første gang i 1983. Den lille melodien har nå introdusert radionyheter til det norske folk i nesten tre tiår.
Thjømøe tror det vil ta lang tid før den nye jingelen får samme status som den gamle.
– I det rotete mediebildet vi har i dag, har man noen faste holdepunkter, og det faste holdepunktet endrer NRK på. Det kommer til å ta fem år før det der er innarbeidet igjen, sier Thjømøe.