Myspace var det første suksessrike sosiale nettstedet og hadde full dominans på midten av 2000-tallet. På den tiden var Facebook nystartet og Twitter så vidt påtenkt, så at Myspace ble solgt til mediemogulen Rupert Murdochs selskap Newscorp for over tre milliarder kroner, ble forklart som en nødvendig investering for å nå unge brukere.
Mens Murdoch skisserte opp sine fremtidsplaner, begynte Facebook å røre på seg. Nettsamfunnet åpnet offisielt i september 2006 og tok raskt rollen som Myspace sin største utfordrer.
Espen Andersen er førsteamanuensis i strategi og logistikk på BI med sosiale medier og økonomi som fagfelt. Han mener at Facebook i stor grad førte til at Myspace ble hengende etter.
– Myspace eide markedet for sosiale medier inntil Facebook kom på banen og Facebook er nok hovedgrunnen til at Myspace nå legges ut for billigsalg for 530 millioner kroner, forklarer Andersen.
Rotete og vanskelig
Selv om Facebook og Myspace har hver sin epoke når historien om sosiale medier skal skrives, mener Andersen at det var en sentral ting som førte det ene selskapet til himmels og det andre ut i usikkert farvann.
– I store trekk var Myspace et sted som tiltrakk seg artister og kunstnere, mens Facebook var bedre organisert og hadde fokus på dialog mellom brukerne. På Myspace var det viktigere å eksponere seg selv enn å ha kontakt med andre, men det viste seg raskt at dialogfunksjonen ble sentralt, noe som ga Facebook et stort fortrinn, mener Andersen.
– I tillegg slet Myspace lenge med et rotete grensesnitt og nettstedet ble sett på som ganske vanskelig å ta i bruk. Det krevdes en stor iderikhet for å lage en god side, i motsetning til Facebook som hadde et fast oppsett, forklarer han til NRK.no.
Vanskelig gjenoppliving
Når Myspace nå skal selges, er eierne fornøyde om de får 530 millioner kroner. Facebook ble tidligere i år verdsatt til den svimlende sum av 450 milliarder kroner, altså nesten tusen ganger så mye som sin gamle rival.
Selv om Myspace fremdeles har en aktiv brukergruppe på over 50 millioner, har de mistet mange brukere det siste året. Andersen har problemer med å se hvilken retning de nye eierne bør ta.
– Det er vanskelig å si hva nye eiere kan bruke Myspace til. Men det de har som er spesielt er band og artister, så det kan være at de vil prøve å blåse nytt liv i det. Brukermassen falt med 49 prosent fra i fjor, så det store spørsmålet er om de vil klare å være relevante for folk igjen.
Lanseres som mulig redningsmann
En av de interesserte sies å være det San Francisco-baserte selskapet Criterion Capital. De har gjort skapt nytt liv i flere falne sosiale nettsteder og klarte mot alle odds å snu tenåringsstedet Bebo til et positivt resultat. Bebo ble i sin tid kjøpt opp av mediegiganten AOL for 4.5 milliarder kroner, men ble en stor flopp.
I fjor kjøpte Criterion Bebo for under 50 millioner kroner, redesignet hele nettstedet og er nå visstnok i ferd med å legge positive tall på bordet. Det store spørsmålet blir nå å finne den som kan gjøre det samme for Myspace.