En samlet norsk filmbransje vil ta i bruk kvotering for at kvinnene skal få sin rettmessige plass i produksjonen av norske filmer, men filmregissør Erik Poppe er ikke enig.
– Det er feil å kjønnskvotere kvinner inn i norsk film, sier han til Kulturnytt.
Dårlige arbeidsforhold for kvinner
En arbeidsgruppe har lagt 26 konkrete tiltak på bordet til kulturministeren for å få flere kvinner inn både foran og bak filmkameraene.Poppe mener kvotering må være det siste de gjør hvis ikke annet gir resultater.
– Jeg synes rapporten er god, men hva har vi gjort for å sette i gang virkemidler. En av de viktigste årsaken til at kvinner ikke er mer aktive i filmbransjen er arbeidsforhold og miljø. De er mer synlige TV-drama og teater, der det er lettere å leve et liv i en omsorgssituasjon.
Nina Grünfelt er helt uenig med Poppe.
– Norske regissører lager i gjennomsnitt en film hvert femte år om de er heldige. Både kvinnelige og mannlige regissører klarer å tilrettelegge sine private omsorgsforpliktelser til denne hendelsen, for den er så stor i livet deres, sier hun.
Hun synes det er spennende å se at bransjen har beveget seg fra å være skeptiske til kvotering, til ikke å være det lenger.
Bransjen ønsker flere kvinner
Rapporten viser at bransjen ønsker seg flere prosjekter som serien om Harry og Charles. Den hadde både kvinnelig regissør og kvinnelig hovedrolleinnehaver.
– Vi ønsker en moderne bransje som er på nivå med resten av samfunnet i sin tankegang, i sitt miljø og i de produktene vi produserer, sier filmregissør Siri Senje.
- Vår forbannede plikt!
Hun har sittet i arbeidsgruppen som har lagt 26 konkrete tiltak på bordet til kulturministeren for å få flere kvinner inn både foran og bak filmkameraene.
– Vi får skattekroner til å lage filmene våre, så dette er vår forbannede plikt. Jeg er mor til fire jenter og jeg vil at de skal kunne gå på kino å se sin historie ikke bare guttas. Det synes jeg vi har sett på veldig lenge nå, sier hun.
Hun mener vi har en ensidig og skjev bransje.
– Bransjen er i ferd med å stagnere kunstnerisk. En av grunnene til det er uten tvil den skjeve kjønnsbalansen.
Norge en sinke
I løpet av 2010 skal kjønnsbalansen bli betydelig bedre. Utvalget foreslår blant annet å gi mer støtte til filmer med kvinner i hovedrollen. De foreslår også å øremerke penger til filmprosjekter med kvinner i nøkkelroller - og holde tilbake disse pengene dersom de ikke finner prosjekter som er gode nok.
– Vi kan ikke sitte å motta 300 millioner kroner til film å lage filmer med 80 prosent menn i nøkkelposisjonene bak og foran kamera. Det kan ikke et land som Norge være bekjent av, det gjør rett og slett til en regelrett sinke, sier filmregissør Siri Senje.