Hopp til innhold

En ensom stjerne

Markus Li Stensrud skiller seg ut som et strålende høydepunkt i en ellers relativt slapp avgangsutstilling.

Mona Pahle Bjerke-anmeldelse

Det knytter seg alltid viss spenning til Kunstakademiets avgangsutstilling. Man går dit med en forventning om å få øye på nye tendenser i tiden, eller unge stjerneskudd.

Det siste synes jeg i hvert fall jeg denne gangen fant.

Markus Li Stensrud er navnet vi like godt kan lære oss med det samme. Jeg tror vi ganske sikkert vi vil se mer til ham i fremtiden.

Verket han har bidratt med til utstillingen bærer tittelen «Everyone's Gone to the Moon».

Et blikk på månen

Den omfattende installasjonen favner ting og tekster som på ulike måter forholder seg til månen.

Enten som den vakre, ensomme lampen på himmelen som vi melankolsk kan stirre opp på, eller som det mål for romfart den er blitt i nyere tid: Som et strålende bilde på avansert vitenskap, og på menneskets kapasitet til å trenge ut i universet.

Raritetskabinetter

I en mørklagt avdeling finner vi en rekke små opplyste montre som estetisk trekker veksler på fortidens kuriøse raritetskabinetter.

Her kan vi lese tekster skrevet med skrivemaskin på gulnet papir, vi finner fotografier og forunderlige objekter av ulikt slag, som et inntørket lite vintereple, som har antatt en nydelig burgunderrød farger, og som ligger sammen med en krystall og en øyeprotese fra 2. verdenskrig.

I et annet monter finner vi en liten skulptur av en kvinne i porselen med en konkylie på hodet, og et stykke av en korallrev, og i enda et monter kan vi studere flere år gamle brødskiver med sprukken leverpostei.

Anmeldelsen fortsetter under bildet.

Markus Li Stensrud: Operation Greenhouse

Detalj fra Markus Li Stensrud: «Operation Greenhouse».

Foto: Max Merz

Som umistelige gjenstander

Mens vi går fra monter til monter er vi hele tiden usikre på hvilke av disse tingene som er funnet, og hvilke som er laget for anledningen.

Selv om mange av objektene egentlig kan karakteriseres som søppel, får de vakre forseggjorte montrene, pidestallene og soklene dem til å fremstå som verdifulle, umistelige museumsgjenstander.

De mest iøyenfallende delene av installasjonen er en fallisk søyle av gamle, tørkede bananskall, som kan lede tankene til haugene av klær fra de tyske konsentrasjonsleirene, og en annen større del av installasjonen er en skinnende hvit skulptur – en kopi av en veldig meteoritt.

Markus Li Stensrud: Venus Reversed og Dr. Bywaters

Markus Li Stensrud: «Venus Reversed» og «Dr. Bywaters».

Foto: Max Merz

Dette skal visstnok være den største meteoritten som noen gang har falt ned på det nordamerikanske kontinent.

Den var betraktet av puebloindianerne som deres gud, de tilba den, og kalte den en gjest fra månen, inntil den ble tatt inn i det naturhistoriske museet i New York på begynnelsen av 1900-tallet.

Rett før årtusenskiftet skal den samme indianerstammen ha gått til sak for å få guden sin tilbake, og de vant omsider retten til å oppsøke meteoritten i museet, for der i fred å kunne tilbe den.

Dette er en av mange aparte historier vi kan lese om i de gulnede tekstene som inngår i installasjonen.

Glidende overgang mellom fiksjon og fakta

Men ikke alle historiene er som denne bygget på fakta. Noen ganger er det vanskelig å vite hvor det faktiske slutter, og diktningen begynner.

Og dette er spennende. Rent estetisk henter jo Li Stensrud sin inspirasjon fra de klassiske naturhistoriske museene, som representerer en klokketro på en gammeldags kunnskapsforståelse, en forestilling om vitenskapen som en bærer av en endelig sannhet.

