Gjøvik-jenta Nora Foss Al-Jabri la ut amatørsnutter av seg selv på nettet for første gang i 2007.
Da var hun elleve år, og vakte umiddelbart oppsikt med sitt åpenbare sangtalent.
– Det tok ikke lang tid fra vi la ut de første snuttene til interessen eksploderte både blant fans og media. Det var ganske spennende for et lite barn, sier Foss Al-Jabri til NRK.
Se Noras første Youtube-video, lagt ut 11. desember 2007:
Fra Gjøvik til Oprah
Den virale spredningen av videoene førte henne til både «Norske talenter» og «Beat for Beat», og sågar til USA og talkshowdronninga Oprah Winfreys studio.
- LES OGSÅ:
Foss Al-Jabri endte også opp med platekontrakt her hjemme.
I starten av mars lanserte hun singelen «Love Don't Have An Age», og 1. april kommer den selvtitulerte plata.
– Det er utrolig å tenke på hvor mye jeg har fått gjort bare på grunn av nettet, sier hun.
Saken fortsetter under videoen.
I Swift og Biebers fotspor
Internett er i dag et et effektivt utstillingsvindu for unge artister med drøm om platekontrakt.
Popstjernene Justin Bieber og Taylor Swift fikk begge oppmerksomhet fra plateselskaper gjennom jungeltelegrafen på nett.
Nora Foss Al-Jabri er ett av de første eksemplene på fenomenet her hjemme, sier Lydverket-programleder Asbjørn Slettemark.
– Hun har brukt nettet til å snakke direkte til et publikum og gjennom det skaffet seg fans. Strengt tatt er det en perfekt måte å starte en karriere på, sier han, og fortsetter:
– Nå gjelder det bare for henne å skrive enormt gode låter som gjør at hun holder på oppmerksomheten hun har fått.
- SE OGSÅ:
Sett av millioner
Opptredenen hos Oprah Winfrey ble sett av åtte millioner mennesker, og Foss Al-Jabris videoer på Youtube har i sum flere millioner visninger.
15-åringen sier at hun en gang håper å returnere til Oprahs studio.
– Det hadde helt klart vært spennende. Men først håper jeg at flest mulig folk kjøper plata mi, og at den også kan bli lansert i utlandet, avslutter hun.