Hopp til innhold

– Et åpenbart forsøk på å manipulere mediene

Electronic Arts vekker oppsikt med lanseringsstrategien til kommende storspill.

Skjermbilde fra Battlefield 3

VENTER SPENT PÅ BATTLEFIELD 3: På Youtube har BF3-videoene flere millioner visninger, og den kommende svenske stoltheten diskuteres jevnlig på ulike nettfora som Reddit.com og på Twitter.

Foto: DICE/EA Games

28. oktober braker det løs. Da åpner det svenske spillselskapet DICE den etterlengtede virtuelle slagmarken i «Battlefield 3». Det er en lansering mange gleder seg til. Analytikere tror spillet vil selge 11 millioner eksemplarer bare det første året.

Jon Cato Lorentzen

Jon Cato Lorentzen er leder i Spillkritikerlauget. Han anmelder også spill for Aftenposten.

Foto: Privat

Men som en del av Battlefield-hysteriet, valgte spillutgiveren Electronic Arts en uvanlig lanseringsstrategi som har fått norske anmeldere til å reagere. De få utvalgte mediene som får tilgang til spillet, må først svare på spørsmål om anmelderen er kritisk eller entusiastisk til det nye spillet.

– Det er et åpenbart forsøk på å manipulere mediene. At EA ønsker innsyn i hvem som anmelder spillet, kan i praksis bety at de kan velge å trekke tilbake eksklusiviteten om de ikke er fornøyd med valget av anmelder, sier Jon Cato Lorentzen i Spillkritikerlauget.

– Dette kan igjen påvirke redaksjonene som bevisst kan velge den som er mest positiv til spillet, og dermed øke sjansene til å få et anmeldereksemplar, fortsetter han.

– Hvor vanlig er denne anmelderpraksisen?

– Det er ikke dagligdags, men det skjer av og til. Men det var skuffende og overraskende at EA bruker en slik taktikk. Men det er ikke et stort problem i Norge. I utlandet er konkurransen mellom spillmedier større, og mediene blir mer føyelige og mer positive for å få eksklusiv tilgang, forklarer Lorentzen.

Battlefield 3-skjema

Her er spørsmålene som ble tilsendt de norske spillmediene Pressfire/Dagbladet, Gamer.no og Gamereactor.

– Mediene må si dette er uakseptabelt

Gunnar Bodahl-Johansen ved Institutt for journalistikk mener spillselskapet står fritt til å prøve alle mulige triks, men at de står i fare for å lure seg selv.

Gunnar Bodahl Johansen ved Institutt for Journalistikk

Gunnar Bodahl-Johansen ved Institutt for Journalistikk.

Foto: Lotte Olsen/NRK

– De ønsker å finne ut om journalisten er vennligsinnet nok og om vedkommende har den rette innstillingen til å motta et anmeldereksemplar. Det er viktig at mediene avviser alle forsøk på å komme rundt den redaksjonelle kontrollen som utøves i redaksjonen, de må selv bestemme hvem som skal gjøre jobben.

– Alle som henvender seg til medier og prøver å få omtale, ønsker at det skjer på den måten de selv ønsker. Men noen triks er så lure at man på en måte lurer seg selv, og det føler jeg at EA gjør her. Det er lov å prøve seg, for det er mediene som må være våkne nok til å si at dette er uakseptabelt, sier Bodahl-Johansen.

Dagbladets søsterside Pressfire.no, Gamereactor og Gamer.no er spillsidene som får tilgang til «Battlefield 3» før lansering. Det var også de tre som fikk tilsendt skjemaet.

– Vår første reaksjon var å ringe opp til EA og si at dette var helt bak mål. Det er en lei situasjon både for EA og for spilljournalistikken at det framstår som dette er normalt. For slik er det ikke og det skal ikke være sånn, sier spillansvarlig i Dagbladet, Snorre Bryne.

NRK Filmpolitiet, som vanligvis anmelder spill for NRK, vil omtale men ikke anmelde «Battlefield 3».

Innholdet som skulle vises her støttes dessverre ikke lenger.

EA Norge beklager

Tirsdag ettermiddag gikk det norske EA-kontoret ut og beklaget utsendelsen av skjemaet, og skylder på menneskelig glipp.

– Dette skulle ikke ha vært sendt ut. Vi har gjort en tabbe, og vi beklager. Dette er ikke noe som verken skal ha skjedd tidligere eller noe vi akter å fortsette med, sier markedsansvarlig, Ørjan Sveen, i EA Norge til Pressfire.no.

Kulturstrøm

  • Sjette førsteplass på albumlisten for Ariana Grande

    Ariana Grande sikrer seg sin sjette førsteplass på den amerikanske albumlisten med sitt sjuende studioalbum.

    – En uke med evig solskinn, skrev Ariana Grande i helgen på Instagram – og siktet til suksessen som hennes sjette album, kalt nettopp «Eternal Sunshine», har.

    Utgivelsen solgte det som tilsvarer 227.000 albumenheter i sin første uke, noe som er årets beste hittil, ifølge Billboard. Blant annet ble låtene strømmet 195 millioner ganger. Den nye platen, som også topper VG-lista her hjemme, er laget i samarbeid med svenskene Max Martin og Ilya Salmanzadeh.

    Grande har tidligere toppet albumlisten med «Positions» (2020), «Thank U, Next» (2019), «Sweetener» (2018), «My Everything» (2014) og «Yours Truly» (2013). 2016-platen «Dangerous Woman» kom «bare» til en andreplass.

    Ariana Grande
    Foto: AFP
  • Fem land vil ha «Cammo»

    NRK har inngått opsjonsavtale med Tyskland, Frankrike, Spania, Belgia og Nederland om nyinnspillinger av dramakomedien «Cammo».

    Over 700.000 så første sesong av «Cammo». Serien handler om influenseren Cammo, som går konkurs og må ta på seg jobben som støttekontakt for Kamilla med Downs syndrom.

    – Dette er helt surrealistisk! At humoren og historien i «Cammo» kan treffe både spanjoler og tyskere er skikkelig gøy. Jeg gleder meg til å se hvordan de forskjellige landene tolker manus, og er så takknemlig og glad for at historien om Cammo og Kamilla potensielt skal bli fortalt til så mange millioner mennesker, sier Caroline Glomnes, serieskaper og hovedrolleinnhaver.

    Katelyn Garbin og Caroline Glomnes i rollene som Kamilla og Cammo.
    Foto: NRK

Flere kulturnyheter