Hopp til innhold

Hva er greia med 50-tallet?

Av epoker som oftest blir reinkarnert og gjenskapt er 50-tallet veldig høyt oppe på lista. Men hvorfor? – Det er som om alt så bedre ut på den tiden, sier Lucky Bullets-vokalist Knud Kleppe.

I årene etter 2. verdenskrig boblet store deler av verdens befolkning over av glede og entusiasme. Dette har satt kraftige spor innenfor de fleste aspekter av samfunnet.

For noen uker siden ble det avholdt rockabilly-bilmesse i Las Vegas. Over 20 000 mennesker fra hele verden flokket til verdens gamblehovedstad for å hvile øynene på noen av de flotteste doningene fra 50-tallet.

Men det er ikke bare innenfor hotrod-verden 50-tallet dominerer. Musikk, film og mote fra 50-tallet blir brukt like flittig i Norge som i resten av verden. Men hvorfor akkurat dette tiåret?

– Alt så bedre ut

Vi spurte tidligere MGP-deltaker og 50-tallsentusiast Knud Kleppe, som er vokalist og gitarist i The Lucky Bullets, om hvorfor han elsker denne tiden.

– Det er som om alt så bedre ut på den tiden. En komplett verden der alt fra fronten på en bil til fronten på en brødrister rett og slett så bedre ut, sier Kleppe til NRK.no

Rock n' roll-bandet hans er veldig opptatt av stil, noe han mener 50-tallet representerer.

– Du kan nesten ta hvilket som helst objekt fra den tiden og sammenligne med det tilsvarende i dag – det gamle vil alltid se bedre ut. Folk blir fascinert av hvordan ting så ut, sier Kleppe.

Skihopp i slips og skjorte

Men det er ikke bare innenfor musikk og mote han mener folk hadde mer «klasse».

– Jeg er fascinert av sport på 50-tallet. Ta for eksempel skihopp i Holmenkollen. Der var verdiene annerledes enn i dag. De hadde slips og skjorte da de hoppet, gjerne med nistepakka og pipa i baklomma. Nå er det kun fokus på hvor langt man hopper.

Vokalisten er alltid på jakt etter nye ting fra den tiden. Men noen ting er fortsatt best i 2012. Kleppe kjøpte seg nylig en flatskjerm-tv, men valgte å bygge den inn i et gammelt radiokabinett.

– Det blir en forelskelse. I den grad jeg kan få tak i noe fra 50-tallet, så gjør jeg det. Jeg kjøper heller en gammel brødrister fra 50-tallet enn den enn stygge limegrønne Alessi-driten som de har på markedet i dag.

Men Kleppe er ikke kritisk til alle deler av fremskrittet man har gjort siden 1950. Han ser bare muligheter for mer retro.

– Det er en av de virkelig gode tingene med 2012, man kan jo gjenskape det meste, og få tak i mye greier. Alle musikkinstrumentene våre er jo enten fra 50-tallet eller gjenskapt så de skal se like ut og låte likt.

Viktige kjønnsroller

Marianne Jemtegård er moteekspert og sjefsredaktør i mote- og musikkmagasinet Vixen. Hun mener fascinasjonen bunner i kjønnsroller.

– På 50-tallet var stereotypene veldig sterke. Kvinner skulle kle seg som kvinner og menn som menn. 60-tallet satt jo en effektiv stopper for dette. Det gjør at vi kan leke med denne stilen i dag, sier Jamtegård til NRK.no.

Men det er ikke alle som er like glad i peridoen.

– 50-tallet er en klisje

Jan Vardøen er kjent gjennom sin restaurant på Grünerløkka i Oslo, The Nighthawk Diner. Han valgte bevisst ikke å bygge en 50-tallsrestaurant, rett og slett fordi han mener det er en klisjé.

På tross av dette blir restauranten ofte presentert som 50-talls.

– Det er litt for opplagt, vi vil vise mer historie. 50-tallet er en veldig elegant periode, men det blir fort klisjé. Store biler og så videre blir veldig tegneserieaktig. Vi vil ha en litt mer sober greie, sier Vardøen til NRK.no.

Hva synes du om 50-tallet? Klisjé eller kult? Si din mening i kommentarfeltet under saken!

Kulturstrøm

  • Girl in Red med historisk milepæl

    Ho er den første norske kvinnelege artisten som har fått éin milliard strøymingar på ein song på strøymetenesta Spotify.

    Det er låten «we fell in love in october» som har bikka éin milliard, ifølgje VG. Låten blei gjeve ut i 2018.

    Marie Ulven Ringheim, som ho eigentleg heiter, seier til avisa at ho synest det er veldig gøy at ei låt som ho har skrive, produsert, miksa og mastra har resonnert så mykje.

    Girl in Red
    Foto: ANNA KURTH / AFP
  • «Victoria må dø» vant publikumspris

    Den norske filmen «Victoria må dø» vant publikumsprisen under årets Barnefilmfestival i Kristiansand.

    «Mounted Games» av Karen Houge vant årets pitchekonkurranse og «Smerteterskel» stakk av med prisen for beste kortfilm.

    Festivalsjef Cathrine Sordal forteller i en pressemelding at det har blitt vist 83 filmer fra 42 land under årets festival.

    Barnefilmfestivalen har i år delt ut 10 ulike filmpriser. Her kan du lese om alle vinnerne.

  • Aaron Sorkin skriv «The Social Network»-oppfølgar

    Aaron Sorkin held på med eit manus til det han kallar «ein slags The Social Network-oppfølgar», fordi han meiner Facebook har skulda for storminga av Kongressen i USA 6. januar 2021.

    Det sa Sorkin under ei direktesending av podkasten «The Town». Han vil derimot ikkje seia kvifor han meiner Facebook står bak storminga.

    Sorkin fekk ein Oscar for manuset til dramafilmen The Social Network frå 2010, regissert av David Fincher. Filmen tek for seg oppstarten av Facebook.

    Sorkin har tidlegare sagt at han ønsker å skriva ein oppfølgar som utforskar «den mørke sida» av Facebook, særleg dersom Fincher vil regissere.

    Aaron Sorkin
    Foto: GARY HERSHORN / Reuters