Hopp til innhold

- Feil å kjønnskvotere i norsk film

Norsk film skal kjønnskvoteres. – Feil, mener en av Norges fremste filmregissører.

Erik Poppe

Filmregissør Erik Poppe mener kjønnskvotering i filmbransjen er feil.

Foto: Roald, Berit / SCANPIX

En samlet norsk filmbransje vil ta i bruk kvotering for at kvinnene skal få sin rettmessige plass i produksjonen av norske filmer, men filmregissør Erik Poppe er ikke enig.

– Det er feil å kjønnskvotere kvinner inn i norsk film, sier han til Kulturnytt.

Dårlige arbeidsforhold for kvinner

En arbeidsgruppe har lagt 26 konkrete tiltak på bordet til kulturministeren for å få flere kvinner inn både foran og bak filmkameraene.Poppe mener kvotering må være det siste de gjør hvis ikke annet gir resultater.

Dronning Maud (Maria Bonnevie)

Dronning Maud spilt av Maria Bonnevie

Foto: Ole Kaland / NRK

– Jeg synes rapporten er god, men hva har vi gjort for å sette i gang virkemidler. En av de viktigste årsaken til at kvinner ikke er mer aktive i filmbransjen er arbeidsforhold og miljø. De er mer synlige TV-drama og teater, der det er lettere å leve et liv i en omsorgssituasjon.

Nina Grünfelt er helt uenig med Poppe.

– Norske regissører lager i gjennomsnitt en film hvert femte år om de er heldige. Både kvinnelige og mannlige regissører klarer å tilrettelegge sine private omsorgsforpliktelser til denne hendelsen, for den er så stor i livet deres, sier hun.

Hun synes det er spennende å se at bransjen har beveget seg fra å være skeptiske til kvotering, til ikke å være det lenger.

Bransjen ønsker flere kvinner

Rapporten viser at bransjen ønsker seg flere prosjekter som serien om Harry og Charles. Den hadde både kvinnelig regissør og kvinnelig hovedrolleinnehaver.

– Vi ønsker en moderne bransje som er på nivå med resten av samfunnet i sin tankegang, i sitt miljø og i de produktene vi produserer, sier filmregissør Siri Senje.

- Vår forbannede plikt!

Siri Senje

Regissør Siri Senje.

Foto: Borgen, Ørn E. / SCANPIX

Hun har sittet i arbeidsgruppen som har lagt 26 konkrete tiltak på bordet til kulturministeren for å få flere kvinner inn både foran og bak filmkameraene.

– Vi får skattekroner til å lage filmene våre, så dette er vår forbannede plikt. Jeg er mor til fire jenter og jeg vil at de skal kunne gå på kino å se sin historie ikke bare guttas. Det synes jeg vi har sett på veldig lenge nå, sier hun.

Hun mener vi har en ensidig og skjev bransje.

– Bransjen er i ferd med å stagnere kunstnerisk. En av grunnene til det er uten tvil den skjeve kjønnsbalansen.

Norge en sinke

I løpet av 2010 skal kjønnsbalansen bli betydelig bedre. Utvalget foreslår blant annet å gi mer støtte til filmer med kvinner i hovedrollen. De foreslår også å øremerke penger til filmprosjekter med kvinner i nøkkelroller - og holde tilbake disse pengene dersom de ikke finner prosjekter som er gode nok.

– Vi kan ikke sitte å motta 300 millioner kroner til film å lage filmer med 80 prosent menn i nøkkelposisjonene bak og foran kamera. Det kan ikke et land som Norge være bekjent av, det gjør rett og slett til en regelrett sinke, sier filmregissør Siri Senje.

Kulturstrøm

  • Girl in Red med historisk milepæl

    Ho er den første norske kvinnelege artisten som har fått éin milliard strøymingar på ein song på strøymetenesta Spotify.

    Det er låten «we fell in love in october» som har bikka éin milliard, ifølgje VG. Låten blei gjeve ut i 2018.

    Marie Ulven Ringheim, som ho eigentleg heiter, seier til avisa at ho synest det er veldig gøy at ei låt som ho har skrive, produsert, miksa og mastra har resonnert så mykje.

    Girl in Red
    Foto: ANNA KURTH / AFP
  • «Victoria må dø» vant publikumspris

    Den norske filmen «Victoria må dø» vant publikumsprisen under årets Barnefilmfestival i Kristiansand.

    «Mounted Games» av Karen Houge vant årets pitchekonkurranse og «Smerteterskel» stakk av med prisen for beste kortfilm.

    Festivalsjef Cathrine Sordal forteller i en pressemelding at det har blitt vist 83 filmer fra 42 land under årets festival.

    Barnefilmfestivalen har i år delt ut 10 ulike filmpriser. Her kan du lese om alle vinnerne.

  • Aaron Sorkin skriv «The Social Network»-oppfølgar

    Aaron Sorkin held på med eit manus til det han kallar «ein slags The Social Network-oppfølgar», fordi han meiner Facebook har skulda for storminga av Kongressen i USA 6. januar 2021.

    Det sa Sorkin under ei direktesending av podkasten «The Town». Han vil derimot ikkje seia kvifor han meiner Facebook står bak storminga.

    Sorkin fekk ein Oscar for manuset til dramafilmen The Social Network frå 2010, regissert av David Fincher. Filmen tek for seg oppstarten av Facebook.

    Sorkin har tidlegare sagt at han ønsker å skriva ein oppfølgar som utforskar «den mørke sida» av Facebook, særleg dersom Fincher vil regissere.

    Aaron Sorkin
    Foto: GARY HERSHORN / Reuters