Hopp til innhold

- Facebook gjør at Myspace går på billigsalg

Myspace var en gang verdens soleklare ener på sosiale medier. Nå skal nettsamfunnet selges, og det er trolig konkurransen med Facebook som førte til at den tidligere nettgiganten ble hektet av.

Myspace

Myspace skal under hammeren og har tapt seg ensten seks ganger i verdi siden kjøpesummen på tre milliarder kroner i 2005.

Foto: Myspace (skjermdump)

Myspace var det første suksessrike sosiale nettstedet og hadde full dominans på midten av 2000-tallet. På den tiden var Facebook nystartet og Twitter så vidt påtenkt, så at Myspace ble solgt til mediemogulen Rupert Murdochs selskap Newscorp for over tre milliarder kroner, ble forklart som en nødvendig investering for å nå unge brukere.

Mens Murdoch skisserte opp sine fremtidsplaner, begynte Facebook å røre på seg. Nettsamfunnet åpnet offisielt i september 2006 og tok raskt rollen som Myspace sin største utfordrer.

Espen Andersen er førsteamanuensis i strategi og logistikk på BI med sosiale medier og økonomi som fagfelt. Han mener at Facebook i stor grad førte til at Myspace ble hengende etter.

– Myspace eide markedet for sosiale medier inntil Facebook kom på banen og Facebook er nok hovedgrunnen til at Myspace nå legges ut for billigsalg for 530 millioner kroner, forklarer Andersen.

Rotete og vanskelig

Espen Andersen

Espen Andersen mener Facebook er mye av grunnen til at Myspace har tapt brukere.

Foto: Alexander Hagstadius

Selv om Facebook og Myspace har hver sin epoke når historien om sosiale medier skal skrives, mener Andersen at det var en sentral ting som førte det ene selskapet til himmels og det andre ut i usikkert farvann.

– I store trekk var Myspace et sted som tiltrakk seg artister og kunstnere, mens Facebook var bedre organisert og hadde fokus på dialog mellom brukerne. På Myspace var det viktigere å eksponere seg selv enn å ha kontakt med andre, men det viste seg raskt at dialogfunksjonen ble sentralt, noe som ga Facebook et stort fortrinn, mener Andersen.

– I tillegg slet Myspace lenge med et rotete grensesnitt og nettstedet ble sett på som ganske vanskelig å ta i bruk. Det krevdes en stor iderikhet for å lage en god side, i motsetning til Facebook som hadde et fast oppsett, forklarer han til NRK.no.

Vanskelig gjenoppliving

Mark Zuckerberg

Mark Zuckerberg og Facebook befinner seg i andre ende av verdiskalaen enn Myspace.

Foto: NORBERT VON DER GROEBEN / Reuters

Når Myspace nå skal selges, er eierne fornøyde om de får 530 millioner kroner. Facebook ble tidligere i år verdsatt til den svimlende sum av 450 milliarder kroner, altså nesten tusen ganger så mye som sin gamle rival.

Selv om Myspace fremdeles har en aktiv brukergruppe på over 50 millioner, har de mistet mange brukere det siste året. Andersen har problemer med å se hvilken retning de nye eierne bør ta.

– Det er vanskelig å si hva nye eiere kan bruke Myspace til. Men det de har som er spesielt er band og artister, så det kan være at de vil prøve å blåse nytt liv i det. Brukermassen falt med 49 prosent fra i fjor, så det store spørsmålet er om de vil klare å være relevante for folk igjen.

Lanseres som mulig redningsmann

En av de interesserte sies å være det San Francisco-baserte selskapet Criterion Capital. De har gjort skapt nytt liv i flere falne sosiale nettsteder og klarte mot alle odds å snu tenåringsstedet Bebo til et positivt resultat. Bebo ble i sin tid kjøpt opp av mediegiganten AOL for 4.5 milliarder kroner, men ble en stor flopp.

I fjor kjøpte Criterion Bebo for under 50 millioner kroner, redesignet hele nettstedet og er nå visstnok i ferd med å legge positive tall på bordet. Det store spørsmålet blir nå å finne den som kan gjøre det samme for Myspace.

Kulturstrøm

  • Låter fra Universal Music på vei tilbake til TikTok

    Musikk fra Universal Music vil igjen bli tilgjengelig på videoplattformen TikTok, melder partene i en pressemelding.

    Det skjer etter at partene har blitt enige om en ny lisensavtale.

    Universal Musics musikk har vært borte fra TikTok siden 1. februar i år.

    Universal Music mente den gang at TikTok forsøkte å bygge en musikkbasert virksomhet uten rettferdig betaling for musikken.

  • Gitarlegenden Duane Eddy er død

    Eddy døde av kreft på sykehuset Williamson Health, opplyser kona Deed Abbate, ifølge nyhetsbyrået AP.

    Duane Eddy var født i delstaten New York, men bodde i Arizona da han fikk sitt store gjennombrudd med låten «Rebel-'Rouser» i 1958. Han ble også kjent for blant annet «Because They're Young» og sin versjon av Henry Mancinis «Peter Gunn».

    Eddy betegnes som en av rockehistoriens mest innflytelsesrike instrumentalister og var en stor inspirasjonskilde for artister som George Harrison, Bruce Springsteen og John Fogerty, skriver Guitar World.

    (NTB)

    Duane Eddy under Stagecoach Music Festival i Indio i California i 2014.
    Foto: AP
  • Fausa og Antonsen til scenen sammen

    Atle Antonsen, Trond Fausa og Vidar Magnussen er blant skuespillerne som er klare for komedien «Peter Pan går til helvete» på Chateau Neuf i januar 2025.

    Ifølge en pressemelding blir oppsetningen den første norske versjonen av «Peter Pan Goes Wrong», som er spilt på Broadway og West End tidligere.

    Kim Haugen skal regissere og Bjarte Hjelmeland er produsent, og også Siw Anita Andersen, Nils-Ingar Aadne, Kristine Grændsen, Jan Martin Johnsen, Modou Bah og Tiril Heide-Steen står på rollelisten.

    Lena Kristin Ellingsen og Trond Fausa Aurvag på «Oppenheimer»-premiere i London i 2023.
    Foto: Vianney Le Caer / Invision / AP