En av moteverdenens mektigste kvinner er designsjefen for Hennes & Mauritz, Margareta van den Bosch. Hun har ansvaret for kleskjedens samarbeid med designere som Karl Lagerfeld og Stella McCartney.
Det hele startet med et helt spesielt samarbeid med Karl Lagerfeld i 2004. Da steg den verdensberømte designeren ned fra sin motetrone og ga folket en billigkolleksjon i H&M-butikkene. I designermiljøet i Paris rynket man på nesen av dette.
De siste årene har flere kjente motedesignere hoppet på trenden, og jobbet sammen med billigkjeder – for eksempel Matthew Williamson, Jimmy Choo, Roberto Cavalli og Sonia Rykiel. Sistemann ut så langt er Alber Elbaz, som designer for det franske motehuset Lanvin.
Uvant med store størrelser
Sjefdesigner i H&M, Margareta van den Bosch, startet gjeste-samarbeidet med topp-designere fordi hun ville gjøre noe unikt.
En av de største forskjellen på når designerene lager eksklusive klær og klær for de store hordene, er størrelsene.
Lagerfeld, som var førstemann ut, fikk nesten sjokk da han så hvor store klærne hans ble, og har i ettertid klaget til H&M på at klærne ble laget i for store størrelser.
– Han visste om det på forhånd, men kanskje han ikke forstod at størrelsene var så store som de er. Vi lagde klærne etter de størrelsene som vi pleier å ha i H&M, sier Margareta van den Bosch til
.Luksus blir allemannseie
Når H&M samarbeider med designerne, blir heller ikke klærne laget i et lite og ekskluderende omfang, men i masseproduksjon. Du kan altså risikere å stille opp i samme designerkjole som venninnene dine på fest.
Noen av Karl Lagerfelds faste kunder reagerte negativt på at stjernedesigneren laget klær for en billigkjede, som masseproduserer klærne.
– Karl sa at noen av kundene reagerte på dette, men han brydde seg ikke noe om det, sier Margareta van den Bosch.
Frykt for devaluering
Også designeren Narciso Rodriguez har samarbeidet med en annen billigkjede. Det som lokket ham til å designe for Lindex var hans ønske om å nå ut til de store massene, og produsere klær i store mengder.
– Da laget jeg tusenvis av eksemplarer, for jeg ville røre ved så mange mennesker som mulig, sier Narciso Rodriguez.
Men designeren vil ikke gjøre dette for ofte. Faren for å bli devaluert er stor.
– Nå vil jeg vil heller lage noe eksklusivt en gang i halvåret, sier han.
Også H&Ms egen designer er redd for å lage kolleksjonen for stor. Klærne blir derfor ikke tilgjengelig i alle H&M-butikkene, kun noen utvalgte butikker - fortrinnsvis i de store byene.
– Det hadde ikke vært riktig å gå ut med kolleksjonen i alle butikkene. Det skal jo tross alt være eksklusivt, sier Margareta.
Hva synes du om at kjente designere lager billigere versjoner?
Si din mening her!