«Skilsmisse er bra for samfunnet», «Det er aldri for sent å angre» og «Ingenting å prate om?» er alle overskrifter i en reklamekampanje for det fiktive «Oppfordringskontoret for ekteskapsbrudd» som holder til på nettstedet skilldeg.no.
Både reklameskilt (se bildet øverst), annonser på nettaviser og TV-reklame er benyttet for å henvise til nettstedet.
– Problematisk
På sosiale medier har mange etterlyst hvem som står bak kampanjen, da avsenderen framkommer temmelig diffus.
En av dem som er nysgjerrige på hvem som står bak er Bente Øverlie, fungerende Forbrukerombud. Ombudet fører tilsyn over reklame, og har klare regler for hva som er lov og ikke.
I tilfellet med annonsene for skilldeg.no kommer det ikke klart fram hvem som er avsender, noe Løvlie reagerer på.
– Vi synes dette er problematisk. Reklame skal framstå som reklame, ikke som noe annet, sier hun til NRK.
Krever at kampanjen stanses
Hun mener kampanjen har likhetstrekk med Norsk Tippings Finn.no-annonse der en fiktiv lottomillionær tilsynelatende ville gi vekk sine gamle eiendeler fordi han skulle kjøpe nye.
Norsk Tipping fikk en dom imot seg i Markedsrådet for denne reklamekampanjen. Det ble slått fast at dette var skjult reklame og Norsk Tipping måtte betale en bot på 200.000 kroner.
Det er Kondomeriet som står bak reklamen for skilldeg.no, men det står det ingenting om på materialet som brukes i markedsføringen.
– Folk spekulerer og vet ikke hva dette er, og i hvert fall ikke at det er reklame for en bedrift som har produkter de vil at folk skal kjøpe.
Ombudet vil nå sende et brev til Kondomeriet.
– Vi vil sende dem et brev der vi tar opp saken og vi ser alvorlig på det. De vil da måtte stanse kampanjen umiddelbart, men det vil også kunne få rettslige følger slik det hadde i Norsk Tipping-saken, sier Øverlie.
Hvor stort beløp snakker vi om da?
– Det er umulig å si hvor stort gebyret kan bli, da må vi først gå nærmere inn i saken. Men det er så mange likhetstrekk her, og når man tenker hva Norsk Tipping fikk i Markedsrådet er det naturlig å se hen til det beløpet.
(Artikkelen fortsetter under bildet.)
Kondomeriet: – Tydelig ironi
Sofie Jonsson, presseansvarlig i Kondomeriet sier hun tror de fleste vil forstå at dette er en ironisk reklamekampanje.
– Tanken bak kampanjen er å oppfordre folk til å investere i det man har mens man har det. Vi har satt det litt på spissen fordi vi syns det er et viktig emne som bør diskuteres. Vi forventer at folk skal se ironien og at man forstår at sammenlikningen mellom oss og å det ta vare på ekteskapet er en selvfølge, sier hun.
Jonsson vil ikke kommentere Forbrukerombudets utspill før hun har mottatt brevet fra dem.
– Jeg kan ikke si noe om det før vi får sett brevet. Å si eller mene noe nå blir bare spekulasjoner, sier hun til NRK.
Hva synes du om reklamen? Si din mening i kommentarfeltet nedenfor.