«Spiste forresten sykt god middag som jeg og Tuva laget heeeelt selv! Løvstek, bernaise og ris. Sjokolade og potetskruer til dessert. sykt digg. Tror jeg må lage meg det til kvelds også», skriver Therese Charlotte Nielsen på bloggen sin.
Hvorfor i alle dager er nordmenn interessert i å lese om middagen til en helt vanlig 17-åring?
Finner seg selv i bloggene
– Dersom de bruker all sin tid på nett, kan det kanskje forstås som en slags virkelighetsflukt. Men først og fremst tror jeg de streber etter å finne seg selv, sier psykolog Sondre Risholm Liverød hos webpsykologen.no.
Risholm Liverød har lang erfaring som psykolog, blant annet for mennesker med angst, depresjon og personlighetsforstyrrelser.
Han mener psykologien bak blogglesingen grunner i at det finnes et nytt vertøy unge bruker i denne prosessen med å finne seg selv.
– Ungdomstiden er derfor en periode full av identitetskriser hvor det store spørsmålet hele tiden melder seg: «Hvem er jeg?» Informasjonssamfunnet har kanskje gitt mennesker nye redskap i denne dannelsesprosessen, og rosablogger er sannsynligvis et slikt redskap, sier psykologen.
Fokus på det ytre
Risholm Liverød er kritisk til rosabloggenes fokus på det ytre.
– Noen blogger er fulle av destruktive forslag til hvordan man skal forvalte sine livsprosjekter, og mange rosablogger har et overdrevent fokus på ytre forhold som utseende, statussymboler og materiell gevinst, og når dette presenteres som veien til lykke, er man som regel på feil spor, sier psykologen.
Avhengighetsfaktor
I mange tilfeller har leserne utviklet et nett av blogger de leser jevnlig. Risholm Liverød utelukker ikke at man kan bli avhengig av virksomheten.
– Bloggen tilbyr kontinuerlige tilbakemeldinger, og det kan bli en besettelse for mange. I ytterste konsekvens begynner man å hvile sin egen selvfølelse i andres innspill på bloggen, og da blir man plutselig avhengig av «livet på bloggen» for å føle seg verdifull som menneske, noe som selvfølgelig kan bli en slitsom og altoppslukende affære, mener han.
De mest populære rosabloggene har lesertall mange publikasjoner gladelig hadde gått gjennom ild for. Her er noen av de mest populære:
- Fotballfrue: 101 717 besøkssnitt per dag.
- Therese Charlotte Nielsen: 71 381 besøkssnitt per dag.
- Andrea Badendyck: 61 665 besøkssnitt per dag.
Leser 20 blogger hver dag
Maren Lie (19) er ivrig bloggleser. Hun har en god smørbrødliste av forskjellige typer mote- og rosablogger hun går igjennom hver dag.
– Jeg har cirka 20 blogger jeg går igjennom hver dag. Jeg bruker bloggen til å finne ut hva som er kult av klær og sånn. For å få inspirasjon, sier Lie.
Selv vil hun ikke si at hun bruker bloggene til å «finne seg selv», men at dette er en beskrivelse som absolutt kan passe når det kommer til yngre lesere.
– Det kommer an på. Jeg tror ikke på alt det bloggerne sier. Jeg bruker det mest for å få inspirasjon til klær og sånt. Noen er veldig avhenig. Noen blir helt besatt av det bloggerne sier og mener. Men jeg tror det er folk mellom 14 og 16. De er veldig mottakelige for sånt, sier Lie.
– Ta ansvar selv!
Men hvordan føles det egentlig å være en av Norges mest populære rosabloggere?
– Det er jo litt artig for meg da. Det er gøy at så mange vil lese om meg og mitt liv, sier Therese Charlotte Nielsen, 17-åringen bak tcmn.no.
Tromsøjenta innrømmer at hun føler et stort ansvar for sine lesere, og velger ikke å utlevere alt på bloggen.
– Jeg tar veldig forbehold om hva jeg skriver på bloggen. Jeg kan ikke skrive masse om alkohol og sånn. Jeg føler et stort ansvar fordi det er en del som har meg som forbilde. Det er litt vanskelig med hva man kan skrive, sier 17-åringen.
Ifølge Nielsen selv, er det mest jenter mellom 12 og 17 år som leser om livet hennes. I bunn og grunn mener hun de må ta ansvar for sine egne handlinger.
– Hvis de først er på internett må de tåle å lese det som er der, sier Nielsen.