Det er ikke så ofte det kommer nye musikkmagasiner her til lands, i hvert fall ikke på papir. Men, i dag så musikkmagasinet «Eno» dagens lys. Ambisjonene er det lite å si på, men det er ikke alle som tror de unngår spebarnsdøden.
– De overlever ikke, sier mangeårig puls-redaktør Arild Rønsen.
- Hør hele saken her:
Tror ikke det vil overleve
ENO skal ta opp igjen arven etter musikkmagasiner som «Beat», «Puls» og
«Rock furore», som måtte kaste inn handkleet på midten av 90-tallet. Mangeårig redaktør i Puls, Arild Rønsen har liten tro på at «ENO» vil overleve.
– I Norge i dag er det ikke marked for å ha et slikt musikkmagasin på papir, sier han og mener, blant annet, at dagspressen og internett har tatt det meste av dette markedet.
Det ferske magasinet har base i Bergen. Det skal komme ut fire ganger i året og det første nummeret er skrevet på dugnad. Det er ingen anmeldelser å spore i bladet, men man finner lesestoff om alt fra Whitney Houston, en bergensk instrumentmaker, til jazzlegenden Ornette Coleman. Likevel har ikke Rønsen troa på et nytt musikkmagasin i markedet.
– Ære være folk som prøver, men dette kommer aldri til å gå! sier han.
Dagspressa for dårlig om musikk
Men, de som står bak magasinet har troa på at de er etterlengtet og vil overleve.
– Vi har savnet å lese dette magasineti mange år. Derfor lager vi det, sier redaktør i «Eno», Eirik Kydland, som mener at entusiasme og ren glød noen ganger er det beste i ren markedsstrategi. Og det har de som lager blekka nok av.
Kydland har bakgrunn fra Dagsavisen, Natt & Dag og Dagbladet, hvor han har anmeldt musikk i årevis. Han mener vi er i en tid der vi er omgitt av vanvittig mye musikk, men ikke helt vet hvordan vi skal skrive om den.
– Iallefall ikke i den trykte dagspressen hvor man er litt for opptatt av cd-formatet som er i ferd med å miste sin relevans.
Tror på interesse
– Avisene har mye om musikk, det finnes hele tidsskrifter dedikerte til musikk, helgebilagene skriver om musikk,og på nettet finnes alt man måtte ønske seg. Orker vi mer informasjon om musikk?
– Når 10.000 personer kjøper seg ukespass på «Øya», så må det også være interesse for et musikkmagasin som kan tilby mer enn den trykte dagspressen kan. Vi er ambisiøse, men som en nysgjerrig musikkjournalist synes jeg man bør ha større ambisjoner enn kun å anmelde cd-plater, selv om det er viktig det også.
Kan fylle tomrom
Ballade har anmeldt den nye magasinet: «ENO viser fine takter til å kunne bli et blad som kan fylle det tomrommet. Om det har livets rett kommersielt sett, virker befriende underordnet.», skriver Marit Karlsen.
- Les anmeldelsen her: Kan fylle tomrommet