«Alle» kjenner Marimekkos klassiske valmuemønster «Unikko». Men den finske designgigantens produksjon er mye mer variert enn folk er klar over, mener seniorkurator Anne Kjellberg ved Kunstindustrimuseet i Oslo. Denne våren viser museet en stor retrospektiv utstilling om Marimekkos produksjon.
Marimekkos storhet bygger blant annet på at de alltid har knyttet gode designere fast til seg, mener Anne Kjellberg.
- De har tatt sjanser og latt designerne utfolde seg. Samtidig har de klart å kombinere det å fornye seg med å ta vare på det gamle som er bra.
Voksduker var starten
Starten på Marimekko var stofftrykkeriet Printex, som ble kjøpt av Armi og Viljo Ratia. De trykket til å begynne med voksduker, et produkt som har vært i Marimekkos utvalg alltid siden. Senere ble det trykk på vevde bomullsstoffer, og etter hvert andre materialer.
Armi og Viljo Ratia fant tidlig ut at de måtte vise frem stoffene sine. Derfor fikk de sydd opp klær som de viste på motevisninger. I 1953 startet de butikk, der de solgte både klær og stoffer.
I starten fløt Marimekko på en bølge av interesse for finsk design, forteller Anne Kjellberg. Allerede på 30-tallet var det stor interesse for finsk design og arkitektur.
- Siden viste det seg at Ratia var både dyktig markedsfører og en karismatisk leder.
Marimekko nøt også godt av varemangel, importrestriksjoner og stort behov for egen finsk produksjon.
Kvinnen bak valmuemønsteret
Allerede i 1949 engasjerte de designeren Maija Isola (1927-2001). Isola hadde bodd i Oslo, der hun jobbet på restauranten Gamle Raadhus. Hun vanket på Kunstidustrimuseet, og der inspirerte gamle krukker henne til å tegne mønsteret «Amfora».
Maija Isola skulle senere designe det kjente valmuemønsteret «Unikko», som etter hvert er å finne på alt fra musematter til biler og papirservietter.
Jackie Kennedy
I løpet av få år hadde Marimekko butikker mange steder i Finland, og deretter utenlands. USA var allerede tidlig på 50-tallet et viktig marked. Det store gjennombruddet i det amerikanske markedet kom da Jaqueline Kennedy begynte å bruke Marimekko-klær. Hun kjøpte flere antrekk.
En av Marimekko-kjolene som har tilhørt Jaqueline Kennedy vises nå på utstillingen i Kunstindustrimuseet.
Marimekko på «alt»
Etter hvert fins Marimekkos design på en nærmest uendelig rekke produkter. Seniorkurator Anne Kjellberg mener designgiganten bør være forsiktig med å spre seg for mye.
- Det er ikke sikkert at en mønster designet for et flatt tekstil gjør seg på en rund kopp.
Likevel mener Kjellberg at Marimekkos allestedsnærværelse har ført noe godt med seg. - Deres gode design er med å utvikle folks estetiske sans. Marimekko har også inspirert andre til å lage god design.
- Marimekkos design står frem som noe stabilt i et estetisk kaos.
Utstillingen i Kunstindustrimuseet er en vandreutstilling produsert av det finske designmuseet i Helsinki. Den vises i Oslo fra 14. februar til 9. mai 2010.