I mobilrollespillet Ingress kan folk samle seg ved såkalte portaler i det virkelige liv. Når flere mennesker fysisk er på samme sted, kan de så utkjempe en kamp om kontrollen over den portalen via mobiltelefonene.
Det er om lag tre millioner slike portaler rundt omkring i verden, flere av dem ved kjente landemerker.
– Ikke et passende sted for dataspill
Den tyske avisen Die Zeit har avslørt at flere av disse portalene ligger i tidligere konsentrasjonsleirer og minnesteder i Tyskland og Polen, etter at spillere har foreslått disse stedene for Google.
– Vi er forferdet. Dette er definitivt ikke et passende sted for et sånt dataspill, sier Günter Morsch, som er leder for minnestedet ved Sachsenhausen, hvor titusenvis av mennesker mistet livet under 2. verdenskrig.
Die Zeit skriver at det på et tidspunkt var over 70 Ingress-portaler ved Sachsenhausen.
– En skandale
Gabriele Hammermann, direktør for minnestedet ved Dachau, som var den første konsentrasjonsleiren i Tyskland, sier ifølge NBC News at spillet er en ydmykelse for de etterlatte og ofrene for nazistenes konsentrasjonsleirer.
Spillet vekker sterke reaksjoner også hos pårørende.
– Vi krever at denne krenkelsen stanses. Det var ikke virtuelle mennesker som døde her. Man kan ikke spille spill på slike symbolske steder, det er en skandale, sier Jean-Michel Thomas, sønn av en overlevende fange i Dachau.
Lover å fjerne konsentrasjonsleirene
Det er det Google-eide selskapet Niantic Labs som står bak Ingress, som er lastet ned over 10 millioner ganger av spillere over hele verden.
Representanter for selskapet sier til Die Zeit at konsentrasjonsleirene, deriblant også Auschwitz, tyskernes største konsentrasjonsleir, var blitt valgt på grunn av «sin historiske verdi», skriver The Independent.
Man regner med at mellom 1,1 og 2 millioner mennesker ble drept i Auschwitz.
Nå beklager Niantic Labs-sjefen.
– Vi beklager at dette har skjedd, sier John Hanke og legger til at de er i ferd med å fjerne konsentrasjonsleirer og minnesteder fra spillet.