Hopp til innhold

Jon Balke – Magnetic Works

Jon Balke befester sin posisjon som en av Norges mest interessante, produktive og nyskapende improvisasjonsmusikere.

Jon Balke
Foto: presse

CD-anm Jon Balke - Magnetic Works

Nå er det bare en liten måned igjen til han er årets ”artist in residence” på Moldejazz 2012, hvor Jon Balke byr på daglige konserter som det er all grunn til å få med seg – enten det er nyutgaven av det arabisk-inspirerte Siwan-prosjektet, gjenfødelse av Jøkleba-trioen, morgenkonsert med slagverkensemblet Batagraf eller Jon Balke alene med et flygel.

Musikalsk grenseland

Og den perfekte opptakt foreligger nå i form av ECMs dobbeltalbum Magnetic Works – en collage av tre store Balke-prosjekter fra 10 til 20 år tilbake – da han virkelig utfordret og fant seg selv som komponist i et uutforsket grenseland mellom klassisk kammermusikk, tradisjonsmusikk og jazzimprovisasjon. Besetningen er tre eller fire blåsere, satt opp mot og integrert med like mange strykere. Over og igjennom det hele fingrer Balke sine utsøkte og ukonvensjonelle pianoklanger, og under ligger et intenst lyttende og lavmælt perkusjonskomp, det hele forankret i svenske Anders Jormins fjelltrygge kontrabass.

Imponerende

Det er sterke individualister i bandet - saksofonistene Morten Halle og Tore Brunborg har begge sitt beslektede men umiskjennelig personlige særpreg, det gjelder også trompetister Arve Henriksen og Per Jørgensen. Desto mer imponerende er måten de alle innordner seg i helheten og skaper et felles uttrykk hvor storartede solist- og ensemblepartier flyter sømløst sammen.

Arve Henriksen
Foto: presse

Temaene er enkle men insisterende, iblant himmelsk vakre og alltid utradisjonelle. Samtidig er det elementer av en universell tradisjonsmusikk på tvers landegrenser, tidsepoker og genre. Er det jazz, klassisk eller folkemusikk? Javisst er det det. Er det arabisk eller norsk? Ja da, arabisk og helnorsk. Det er rett og slett produktet fra to ekstremt lyttende ører som i dag etter 57 år stadig søker og aldri aksepterer annet enn det uhørte. Jon Balkes ører.

Morten Halle
Foto: presse

Kompromissløs

Hvordan lever han med slike kompromissløse krav til seg selv? Og hvordan kommer han fram til sine sterke og slitesterke uttrykk som fascinerer og forundrer oss gang på gang? Det forklarer Jon Balke selv i en gjennomreflektert omslagstekst som i seg selv er grunn god nok til å skaffe seg Magnetic Works-albumet.

Her forteller han om sine litterære og musikalske inspirasjonskilder, fra den egyptiske sangerinnen Oum Kalsoum og den spanske forfatter Lorca til mesterarrangører Claus Ogerman fra Tyskland og amerikanske Gil Evans. Dessuten forteller han om sine arbeidsmetoder og strategier for å skape et sterkt og helhetlig ensemble som også ivaretar den enkeltes potensial og ego. Moral: Sjekk ut dobbeltalbumet Magnetic Works 1993-2001. Og om du ikke kommer deg til Moldejazz i juli når Jon Balke er artist in residence, så fortvil ikke – Jazzredaksjonen i P2 er på plass.

Jon Balke - Magnetic Works
Foto: presse

Jon Balke: Magnetic Works 1993-2001

ECM 2182/83 2775156

Kulturstrøm

  • Girl in Red med historisk milepæl

    Ho er den første norske kvinnelege artisten som har fått éin milliard strøymingar på ein song på strøymetenesta Spotify.

    Det er låten «we fell in love in october» som har bikka éin milliard, ifølgje VG. Låten blei gjeve ut i 2018.

    Marie Ulven Ringheim, som ho eigentleg heiter, seier til avisa at ho synest det er veldig gøy at ei låt som ho har skrive, produsert, miksa og mastra har resonnert så mykje.

    Girl in Red
    Foto: ANNA KURTH / AFP
  • «Victoria må dø» vant publikumspris

    Den norske filmen «Victoria må dø» vant publikumsprisen under årets Barnefilmfestival i Kristiansand.

    «Mounted Games» av Karen Houge vant årets pitchekonkurranse og «Smerteterskel» stakk av med prisen for beste kortfilm.

    Festivalsjef Cathrine Sordal forteller i en pressemelding at det har blitt vist 83 filmer fra 42 land under årets festival.

    Barnefilmfestivalen har i år delt ut 10 ulike filmpriser. Her kan du lese om alle vinnerne.

  • Aaron Sorkin skriv «The Social Network»-oppfølgar

    Aaron Sorkin held på med eit manus til det han kallar «ein slags The Social Network-oppfølgar», fordi han meiner Facebook har skulda for storminga av Kongressen i USA 6. januar 2021.

    Det sa Sorkin under ei direktesending av podkasten «The Town». Han vil derimot ikkje seia kvifor han meiner Facebook står bak storminga.

    Sorkin fekk ein Oscar for manuset til dramafilmen The Social Network frå 2010, regissert av David Fincher. Filmen tek for seg oppstarten av Facebook.

    Sorkin har tidlegare sagt at han ønsker å skriva ein oppfølgar som utforskar «den mørke sida» av Facebook, særleg dersom Fincher vil regissere.

    Aaron Sorkin
    Foto: GARY HERSHORN / Reuters