Eventyrdans på Riksteatret - «Eventyrdans» på Riksteatret - Foto: Erik Berg/Riksteatret /

«Eventyrdans» på Riksteatret

Foto: Erik Berg/Riksteatret

Fint å se på, men kroket i ord

«Eventyrdans» er en overraskende, vakker og balansert forestilling. Men mye tekst gjør at vi faller av lasset litt for ofte.

Familieforestillingen «Eventyrdans» forteller oss eventyr, ikke gjennom historier, men gjennom tilstand og stemning. Utfordringen er balansen mellom tekst og dans.

Kroket i ord

Som en huldretuss hentet ut fra Ronja Røverdatter spretter Katrine Bølstad inn på scenen og ut igjen – og inn igjen. Det setter en leken stemning for stykket «Eventyrdans», en danseforestilling for voksne og store barn basert på eventyr, myter og ordtak.

Det er en fin forestilling. Derfor er det litt snodig at det nettopp er mytene og ordtakene som gjør at det er lett å gå seg vill i eventyrverdenen som danses frem.

Utgangspunktet for forestillingen er en gammel skapning fra eventyrenes verden som har begynt å glemme. Hun surrer, går rundt seg selv, snubler i ord og vendinger fra eventyr og myter, hun er rett og slett kroket i ord.

Denne gamle konen med stav og lykt spilles av Terese Mungai, og hun gjør en god innsats, særlig fordi hun har mye tekst å holde rede på. Manus er utelukkende basert på ordtak, eventyrtekster, rim og regler – en bragd i seg selv, men likevel scenetungt innimellom.

Teksten er morsom, men for mange fraser av typen «Prinsessen på erten som kappåt med trollet og gikk til seters for å gjøre seg fet» gjør publikum forvirret: Hva er sant, hva er tull, hvordan forholder vi oss til dette? Det blir rett og slett forvirrende.

Eventyrdans på Riksteatret - «Eventyrdans» på Riksteatret - Foto: Erik Berg/Riksteatret /

«Eventyrdans» på Riksteatret

Foto: Erik Berg/Riksteatret

Eventyrlig dans

Men vi følger denne forvirrede skapningens reise inn i eventyrenes ordløse verdener. I «Eventyrdans» undersøkes eventyrenes vesen. Uten ord skapes det magiske øyeblikk der følelsene og problemstillingene fra eventyrene blir utforsket.

Samtidig danses det noen rene eventyrsekvenser – som fortellingen om «Rødhette og ulven». Det er enkelt, rent og svært vakkert. Det har å gjøre med gode dansere og med streng bruk av virkemidler.

Kulissene er fotoprojiseringer på veggene, sammen med Petter Wiiks musikk skaper det en magisk skog. Fargebruken er ren og begrenset, her er rødhette i knall rødt, jegeren i rent grønt, ulven helt brun uten noe mer staffasje.

Dansernes bruk av rommet og tilstedeværelse på scenen er nok til at vi lar oss fange. Rødhette, som danses av Mariana L. Ferreira, nærmest svever over gulvet i sin naive og stiliserte skikkelse. Det i seg selv er nok til å gjøre forestillingen eventyrlig.

Kaoskrefter i berget det blå

Vi er innom «Piken med svovelstikkende», gripende danset av Katrine Bølstad. Og vi beveger oss ut i skogen, ned på havets dyp og inn i eventyrenes kaoskrefter i berget det blå.

Plutselig dukker en elg opp og byr opp den gamle konen til dans. Plutselig råder de vonde kreftene. Og danserne går inn i disse tilstandene, de lar kaoskreftene råde og slik sier de oss mer om livets eventyr og eventyrenes liv enn noen ordtak kan klare.

Eventyrdans på Riksteatret - «Eventyrdans» på Riksteatret - Foto: Erik Berg/Riksteatret /

«Eventyrdans» på Riksteatret

Foto: Erik Berg/Riksteatret

Forestilingen kan virke noe lang. Det handler mest om at forestillingen blir teksttung. Kan hende er dette grepet valgt ut fra en tanke om å gjøre forestillingen mer tilgjengelig – men slike grep virker av og til mot sin hensikt.

Danserne gjør en mer enn god nok jobb i seg selv, og når «Eventyrdans» i tillegg er en forestilling som hele tiden tar nye og overraskende vendinger og er gjennomtenkt og gjennomført både i koreografi, scenografi og fargevalg – da trengs det egentlig ikke så mye mer.

Konsept: Øyvind Jørgensen og Tinken Laurantzon. Scenografi: Øyvind Jørgensen og Anna Widén. Kostymer: Silje Fjellberg. Musikk: Petter Wiik. Medvirkende: Terese Mungai, Katrine Bølstad, Mariana L. Ferrerira, Biniam Yhidego, Øyvind Jørgensen.

Siste nytt: Kultur

  • Trailer "Hundreåringen som klatret ut gjennom vinduet og forsvant". Kinopremiere 25. desember 2013.

    Kan få publikumspris

    Den svenske filmen «Hundreåringen som klatret ut gjennom vinduet og forsvant» er nominert til publikumsprisen foran European Film Awards 2014.
    Den svenske filmen ble også en stor publikumsfavoritt her i Norge, melder NTB.

  • Susanne Sundfør på Bergenfest 2007 - Foto: unknown / NRK
    Foto: unknown / NRK

    Sundfør til de unge

    Sterke artistnavn som Susanne Sundfør, Thea & The Wild, Sondre Lerche og Jaga Jazzist står på artistlisten når Oslo-scenen Parkteatret byr på konserter for unge publikummere.
    Det er såkalt fri aldersgrense, og man retter seg spesielt mot dem mellom 14 og 18 år med tidligere konsertstart og rimelig inngangspris, melder NTB.

  • Ny smakebit fra Foo Fighters

    Sjefen for Twitter Music, Bob Moczydlowsky, postet i går en videosnutt med et utdrag fra bandets nyeste album «Sonic Highways». Videoen ble retweetet av Foo Fighters offisielle Twitter-konto. Rockernes åttende album slippes 10. november i USA.

Kultur og underholdning på TV og radio

Kulturprogram - nyhetsprogram
Musikalsk fest i mange sjangre med Totto Mjelde og Tarjei Strøm som lokførere. 
Gjester, spalter, humor, konkurranser og den aller beste musikken
Hvem er det som bestemmer hvordan historiske hendelser skal huskes? Er det historikerne eller øyenvitnene? Et all-europeisk nettsted gir deg alt du måtte ønske under en paraply, både de store og de små historiene. / Hun var den uekte datteren av en kaptein og en slavekvinne, men vokste opp blant sosieteten i England på slutten av 1700-tallet. Nå kommer filmen om Dido Elizabeth Belle som bidro til at slaveriet ble opphevet i Storbritannia. / Hva får du hvis du setter en tribune ut mot havet? En strøm av assosiasjoner. / Selfiestafetten fortsetter, vi ringer dagens forfatter / Hvordan få barn og unge til å lese bøker innimellom dataspillene og mobilbruken? / Vi byr på avhengighetsdannende mobil-spill, rock fra 70-tallet og en svensk tegneserieskaper med eget radioprogram i dagens Anbefalingspanelet / Vi blir bedre kjent med datidens Oprah Winfrey i vår serie om glemte historiske kvinner.