Joss Stone ble født 11. april 1987 i Dover og vokste opp på en knøttliten plass i Devon i Sør-Vest-England som den nest yngste av fire søsken.
Den første låta som satte spor i Joss var Whitney Houstons versjon av ”I Will Always Love You” (utgitt i 1992), men en tv-reklamert samling av Aretha Franklins beste ble hennes første plate.
Reet Petite
Den unge jenta var glad i å synge og på et skoleshow basert på 50-tallet framførte hun Jackie Wilsons ”Reet Petite (The Finest Girl You Ever Want To Meet)”. Klassikeren er opprinnelig fra 1957, men ble nummer 1 i England så sent som i 1986 etter den hadde blitt brukt i en reklamekampanje.
Star for a Night
I 2001 sendte Joss og moren et brev til BBC som søkte deltagere til sitt ”Star for a Night”-show. Begge ble overrasket over den store mengden folk som var tilstede på auditionen i London. 14-år gamle Joss sang Aretha Franklins versjon av ”(You Make Me Feel Like) A Natural Woman” (1967) og Whitney Houstons ”It’s Not Right But It’s Okay” (1998).
Noen måneder senere dukket et kamera-team fra BBC opp på døra i Devon og gratulerte med plass i programmet. Joss sang den amerikanske disco-dronningen Donna Summers ”On The Radio” fra 1979. Melodien ble valgt for Joss, som ikke var fornøyd med framføringen sin, men allikevel fikk tilbud fra et management.
Boilerhouse til Greenberg
Litt senere opptrådte Joss Stone på et veldedighetsshow og managementet hennes viste videoen til de engelske produsentene Ben Wolff og Andy Dean i Boilerhouse Boys (Gabrielle, Texas). Boilerhouse-gutta kontaktet plateselskapssjefen Steven Greenberg i USA og fortalte om det største talentet noensinne.
Steven Greenberg hadde produsert sin første plate før han var 20 år gammel og vært toneangivende på Minneapolis-scenen som fostret Prince på slutten av 70-tallet. I bandet Lipps Inc hadde han en Nummer 1-hit i USA med ”Funky Town” våren 1980. Siden hadde han jobbet som produsent, musiker, web-designer og stiftet sitt eget plateselskap, S-Curve.
Han hadde tidligere oppdaget tenåringsbrødre-trioen Hanson (MMMBop) og bragt den over 20 år gamle gruppen Baha Men til folket med kjempehit’en ”Who Let The Dogs Out” i 2000.
Auditionen i NYC
Etter telefonen fra Boilerhouse-gutta i desember 2001 bestemte Greenberg seg for å få Joss Stone til audition på kontoret sitt i New York. Stone sang tre soul-klassikere; Aretha Franklins ”(You Make Me Feel Like) A Natural Woman”, Otis Reddings ”(Sittin’ On) The Dock of The Bay” og Gladys Knight & The Pips ”Midnight Train to Georgia”.
Greenberg fortalte pressen senere at han ble svært imponert over 14-åringens evne til å gjøre de gamle låtene med sine egne følelser uten å bruke tillærte knep.
Merittert sanglærer
Deretter tilkalte han Betty Wright, en soul-artist med lang merittliste som artist, låtskriver, produsent og arrangør siden 70-tallet. De siste årene hadde hun tjent som korist for blant andre Erykah Badu og Jennifer Lopez.
Wright grep muligheten med å utvikle talentet vokalmessig videre.
Produsent-teamet bestod i tillegg til Greenberg og Wright av Michael Mangini. Mangini var trommis i den populære heavy-gruppa Extreme tidlig på 90-tallet, og hadde siden produsert millionsuksessen til Baha Men, prøvd å hjelpe det irske guttebandet Boyzone til USA-suksess og spilt inn en av tidenes mest bejublede hip hop-debuter for Digable Planets.
Ny plan i studio
I utgangspunktet skulle Stone og Greenberg lage et album der hun co-skrev låtene med forskjellige låtskrivere og produsenter, men planene ble endret i februar 2003.
En av de første låtene som ble innspilt til platen var en coverversjon av Carla Thomas sin ”I’ve Fallen In Love With You” fra 1968.
Resultatet passet ikke inn i hvordan produsentene så for seg albumets helhet. Derimot mente produsentene at vokalprestasjonene og utviklingen Joss Stone var inne i sangmessig, heller pekte mot et album med live-band i studio og gamle soul-låter.
Gamle tider tilbake i rampelyset
I tillegg til å være en bedre måte å introdusere talentet for resten av verden, ville det gi mer tid og rom på å gjøre ferdig albumet med nye låter.
Til innspillingen hentet produsentene tre musikere som på 70- og 80-tallet hadde bemerket seg på Miamis soul-scene, Little Beaver på gitar, Benny Latimore på piano og Timmy Thomas på orgel. Rytmeseksjonen Jack Daley og Cindy Blackman hadde tidligere spilt sammen i Lenny Kravitz sitt band.
Soul-hit av rockelåt og hip hop-band
Seks av albumets 10 låter ble innspilt på tre aprildager i Miami. Den første singelen, ”Fell In Love With A Boy”, ble til med hip hop-bandet The Roots i Philadelphia noen uker senere. Låta var skrevet av Jack White og utgitt to år tidligere med hans skramlerock-duo The White Stripes.
Med unntak av Isley Brothers ”For The Love of You” og Aretha Franklins ”All The King’s Horses” var alle melodiene obskure 60-talls melodier man ellers måtte grave dypt for å finne originalene til.
”The Soul Sessions” ble utgitt i USA i september 2003 og fikk gode anmeldelser. 16-åringens stemme imponerte også i Norge da albumet kom hit i februar. ”Fell In Love With A Boy” ble en radio-hit og albumet var blant de 10 mestselgende i Norge i mars.
Kropp & sjel
På sensommeren 2004 returnerte Joss Stone med nytt materiale. 17-åringen fikk ros for å ha bidratt på låtskriversiden.
Singelen "You Had Me" ble hyppig spilt på NRK P1 utover høsten. Albumet "Mind, Body & Soul" fikk fin mottagelse av pressen og debuterte på 10. plass på VG Lista Topp 40.
Album
The Soul Sessions (S-Curve/Virgin - 2003)
Mind, Body & Soul (S-Curve/Virgin - 2004)