Hopp til innhold

– Dette er et rent reklametyveri

To reklamebyråer har laget reklame for sushi. Det ene er norsk, det andre er japansk. – Det norske byrået har nok forsøkt seg på den edle kunst å stjele, sier Trond Blindheim.

Trond Blindheim

Trond Blindheim er sosiolog og rektor ved Markedshøyskolen i Oslo

Foto: Ina Strøm / NRK

Reklamefilmen «Den menneskelige sushi» har vakt begeistring, blant annet i Time Magazine på nett.

Norges Sjømatråd vil ha alle til å spise sjømat fra Norge. De bruker dansere til å overbevise deg, skriver Time. De oppfordrer sine lesere til å se reklamevideoen, som har over 400 000 visninger på Youtube. Den er laget av Try/Apt:

Vant bronse

I april 2010 lagde japanske Dentsu en reklamefilm om sushi for en kunde. Den ble vist første gang 1. mai samme år.

– Den vant en ACC (All Japan Radio and Television Commercial Confederation) 2010 Bronze Award, forteller pressetalsmann i Dentsu, Shusaku Kannan.

Trond Blindheim er tidligere reklamemann og rektor ved Markedshøyskolen i Oslo:

De fleste reklamefolk ville vel si som meg: Jeg har mine tvil sa grisen da han så slakteren, her er det mer enn inspirasjon ute og går!

Trond Blindheim

Se den japanske videoen og døm selv

– Det er den samme ideen, bare at de har raffinert den. Den konkluderer med det samme, det er det som er ideen, ikke at de danser.

Det er fargene de har på seg, det er den posituren de inntar som gjør at det blir sushi til slutt, sier Trond Blindheim.

– Fikk ideen først

Konsulent i Try/Apt, Fred Kihle, benekter at det er snakk om tyveri.

Fred Kihle

Fred Kihle er konsulent hos Try/Apt

Foto: Cristian Pettersen

– Vi ble faktisk gjort oppmerksom på denne videoen av kunden, men det var lenge etter at ideen var utviklet og presentert, sier han.

Så dere fikk ideen før dere hadde sett den japanske videoen?

– Ja, lang tid i etterkant, da vi jobbet med uttrykksformen. Jeg tror at hvis du ser den japanske videoen, så handler den mer om to som «er ment for hverandre», også ender de i en «sushipositur».

I vår video er det jo danseuttrykket som er det morsomme og sjarmerende, også ender de i den posituren, sier Kihle.

Jeg tror at sånn som reklameverdenen er i dag, så ser man i nesten alle internasjonale konkurranser, at ideer har en viss likhet. Før var det vanskelig å oppdage, for da hadde vi ikke sosiale medier. Men i dag ser vi at det er veldig mange like bransjer, like type oppgaver, og da blir like ideer født ulike steder i verden.

Fred Kihle, konsulent Try/Apt

Tunfisk og laks

Japanerne ser noen likheter, men tar det ikke så tungt.

– Selv om begge bruker mennesker til å forme sushi, så kan vi ikke underslå at det er en mulighet for at to kreative reklamefolk kan komme opp med samme idé, uavhengig av hverandre, sier pressetalsmann Shusaku Kannan i Dentsu.

Han mener at den japanske er morsom, mens den norske er kunstnerisk.

Det er interessant å legge merke til at japanerne bruker tunfisk på toppen, mens nordmennene bruker laks. De er tilpasset sine egne markeder.

Shusaku Kannan i Dentsu

Trond Blindheim sier det på denne måten:

– Hvis man ikke har sett den japanske versjonen, så vil man ta av seg hatten for en så fantastisk god ide. Den er jo sjarmerende med dem som danser. En delikat sak, man får nesten lyst til å spise sushi når man ser den, ikke sant?

Kulturstrøm

  • Girl in Red med historisk milepæl

    Ho er den første norske kvinnelege artisten som har fått éin milliard strøymingar på ein song på strøymetenesta Spotify.

    Det er låten «we fell in love in october» som har bikka éin milliard, ifølgje VG. Låten blei gjeve ut i 2018.

    Marie Ulven Ringheim, som ho eigentleg heiter, seier til avisa at ho synest det er veldig gøy at ei låt som ho har skrive, produsert, miksa og mastra har resonnert så mykje.

    Girl in Red
    Foto: ANNA KURTH / AFP
  • «Victoria må dø» vant publikumspris

    Den norske filmen «Victoria må dø» vant publikumsprisen under årets Barnefilmfestival i Kristiansand.

    «Mounted Games» av Karen Houge vant årets pitchekonkurranse og «Smerteterskel» stakk av med prisen for beste kortfilm.

    Festivalsjef Cathrine Sordal forteller i en pressemelding at det har blitt vist 83 filmer fra 42 land under årets festival.

    Barnefilmfestivalen har i år delt ut 10 ulike filmpriser. Her kan du lese om alle vinnerne.

  • Aaron Sorkin skriv «The Social Network»-oppfølgar

    Aaron Sorkin held på med eit manus til det han kallar «ein slags The Social Network-oppfølgar», fordi han meiner Facebook har skulda for storminga av Kongressen i USA 6. januar 2021.

    Det sa Sorkin under ei direktesending av podkasten «The Town». Han vil derimot ikkje seia kvifor han meiner Facebook står bak storminga.

    Sorkin fekk ein Oscar for manuset til dramafilmen The Social Network frå 2010, regissert av David Fincher. Filmen tek for seg oppstarten av Facebook.

    Sorkin har tidlegare sagt at han ønsker å skriva ein oppfølgar som utforskar «den mørke sida» av Facebook, særleg dersom Fincher vil regissere.

    Aaron Sorkin
    Foto: GARY HERSHORN / Reuters