En av de mange viktige innsiktene som dette verket formidler er nettopp at litteraturens «Slik kunne det vært» kan være like stor sannhet som historiens «slik var det».

Original fjellkomposisjon

Selv om ingen andre av arbeidene kan sidestilles med Li Stensrud vil jeg også fremheve Cecilie Bjørgås Jordheims fjellkomposisjon.

Her har hun brukt konturene av en fjellkjeden rundt Narvik i Nord-Norge som utgangspunkt for et partitur. Dette musikkstykket har hun så fått en strykekvartett til å spille inn.

Dette er en interessant og relativt original måte å utforske, og på et vis «male», et svært velbehandlet motiv som de norske fjellene. Samtidig er det spennende hvordan hun her forvandler natur til kunst i et slags 1:1-forhold.

Selv om utstillingen som helhet ikke er spesielt sterk, er de nevnte lyspunkter god nok grunn til å storme av sted til Stenersenmuseet.

Cecilie Bjørgås Jordheim, Dokumentasjon fra lydprosjektet «Fra Vestfjorden». Blyant på mm-papir 2011

Cecilie Bjørgås Jordheim: Dokumentasjon fra lydprosjektet «Fra Vestfjorden». Blyant på mm-papir, 2011.

Foto: Kunsthøgskolen i Oslo

Kulturstrøm

  • Gitarlegenden Duane Eddy er død

    Eddy døde av kreft på sykehuset Williamson Health, opplyser kona Deed Abbate, ifølge nyhetsbyrået AP.

    Duane Eddy var født i delstaten New York, men bodde i Arizona da han fikk sitt store gjennombrudd med låten «Rebel-'Rouser» i 1958. Han ble også kjent for blant annet «Because They're Young» og sin versjon av Henry Mancinis «Peter Gunn».

    Eddy betegnes som en av rockehistoriens mest innflytelsesrike instrumentalister og var en stor inspirasjonskilde for artister som George Harrison, Bruce Springsteen og John Fogerty, skriver Guitar World.

    (NTB)

    Duane Eddy under Stagecoach Music Festival i Indio i California i 2014.
    Foto: AP
  • Fausa og Antonsen til scenen sammen

    Atle Antonsen, Trond Fausa og Vidar Magnussen er blant skuespillerne som er klare for komedien «Peter Pan går til helvete» på Chateau Neuf i januar 2025.

    Ifølge en pressemelding blir oppsetningen den første norske versjonen av «Peter Pan Goes Wrong», som er spilt på Broadway og West End tidligere.

    Kim Haugen skal regissere og Bjarte Hjelmeland er produsent, og også Siw Anita Andersen, Nils-Ingar Aadne, Kristine Grændsen, Jan Martin Johnsen, Modou Bah og Tiril Heide-Steen står på rollelisten.

    Lena Kristin Ellingsen og Trond Fausa Aurvag på «Oppenheimer»-premiere i London i 2023.
    Foto: Vianney Le Caer / Invision / AP
  • Forfatteren Paul Auster er død

    Forfatteren Paul Auster er død, 77 år gammel, melder New York Times.

    Den svært produktive forfatteren ble beskrevet som en «litterær superstjerne». Han ble kjent på 1980-tallet med sin postmodernistiske gjenopplivingen av noir-romanen.

    Forfatteren var for nordmenn mest kjent for New York-trilogien, «Moon Palace» og «Brooklyns dårskap». Bøkene kom ut i henholdsvis 1985-1987, 1989 og 2005. Auster skrev også dikt, essays og filmmanus, blant annet.

    Han døde i sitt hjem i Brooklyn, etter komplikasjoner i forbindelse med lungekreft.

    Auster giftet seg i 1981 med norskættede Siri Hustvedt, som også er forfatter. Paret har vært på flere turer til Norge og har også deltatt på Aschehougs hagefest sammen.

     Paul Auster fotografert i 2011. Han har grått hår, gredd tilbake, mørk frakk og skjorte. Han ser bestemt, men vennlig inn i kameraet.
    Foto: BOB STRONG / Reuters