Hopp til innhold

Designerklær på normale kropper

De siste årene har noen av de største designerne valgt å samarbeide med lavpriskjeder som Hennes & Mauritz. Men ikke alle designerne er vant med å se klærne på store kropper. Se Nasjonalgalleriet nå!

Video Nasjonalgalleriet (9:12)

Store jenter har ikke alltid kunnet velge og vrake i designerklær.

Margareta Van Den Bosch

Margareta van den Bosch er sjefdesigner i Hennes & Mauritz.

Foto: Nasjonalgalleriet / NRK

En av moteverdenens mektigste kvinner er designsjefen for Hennes & Mauritz, Margareta van den Bosch. Hun har ansvaret for kleskjedens samarbeid med designere som Karl Lagerfeld og Stella McCartney.

Det hele startet med et helt spesielt samarbeid med Karl Lagerfeld i 2004. Da steg den verdensberømte designeren ned fra sin motetrone og ga folket en billigkolleksjon i H&M-butikkene. I designermiljøet i Paris rynket man på nesen av dette.

De siste årene har flere kjente motedesignere hoppet på trenden, og jobbet sammen med billigkjeder – for eksempel Matthew Williamson, Jimmy Choo, Roberto Cavalli og Sonia Rykiel. Sistemann ut så langt er Alber Elbaz, som designer for det franske motehuset Lanvin.

Uvant med store størrelser

Karl Lagerfeld

Den tyske designeren Karl Lagerfeld på moteshow i Paris i oktober.

Foto: Laurent Cipriani / Ap

Sjefdesigner i H&M, Margareta van den Bosch, startet gjeste-samarbeidet med topp-designere fordi hun ville gjøre noe unikt.

En av de største forskjellen på når designerene lager eksklusive klær og klær for de store hordene, er størrelsene.

Lagerfeld, som var førstemann ut, fikk nesten sjokk da han så hvor store klærne hans ble, og har i ettertid klaget til H&M på at klærne ble laget i for store størrelser.

– Han visste om det på forhånd, men kanskje han ikke forstod at størrelsene var så store som de er. Vi lagde klærne etter de størrelsene som vi pleier å ha i H&M, sier Margareta van den Bosch til Nasjonalgalleriet .

Luksus blir allemannseie

Hennes & Mauritz-butikk

Kamp om plaggene da H&M startet salg av designer-klær i sine butikker.

Foto: NRK

Når H&M samarbeider med designerne, blir heller ikke klærne laget i et lite og ekskluderende omfang, men i masseproduksjon. Du kan altså risikere å stille opp i samme designerkjole som venninnene dine på fest.

Noen av Karl Lagerfelds faste kunder reagerte negativt på at stjernedesigneren laget klær for en billigkjede, som masseproduserer klærne.

– Karl sa at noen av kundene reagerte på dette, men han brydde seg ikke noe om det, sier Margareta van den Bosch.

Frykt for devaluering

Carolyn Bessette-Kennedy og Michelle Obamas kjoler

Designeren Narciso Rodriguez er mest kjent or to kjoler - Carolyn Bessette-Kennedys brudekjole og Michelle Obamas røde kjole fra den kvelden Obama ble valgt til USAs president.

Foto: NRK

Også designeren Narciso Rodriguez har samarbeidet med en annen billigkjede. Det som lokket ham til å designe for Lindex var hans ønske om å nå ut til de store massene, og produsere klær i store mengder.

– Da laget jeg tusenvis av eksemplarer, for jeg ville røre ved så mange mennesker som mulig, sier Narciso Rodriguez.

Men designeren vil ikke gjøre dette for ofte. Faren for å bli devaluert er stor.

Narciso Rodriguez

Designeren Narciso Rodriguez ville nå ut til de store massene.

Foto: Nasjonalgalleriet / NRK

– Nå vil jeg vil heller lage noe eksklusivt en gang i halvåret, sier han.

Også H&Ms egen designer er redd for å lage kolleksjonen for stor. Klærne blir derfor ikke tilgjengelig i alle H&M-butikkene, kun noen utvalgte butikker - fortrinnsvis i de store byene.

– Det hadde ikke vært riktig å gå ut med kolleksjonen i alle butikkene. Det skal jo tross alt være eksklusivt, sier Margareta.

Hva synes du om at kjente designere lager billigere versjoner?

Si din mening her!

Kulturstrøm

  • Girl in Red med historisk milepæl

    Ho er den første norske kvinnelege artisten som har fått éin milliard strøymingar på ein song på strøymetenesta Spotify.

    Det er låten «we fell in love in october» som har bikka éin milliard, ifølgje VG. Låten blei gjeve ut i 2018.

    Marie Ulven Ringheim, som ho eigentleg heiter, seier til avisa at ho synest det er veldig gøy at ei låt som ho har skrive, produsert, miksa og mastra har resonnert så mykje.

    Girl in Red
    Foto: ANNA KURTH / AFP
  • «Victoria må dø» vant publikumspris

    Den norske filmen «Victoria må dø» vant publikumsprisen under årets Barnefilmfestival i Kristiansand.

    «Mounted Games» av Karen Houge vant årets pitchekonkurranse og «Smerteterskel» stakk av med prisen for beste kortfilm.

    Festivalsjef Cathrine Sordal forteller i en pressemelding at det har blitt vist 83 filmer fra 42 land under årets festival.

    Barnefilmfestivalen har i år delt ut 10 ulike filmpriser. Her kan du lese om alle vinnerne.

  • Aaron Sorkin skriv «The Social Network»-oppfølgar

    Aaron Sorkin held på med eit manus til det han kallar «ein slags The Social Network-oppfølgar», fordi han meiner Facebook har skulda for storminga av Kongressen i USA 6. januar 2021.

    Det sa Sorkin under ei direktesending av podkasten «The Town». Han vil derimot ikkje seia kvifor han meiner Facebook står bak storminga.

    Sorkin fekk ein Oscar for manuset til dramafilmen The Social Network frå 2010, regissert av David Fincher. Filmen tek for seg oppstarten av Facebook.

    Sorkin har tidlegare sagt at han ønsker å skriva ein oppfølgar som utforskar «den mørke sida» av Facebook, særleg dersom Fincher vil regissere.

    Aaron Sorkin
    Foto: GARY HERSHORN / Reuters