- Jeg tror norsk offentlighet ville vært litt mindre negativ til Israel og litt mindre positiv til palestinerne i Gaza om det ikke hadde vært for den tekstmeldingen, sier Hylland Eriksen til NRK.
Tekstmeldinger har for alvor trådt inn i offentligheten og blitt et massemedium på lik linje med aviser, radio og tv, mener Gisle Hannemyr ved Institutt for Informatikk.
Hør Gisle Hannemyr i
De norske legene Erik Fosse og Mads Gilbert kom seg trygt ut av Gazastripen og landet mandag på Gardermoen.
Les også:
Se utdrag fra pressekonferansen:
Voldsomt engasjement
For vel en uke siden sendte den norske legen Mads Gilbert en tekstmelding hjem fra Shifa-sykehuset på Gazastripen. Gilberts beskrivelser fra Shifa-sykehuset har skapt et voldsomt engasjement. Fire dager etter at tekstmeldingen ble sendt ut, ble det arrangert fakkeltog over hele landet til støtte for krigsofrene i Gaza, over 10.000 mennesker møtte opp bare i hovedstaden.
I klare ordelag beskrev tekstmeldingen hvor forferdelig situasjonen er for sivilbefolkningen i Gaza.
- Påvirker oss emosjonelt
Tekstmeldingen har hatt stor betydning for det store engasjementet i Norge, mener professor i sosialantropologi, Thomas Hylland Eriksen.
- Selv om den er sendt ut til alle på adresselisten til en eller annen person, så opplever du det som en personlig henvendelse. Det blir hudløst, nært og tett, sier Hylland Eriksen.
- Når Gilbert skriver ”Gjør noe. Vi lever i historieboka nå”, så vet du at dette er en melding fra et kjeller-sykehus som er under beleiring og som det faller bomber rundt. Det er barn og mange andre uskyldige som blir operert og ingen vet helt hvordan det går. Dette virker emosjonelt veldig mye sterkere enn om du får den samme meldingen på tv, sier han.
- Erstatter leserbrev
SMS-aksjoner kan i stor grad påvirke opinionen i politiske spørsmål, mener Hylland Eriksen. Han tror Gilberts tekstmelding har bidratt til å øke motstanden mot Israels krigføring.
- Spørsmålet er om vi her står overfor en helt ny måte å drive politikk og politisk påvirkning på. I stedet for å skrive leserbrev i avisen, sender man sms til alle man har i adresselisten sin, så dette er en ny måte å prøve å påvirke opinionen på, sier han.