Hopp til innhold

Pangstart for «Julekongen»

Over 900.000 fikk med seg første episode av NRKs nye julekalenderserie.

Julekongen

NRK høster gode seertall for sin nye julekalenderserie «Julekongen». Fra venstre: Peder (Oscar Reistad Fosse), Kevin (Vetle Qvenild Werring og Eiril (Emma Rebecca Storvik).

Foto: NRK

Den første episode av «Julekongen», som ble vist på NRK lørdag, ble sett av 908.000 personer. 243.000 av disse var barn i alderen 2 til 11 år.

– 89 prosent av alle barn som så på TV på det tidspunktet, så på «Julekongen», sier NRKs analysesjef Kristian Tolonen.

Julekongen

På rollelista i «Julekongen»: Tvillingene Ada og Katrine (Fride og Inga Bakken), moren Sara (Tone Mostraum) og faren Anton (Bjarte Tjøstheim). Foran: Mira (Stella Stenman) og Kevin (Vetle Qvenild Werring).

Foto: Jørn Veberg/NRK

Dermed har den nye julekalenderserien sikret seg et stort publikum fra første stund. Og seertallene er bedre enn da «Blåfjell» ble vist i fjor. Den serien hadde et snitt på 178.000 i snitt blant barn fra 2-11, mens snittet for «Julekongen» etter to episoder er 227.000. I tillegg kommer de som ser serien i opptak eller på nett-TV.

– Fy søren, så fantasisk gøy!, er den spontane reaksjonen til Bjarte Tjøstheim. Han er mest kjent fra Radioresepsjonen, men i «Julekongen» spiller han den forsofne faren til hovedpersonen Kevin (Vetle Qvenild Werring).

Drøm i oppfyllelse

De 24 avsnittene på nærmere en halvtime hver, tilsvarer totalt sju helaftens spillefilmer. Det har tatt tre og et halvt år fra manuset ble påbegynt til serien ble ferdig. Store navn som Gisken Armand, Herborg Kråkevik og Robert Stoltenberg er blant hovedrolleinnehaverne.

– Dette er en drøm som har gått i oppfyllelse for de som har jobbet med serien i mange år, som regissør Thale Persen, produsent Marius Hoel og manusforfatterne Lars Gudmestad og Harald Rosenløw Eeg – samt alle ungene som har vært med på å spille, sier han.

«Julekongen» har fått veldig bra mottakelse av kritikerne, og de to første episodene fikk terningkast seks i VG. «Julekongen» er en spenstig nysatsning og en historie om vennskap, riddere og magi», skriver anmelderen.

Serien ble svært populær under TV-messa MIPCON i Cannes i år, og flere vesteuropeiske land skal ha stått i kø for å sikre seg serien.

– Gled dere til fortsettelsen

Tjøstheim tror at serien kan bli en publikumsfavoritt som blir vist år etter år, som Jul i Blåfjell, Jul i Skomakergata og The Julekalender.

– Det er det man håper og drømmer om, og tiden vil vise det. Men starten er jo veldig lovende, sier han.

Tjøstheim sier at det er mye snadder i vente utover i serien, og oppfordrer alle unger til å glede seg til fortsettelsen.

– Det skjer så mye gøy og spennende utover i serien, og det vi har sett i de to første episodene er bare begynnelsen, sier han.

PS: På NRK Super sine hjemmesider kan du spille spillet «Julekongen», hvor barn (og voksne) lage sin egen ridder, og hver dag spille nye småspill. Hvert fullførte spill gir nytt utstyr til ridderen.

Kulturstrøm

  • Girl in Red med historisk milepæl

    Ho er den første norske kvinnelege artisten som har fått éin milliard strøymingar på ein song på strøymetenesta Spotify.

    Det er låten «we fell in love in october» som har bikka éin milliard, ifølgje VG. Låten blei gjeve ut i 2018.

    Marie Ulven Ringheim, som ho eigentleg heiter, seier til avisa at ho synest det er veldig gøy at ei låt som ho har skrive, produsert, miksa og mastra har resonnert så mykje.

    Girl in Red
    Foto: ANNA KURTH / AFP
  • «Victoria må dø» vant publikumspris

    Den norske filmen «Victoria må dø» vant publikumsprisen under årets Barnefilmfestival i Kristiansand.

    «Mounted Games» av Karen Houge vant årets pitchekonkurranse og «Smerteterskel» stakk av med prisen for beste kortfilm.

    Festivalsjef Cathrine Sordal forteller i en pressemelding at det har blitt vist 83 filmer fra 42 land under årets festival.

    Barnefilmfestivalen har i år delt ut 10 ulike filmpriser. Her kan du lese om alle vinnerne.

  • Aaron Sorkin skriv «The Social Network»-oppfølgar

    Aaron Sorkin held på med eit manus til det han kallar «ein slags The Social Network-oppfølgar», fordi han meiner Facebook har skulda for storminga av Kongressen i USA 6. januar 2021.

    Det sa Sorkin under ei direktesending av podkasten «The Town». Han vil derimot ikkje seia kvifor han meiner Facebook står bak storminga.

    Sorkin fekk ein Oscar for manuset til dramafilmen The Social Network frå 2010, regissert av David Fincher. Filmen tek for seg oppstarten av Facebook.

    Sorkin har tidlegare sagt at han ønsker å skriva ein oppfølgar som utforskar «den mørke sida» av Facebook, særleg dersom Fincher vil regissere.

    Aaron Sorkin
    Foto: GARY HERSHORN / Reuters