Hopp til innhold

Kan bli dyr skilsmisse for Kondomeriet

Kondomeriet står bak en landsomfattende reklamekampanje Forbrukerombudet mener er villedende. Nå må de trekke kampanjen og står i fare for å bli bøtelagt.

Reklame for Skilldeg.no

Reklamen for Skilldeg.no må stanses, mener Forbrukerombudet.

Foto: Magne Hansen / NRK

«Skilsmisse er bra for samfunnet», «Det er aldri for sent å angre» og «Ingenting å prate om?» er alle overskrifter i en reklamekampanje for det fiktive «Oppfordringskontoret for ekteskapsbrudd» som holder til på nettstedet skilldeg.no.

Både reklameskilt (se bildet øverst), annonser på nettaviser og TV-reklame er benyttet for å henvise til nettstedet.

– Problematisk

På sosiale medier har mange etterlyst hvem som står bak kampanjen, da avsenderen framkommer temmelig diffus.

En av dem som er nysgjerrige på hvem som står bak er Bente Øverlie, fungerende Forbrukerombud. Ombudet fører tilsyn over reklame, og har klare regler for hva som er lov og ikke.

I tilfellet med annonsene for skilldeg.no kommer det ikke klart fram hvem som er avsender, noe Løvlie reagerer på.

– Vi synes dette er problematisk. Reklame skal framstå som reklame, ikke som noe annet, sier hun til NRK.

Krever at kampanjen stanses

Hun mener kampanjen har likhetstrekk med Norsk Tippings Finn.no-annonse der en fiktiv lottomillionær tilsynelatende ville gi vekk sine gamle eiendeler fordi han skulle kjøpe nye.

Norsk Tipping fikk en dom imot seg i Markedsrådet for denne reklamekampanjen. Det ble slått fast at dette var skjult reklame og Norsk Tipping måtte betale en bot på 200.000 kroner.

Det er Kondomeriet som står bak reklamen for skilldeg.no, men det står det ingenting om på materialet som brukes i markedsføringen.

– Folk spekulerer og vet ikke hva dette er, og i hvert fall ikke at det er reklame for en bedrift som har produkter de vil at folk skal kjøpe.

Ombudet vil nå sende et brev til Kondomeriet.

– Vi vil sende dem et brev der vi tar opp saken og vi ser alvorlig på det. De vil da måtte stanse kampanjen umiddelbart, men det vil også kunne få rettslige følger slik det hadde i Norsk Tipping-saken, sier Øverlie.

Hvor stort beløp snakker vi om da?

– Det er umulig å si hvor stort gebyret kan bli, da må vi først gå nærmere inn i saken. Men det er så mange likhetstrekk her, og når man tenker hva Norsk Tipping fikk i Markedsrådet er det naturlig å se hen til det beløpet.

(Artikkelen fortsetter under bildet.)

Reklame for Skilldeg.no

«Står dolokket alltid oppe? Det er aldri for sent å angre», lyder reklameteksten som Kondomeriet står bak.

Foto: Thomas Alvarstein Owe / NRK

Kondomeriet: – Tydelig ironi

Sofie Jonsson, presseansvarlig i Kondomeriet sier hun tror de fleste vil forstå at dette er en ironisk reklamekampanje.

– Tanken bak kampanjen er å oppfordre folk til å investere i det man har mens man har det. Vi har satt det litt på spissen fordi vi syns det er et viktig emne som bør diskuteres. Vi forventer at folk skal se ironien og at man forstår at sammenlikningen mellom oss og å det ta vare på ekteskapet er en selvfølge, sier hun.

Jonsson vil ikke kommentere Forbrukerombudets utspill før hun har mottatt brevet fra dem.

– Jeg kan ikke si noe om det før vi får sett brevet. Å si eller mene noe nå blir bare spekulasjoner, sier hun til NRK.

Hva synes du om reklamen? Si din mening i kommentarfeltet nedenfor.

Kulturstrøm

  • Girl in Red med historisk milepæl

    Ho er den første norske kvinnelege artisten som har fått éin milliard strøymingar på ein song på strøymetenesta Spotify.

    Det er låten «we fell in love in october» som har bikka éin milliard, ifølgje VG. Låten blei gjeve ut i 2018.

    Marie Ulven Ringheim, som ho eigentleg heiter, seier til avisa at ho synest det er veldig gøy at ei låt som ho har skrive, produsert, miksa og mastra har resonnert så mykje.

    Girl in Red
    Foto: ANNA KURTH / AFP
  • «Victoria må dø» vant publikumspris

    Den norske filmen «Victoria må dø» vant publikumsprisen under årets Barnefilmfestival i Kristiansand.

    «Mounted Games» av Karen Houge vant årets pitchekonkurranse og «Smerteterskel» stakk av med prisen for beste kortfilm.

    Festivalsjef Cathrine Sordal forteller i en pressemelding at det har blitt vist 83 filmer fra 42 land under årets festival.

    Barnefilmfestivalen har i år delt ut 10 ulike filmpriser. Her kan du lese om alle vinnerne.

  • Aaron Sorkin skriv «The Social Network»-oppfølgar

    Aaron Sorkin held på med eit manus til det han kallar «ein slags The Social Network-oppfølgar», fordi han meiner Facebook har skulda for storminga av Kongressen i USA 6. januar 2021.

    Det sa Sorkin under ei direktesending av podkasten «The Town». Han vil derimot ikkje seia kvifor han meiner Facebook står bak storminga.

    Sorkin fekk ein Oscar for manuset til dramafilmen The Social Network frå 2010, regissert av David Fincher. Filmen tek for seg oppstarten av Facebook.

    Sorkin har tidlegare sagt at han ønsker å skriva ein oppfølgar som utforskar «den mørke sida» av Facebook, særleg dersom Fincher vil regissere.

    Aaron Sorkin
    Foto: GARY HERSHORN / Reuters