Reklamefilmen «Den menneskelige sushi» har vakt begeistring, blant annet i Time Magazine på nett.
– Norges Sjømatråd vil ha alle til å spise sjømat fra Norge. De bruker dansere til å overbevise deg, skriver Time. De oppfordrer sine lesere til å se reklamevideoen, som har over 400 000 visninger på Youtube. Den er laget av Try/Apt:
Vant bronse
I april 2010 lagde japanske Dentsu en reklamefilm om sushi for en kunde. Den ble vist første gang 1. mai samme år.
– Den vant en ACC (All Japan Radio and Television Commercial Confederation) 2010 Bronze Award, forteller pressetalsmann i Dentsu, Shusaku Kannan.
Trond Blindheim er tidligere reklamemann og rektor ved Markedshøyskolen i Oslo:
Se den japanske videoen og døm selv
– Det er den samme ideen, bare at de har raffinert den. Den konkluderer med det samme, det er det som er ideen, ikke at de danser.
Det er fargene de har på seg, det er den posituren de inntar som gjør at det blir sushi til slutt, sier Trond Blindheim.
– Fikk ideen først
Konsulent i Try/Apt, Fred Kihle, benekter at det er snakk om tyveri.
– Vi ble faktisk gjort oppmerksom på denne videoen av kunden, men det var lenge etter at ideen var utviklet og presentert, sier han.
Så dere fikk ideen før dere hadde sett den japanske videoen?
– Ja, lang tid i etterkant, da vi jobbet med uttrykksformen. Jeg tror at hvis du ser den japanske videoen, så handler den mer om to som «er ment for hverandre», også ender de i en «sushipositur».
I vår video er det jo danseuttrykket som er det morsomme og sjarmerende, også ender de i den posituren, sier Kihle.
Tunfisk og laks
Japanerne ser noen likheter, men tar det ikke så tungt.
– Selv om begge bruker mennesker til å forme sushi, så kan vi ikke underslå at det er en mulighet for at to kreative reklamefolk kan komme opp med samme idé, uavhengig av hverandre, sier pressetalsmann Shusaku Kannan i Dentsu.
Han mener at den japanske er morsom, mens den norske er kunstnerisk.
Trond Blindheim sier det på denne måten:
– Hvis man ikke har sett den japanske versjonen, så vil man ta av seg hatten for en så fantastisk god ide. Den er jo sjarmerende med dem som danser. En delikat sak, man får nesten lyst til å spise sushi når man ser den, ikke sant?