Amerikanske Kraft Foods eier den norske sjokoladefabrikanten Freia, som har laget Kvikk Lunsj siden 1938.
– Utnytter Freias merkevare
Før påsken 2009 ga Juritzen forlag ut boka «Påskekrim». Bokas omslag består i hovedsak av tre vertikale striper i fargene rød, gul og grønn.
Kraft Foods mener boka ligner for mye på en Kvikk Lunsj. Etter å ha vært i konflikt med Juritzen forlag siden 2009 valgte matgiganten å saksøke i juli 2010.
– Vi går til sak for å beskytte en merkevare som Freia har brukt nærmere hundre år på å bygge opp. Når Juritzen bruker et bokomslag som er identisk med Kvikk Lunsj-sjokoladen for å utnytte det kommersielt, så er vi nødt til å reagere, sier informasjonssjef i Kraft Foods Norge, Kjersti Oppen.
– Ingen som spiser bøker
– Dette er et forsøk på å kneble ytringsfriheten. Det er like viktig å beskytte design som å beskytte det frie ord, sier Arve Juritzen til NRK.
– Men det er vel ikke tilfeldig at en påskebok ser slik ut?
– Nei, men det er ikke grunnlag for å saksøke. Freia har registrert de tre stripene som merkevare for sjokolade, men ikke for bøker. Det er ikke snakk om lignende produkter. Det er vel ingen som prøver å spise en bok?
– Klarer oss uten Juritzen
«Påskekrim» inneholder 17 krimnoveller skrevet av blant andre Anne B. Ragde, Unni Lindell og Tom Egeland. Men Kjersti Oppen i Kraft Foods føler seg ikke beæret over å bli forbundet noen av Norges mest berømte forfattere:
– Vi har solgt godt med Kvikk Lunsj uten hjelp fra Juritzen for å si det sånn. Vi bryr oss ikke om innholdet i boka, men om omslaget.