Hopp til innhold

Mener distriktene neglisjeres i filmrapport

Filmfolk i distriktene mener at ny rapport om mangfold i norsk film ikke tar hensyn til distriktene. – Nå sitter det noen i Oslo som skal tilrane seg 80–90 prosent av ressursene, sier filmprodusent Odd Hynnekleiv.

Vegas

Bergensfilmen «Vegas» er en av de få som har blitt laget med støtte fra NFI utenfor Oslo de siste årene. Og regissør Gunnar Vikene forteller om et skuffet filmmiljø i sin region.

Foto: Cinenord/ SF Norge

En regjeringsoppnevnt arbeidsgruppe kom denne uka med innspill om hvordan man kan øke mangfoldet i norsk kinofilm og tv-drama.

Påstanden om at «norsk film lages av menn fra Oslo vest» skulle undersøkes, og daværende kulturminister Anniken Huitfeldt nedsatte i vår en arbeidsgruppe for å sjekke om dette stemmer.

Men det var ikke bare kjønnsfordeling som skulle kartlegges. I tillegg har regissører utenfor hovedstaden har gått hardt ut mot en for oslosentrert filmbransje.

Derfor ba Huitfeldt også om konkrete forslag til hvordan vi kan få en filmpolitikk hvor det blir fortalt historier fra hele landet.

– Ville blitt ramaskrik

Over 32 sider har utvalget undersøkt mangfoldet når det kommer til minoriteter, kvinner og geografi mellom dem som skaper film, ser på film og i innholdet i filmene. Denne uka var rapporten klar.

Les kronikk på NRK Ytring: Er det plass til Nasrin og Rami?

Men regionale regissører mener at distriktene ikke er hørt i rapporten.

Odd Hynnekleiv

- Rapporten har blitt altfor utvannet, sier den kristiansandsbaserte filmprodusenten Odd Hynnekleiv til NRK

Foto: Leif Dalen / NRK

– Om utgangspunktene var at man skulle snakke om distriktene, har det blitt veldig lite om dem, og veldig mye om andre ting. Jeg skal ikke si at arbeidsgruppa er helt uvitende, for de har noen poenger. Men rapporten har blitt altfor utvannet, sier den kristiansandsbaserte filmprodusenten Odd Hynnekleiv til NRK.

For å bedre det geografiske mangfoldet, foreslår utvalget at regionale filmsenter skal fordele all støtte til kortfilm, samt å legge til rette for at de kan gi støtte til utvikling av manuskript til kino og tv-drama. Fordelingen av penger til langfilmproduksjonen vil de beholde slik som i dag, hos Norsk filminstitutt. (NFI)

Men det holder ikke for Hynnekleiv:

– Det må mer midler ut til spillefilm i distriktene. Det er tross alt eliteserien i film, sier han.

I 2011 fikk bare en film som var produsert utenfor Oslo støtte fra NFI. Og slik vil det fortsette uten klare grep, tror Hynnekleiv.

– Hvis det hadde vært lignende tiltak innenfor omtrent alt annet av kultur og idrett i dette landet, ville det blitt ramaskrik. Nå sitter det noen i Oslo som skal tilrane seg 80–90 prosent av ressursene.

Trist

Bergensfilmen «Vegas» er en av de få som har blitt laget med støtte fra NFI utenfor Oslo de siste årene. Og regissør Gunnar Vikene forteller om et skuffet filmmiljø i sin region.

Gunnar Vikene

- Filmfolkene forsvinner til Oslo, sier den bergensbaserte regissøren Gunnar Vikene.

Foto: Ragnhild Krogvig Karlsen

– Det forunderlige er at de faktisk har pekt på det som er et problem for den regionale filmbransjen – nemlig at sentraliseringen står i veien for etableringen av spillefilmmiljø i regionene. Samtidig har de ikke kommet med ett eneste forslag for å komme i møte den skjevfordelingen for tildeling av filmmidler som er i dag, sier Vikene til NRK.

Han syns det er trist at filmfolkene i vestlandsbyen må til Oslo for å jobbe.

– Det vi opplever i dag er at det kommer en og annen film hvor vi får utviklet og lært opp filmarbeidere, hvorpå vi ser at de forsvinner til Oslo, for det er der det er jobb å få.

– Undervurderer rapporten

Nina Grünfeld

- Jeg synes det er litt trist at regionene ikke ser betydningen av innhold utover distrikt, sier Nina Grünfeld, som leder utvalget som har utarbeidet rapporten.

Foto: Fotofil.no

Leder for utvalget bak rapporten, Nina Grünfeld, sier at de har sett på mangfold i et større perspektiv enn bare geografisk. Og hun er ikke enig med filmskaperne om at tiltakene vil ha liten effekt.

– Vi har fått et mandat om å utrede mangfold, og en del av dette mangfoldet er filmproduksjon i hele landet. Men vi har valgt å ha et syn som strekker seg mye videre enn det. Vi har vært veldig opptatt av innholdet. Det er ikke vanskelig å forstå at distriktene ønsker mer penger til spillefilm, og dette behandles også i denne rapporten, som skal videre til høring, sier hun til NRK.

Men hun synes at regionene undervurderer det som faktisk foreslås i rapporten, samtidig som hun ser at de regionale filmsentrene trenger økte ressurser, i og med at nivået har ligget låst i lang tid.

– Men jeg synes det er litt trist at regionene ikke ser betydningen av innhold for øvrig, for det er selvfølgelig ikke gitt at regionene alene kommer opp med et innhold som er mangfoldig for alle aldre. Jeg mener at vi snakker for hele landet, men har ikke det fokuset de ønsker seg på antall kroner til spillefilm i regionene.

Kulturstrøm

  • Girl in Red med historisk milepæl

    Ho er den første norske kvinnelege artisten som har fått éin milliard strøymingar på ein song på strøymetenesta Spotify.

    Det er låten «we fell in love in october» som har bikka éin milliard, ifølgje VG. Låten blei gjeve ut i 2018.

    Marie Ulven Ringheim, som ho eigentleg heiter, seier til avisa at ho synest det er veldig gøy at ei låt som ho har skrive, produsert, miksa og mastra har resonnert så mykje.

    Girl in Red
    Foto: ANNA KURTH / AFP
  • «Victoria må dø» vant publikumspris

    Den norske filmen «Victoria må dø» vant publikumsprisen under årets Barnefilmfestival i Kristiansand.

    «Mounted Games» av Karen Houge vant årets pitchekonkurranse og «Smerteterskel» stakk av med prisen for beste kortfilm.

    Festivalsjef Cathrine Sordal forteller i en pressemelding at det har blitt vist 83 filmer fra 42 land under årets festival.

    Barnefilmfestivalen har i år delt ut 10 ulike filmpriser. Her kan du lese om alle vinnerne.

  • Aaron Sorkin skriv «The Social Network»-oppfølgar

    Aaron Sorkin held på med eit manus til det han kallar «ein slags The Social Network-oppfølgar», fordi han meiner Facebook har skulda for storminga av Kongressen i USA 6. januar 2021.

    Det sa Sorkin under ei direktesending av podkasten «The Town». Han vil derimot ikkje seia kvifor han meiner Facebook står bak storminga.

    Sorkin fekk ein Oscar for manuset til dramafilmen The Social Network frå 2010, regissert av David Fincher. Filmen tek for seg oppstarten av Facebook.

    Sorkin har tidlegare sagt at han ønsker å skriva ein oppfølgar som utforskar «den mørke sida» av Facebook, særleg dersom Fincher vil regissere.

    Aaron Sorkin
    Foto: GARY HERSHORN / Reuters