Ekte eller uekte på Cuba

På slutten av 1930-tallet kom en ukjent tysk emigrant til Cuba. Da han døde, fikk arvingene et maleri i fanget. Det var signert E. Munch 1915.

På den norske ambassaden i Havana får ambassadør John Petter Opdahl høre om maleriet av ambassadens sjåfør.

Ambassadør John Petter Opdahl - Ambassadør John Petter Opdahl

Ambassadør John Petter Opdahl

– Historien behøver slett ikke være sann, men dette er hva jeg ble fortalt: Den tyske emigranten hadde ingen familie. Han bodde for seg selv i Havana. En nabofamilie tok seg av ham da han ble gammel og døende.

«Rasshølskunst»

De tok også vare på de få tingene han etterlot seg da han døde. Blant dem var et veldig slitt landskapsmaleri, forteller Norges ambassadør på Cuba, John Petter Opdahl.

Maleriet er signert E. Munch 1915, og på baksiden har noen skrevet «zerstören arschloch kunst», noe som kan oversettes med«forstyrret rasshølskunst».

Opdahl tar fortsatt forbehold, men han tror det er etterkommerne av nabofamilien som nå har hånd om maleriet. Det var venner av dem som brakte det til ambassaden.

Tok en rekke bilder

Opdahl fant frem fotoapparatet og tok en rekke bilder av maleriet.

– Jeg sendte dem til Munch-museet, og tenkte ikke mer på saken.

I Oslo har konservator Petra Pettersen studert bildene. Er maleriet ekte?

Petra Pettersen - Petra Pettersen, konservator ved Munch-museet - Foto: Holm, Morten / NTB scanpix

Petra Pettersen, konservator ved Munch-museet

Foto: Holm, Morten / NTB scanpix

– Det er helt umulig å vurdere uten å se originalen. Det har likhetstrekk med Munchs Kragerø-bilder, men jeg kan verken garantere eller konkludere uten å ha sett det i virkeligheten, sier hun.

Hvor er maleriet?

Å få se det med egne øyne er imidlertid ikke lett. Det har forsvunnet fra Havana.

– Jeg tror det var en mellommann som brakte det hit til ambassaden. Nå er det i en by som heter Camaguey, og jeg tror det er der eieren bor, sier ambassadør John Petter Opdahl.

Er ikke eieren interessert i å få slått fast om maleriet er ekte?

– Tja. De er redde for at myndighetene skal ta maleriet dersom det viser seg å være originalt.

Er det en reell frykt?

– Ja. Det er mulig. Alt er mulig på Cuba, men maleriet er jo veldig slitt, sier Opdahl.

– Signaturen ligger oppå

Konservator Petra Pettersen er mest opptatt av signaturen.– Det ser ut som den ligger oppå maleriet, noe som betyr at den kan være påført senere, sier hun.

Munchs "signatur" - Signaturen på maleriet på Cuba. - Foto: John Petter Opdahl /

Signaturen på maleriet på Cuba.

Foto: John Petter Opdahl

Hun mener det heller litt i retning av at det kan være noen som har forsøkt å kopiere Edvard Munch. – Det hendte han signerte senere, men dette er så slitt og ødelagt at jeg ikke tror han har signert et ødelagt bilde selv, sier Pettersen.

Men landskapet ligner på det i de originale Kragerø-bildene?

– Ja men det er et nokså vanlig knep ved forfalskning. Man velger liksom et litt annet utsnitt eller vinkel. Det behøver ikke å være ekte av den grunn, sier Petra Pettersen. Og slår litt kaldt vann i hodet på oss.

Munch-mysteriet på Cuba - Petra Pettersen er enig i at 'zerstören arschloch kunst' kan oversettes til 'forstyrret rasshølskunst' - Foto: John Petter Opdahl /

Petra Pettersen er enig i at 'zerstören arschloch kunst' kan oversettes til 'forstyrret rasshølskunst'

Foto: John Petter Opdahl

Den tyske bedømmelsen av kunstverket på baksiden av maleriet har hun ingen forklaring på. Hun vet heller ikke om det understøtter historien om at en tysk emigrant brakte det til Cuba.

– Interessant likevel

– Det er jo interessant at det befinner seg på Cuba, sier konservatoren. Hun vil gjerne vite mer om det, og ambassadøren har ikke helt gitt opp. På oppdrag fra Munch-museet, men mest fra NRK.no, skal han gjøre et forsøk på å spore opp eieren.

Petra Pettersen får ikke hjertebank av den grunn, for det har bare hendt noen få ganger i hennes karriere at det har dukket opp ekte, ukjente Munch-bilder.

– Det hører med til sjeldenhetene, men det er utrolig spennende når det skjer, sier hun.

Opphavsrett NRK © 2014

Ansvarlig redaktør: Thor Gjermund Eriksen

Nettsjef: Frank Gander (konst.)