Hopp til innhold

Coldplay: ”Viva La Vida”

Etter fire studioalbum og 30 millioner solgte eksemplarer, var tiden nå inne for å fornye seg. Og det gjør Coldplay med hell.

Coldplay

Der Coldplay tidligere har vært ganske alminnelige i uttrykket, har de nå fått en noe stiligere og mer spesiell skimrende kunstpopdrakt som kler dem godt, spesielt i instrumentalpartiene.

Foto: Aas, Erlend / SCANPIX

Holdningen til Coldplay har vært sympatisk politisk bevisst, mens imaget har vært litt tamt. Nå som de har hyret inn lydinnovatøren og ambientmusikkens far, Brian Eno, til å styre spakene på nye ”Viva La Vida”, har Coldplay tatt et ørlite steg i retning av det mer eksperimenterende Radiohead.

Eno har tidligere gjort glimrende produsentjobber på rockklassikere fra Talking Heads og U2. Han tilfører sitt eget stempel på bandenes sound, samtidig som han bevarer egenarten deres og henter det beste ut av dem. Det har han også fått til på store deler av Coldplays nye plate. Med ”Viva La Vida” gjør Eno Coldplay til et mer spennende band, og flere helt nye vendinger i lydbildet kan nok tilskrives produsenten.

Lite friksjon

Bruken av uvanlige Coldplay-elementer som flamencorytmene på ”Cemeteries Of London” og arabisk stryk på ”Yes” er vellykkede grep som fornyer uttrykket til Coldplay.

Der Coldplay tidligere har vært ganske alminnelige i uttrykket, har de nå fått en noe stiligere og mer spesiell skimrende kunstpopdrakt som kler dem godt, spesielt i instrumentalpartiene. Kjernen i bandet er der fremdeles. Det pompøse stadionpreget kjenner vi fra før, og den skjøre melankolien er på plass i stort monn sammen med den sentrale vokalen til Chris Martin. På tross av Brian Enos bidrag som produsent, er det lite friksjon på ”Viva La Vida”. Platen er gjennomført pen og vakker, og et par spor er direkte kjedelige. Coldplay forblir dermed et solid band som er hakket for trygt og traust til å bevege ordentlig, helt nede i dypet.

Kulturstrøm

  • Girl in Red med historisk milepæl

    Ho er den første norske kvinnelege artisten som har fått éin milliard strøymingar på ein song på strøymetenesta Spotify.

    Det er låten «we fell in love in october» som har bikka éin milliard, ifølgje VG. Låten blei gjeve ut i 2018.

    Marie Ulven Ringheim, som ho eigentleg heiter, seier til avisa at ho synest det er veldig gøy at ei låt som ho har skrive, produsert, miksa og mastra har resonnert så mykje.

    Girl in Red
    Foto: ANNA KURTH / AFP
  • «Victoria må dø» vant publikumspris

    Den norske filmen «Victoria må dø» vant publikumsprisen under årets Barnefilmfestival i Kristiansand.

    «Mounted Games» av Karen Houge vant årets pitchekonkurranse og «Smerteterskel» stakk av med prisen for beste kortfilm.

    Festivalsjef Cathrine Sordal forteller i en pressemelding at det har blitt vist 83 filmer fra 42 land under årets festival.

    Barnefilmfestivalen har i år delt ut 10 ulike filmpriser. Her kan du lese om alle vinnerne.

  • Aaron Sorkin skriv «The Social Network»-oppfølgar

    Aaron Sorkin held på med eit manus til det han kallar «ein slags The Social Network-oppfølgar», fordi han meiner Facebook har skulda for storminga av Kongressen i USA 6. januar 2021.

    Det sa Sorkin under ei direktesending av podkasten «The Town». Han vil derimot ikkje seia kvifor han meiner Facebook står bak storminga.

    Sorkin fekk ein Oscar for manuset til dramafilmen The Social Network frå 2010, regissert av David Fincher. Filmen tek for seg oppstarten av Facebook.

    Sorkin har tidlegare sagt at han ønsker å skriva ein oppfølgar som utforskar «den mørke sida» av Facebook, særleg dersom Fincher vil regissere.

    Aaron Sorkin
    Foto: GARY HERSHORN / Reuters