Hopp til innhold

Designer Tina Haagensen mener Oslo Fashion Week har for stort kjendisfokus

Designer Tina Haagensen mener det er for mye fokus på den røde løperen under Oslo Fashion Week. Det nye konseptet Up ønsker å fokusere utelukkende på moten.

Ny motevisning skal redde mote-Norge

Tina Haagensen (innfelt) stiller spørsmål ved fremtiden til Oslo Fashion Week. Initiativtakerne til motevisningen Up, Andrea Johannesen (f.v.) og Julie L. Parisi ønsker å fylle et tomrom i motebransjen i Norge.

Foto: Berit Roald/Janni Alonzo Kalafatis / NTB Scanpix

I en kronikk hos NRK Ytring uttrykker designer Tina Haagensen sine tanker rundt kritikken som har vært rettet mot Oslo Fashion Week (OFW) den siste tiden. Blant annet handler dette om at det fokuseres for mye på andre ting enn kolleksjonene og designerne som vises frem.

«Det er for mye fokus på kjendiser, og med unntak av noen få journalister skrives det mye fjas som er irrelevant for moteinteresserte lesere. Hvis denne bransjen skal bli tatt seriøst, må det skrives grundige anmeldelser fra det som blir vist på catwalken. Forøvrig en promotering nye designere fortjener når de bruker ressurser på å sette opp en visning. OFW fortjener det også som arrangører.», skriver Haagensen.

Kan lære av Danmark

Den siste tiden har det vært spekulert i fremtiden til Oslo Fashion Week. VG meldte i forrige uke at en av hovedsponsorene til moteuka, L'Oréal, har trukket seg, og at bare tre norske designere er påmeldt. Dermed går OFW en usikker fremtid i møte når ti ganger så mange designere heller foretrekker moteuka i København.

Selv har Haagensen hatt visning i København, noe hun er svært positiv til. Hun mener Norge har noe å lære.

«Det (København, journ.anm.) var et velsmurt format som kombinerte visning og PR med salg. Om man kunne få til en tilsvarende kombinasjon av visning og messe i Norge, tror jeg flere designere ville føle at de satt igjen med noe av verdi.», skriver hun.

Haagensen skriver også at hun sammen med andre norske må se seg nødt til å prioritere aktiviteter som resulterer i økt salg. Nå håper hun at OFW finner et format som igjen gjør dem attraktive både for store og små merker.

  • Les hele kronikken her

Fokuserer på faget mote

Hun peker ut OFW som den mest tilgjengelige arenaen for små designere i Norge. I slutten av januar kommer imidlertid et helt nytt motearrangement for unge designtalenter, kalt Up. Presseansvarlig i Up, Mari Lund Wictorsen, avviser at de ønsker å konkurrere mot OFW.

– Up går ikke ut for å være en konkurrent til Oslo Fashion Week. Vi er et supplement og mener det er et behov i bransjen. Per i dag finnes det ikke lignende arrangement for nyetablerte motedesignere i Norge, sier Wictorsen til NRK.no.

Hun er enig med Haagensen når det gjelder manglende fokus på designerne.

– Så lenge vi fokuserer på faget mote tror vi at Up på sikt kan bidra positivt til motebransjen i Norge. For det er jo ikke til å stikke under en stol at Oslo Fashion Week har et frynsete rykte, sier hun.

Nå ønsker teamet bak Up å vinne ny respekt for moteyrket. De mener det er et tomrom i motebransjen i Norge.

Muligheter for nyetablerte motedesignere

Up er en ny motearena som skal finne sted i Oslo to ganger i året. Her skal nyetablerte motedesignere få muligheten til å vise seg frem uten å måtte betale for det. Initiativtakerne er Andrea Johannesen og Julie L. Parisi.

Den nye motearenaen skal ha visninger med dobbelt så mange designere som OFW. Nå håper Up-teamet på fem at motevisningen blir et fast arrangement.

– Vi er opptatt av å fokusere på klesdesign og på alle ledd i motebransjen, vi er ikke opptatt av glamfaktoren, men av håndtverket og det harde arbeidet. Vi starter i det små, men har store ambisjoner. For oss er det viktig å kunne være selvstendige og ha kontroll i alle ledd, utdyper Wictorsen.

Sterkt uenig

Sjefen for Oslo Fashion Week, Pål Vasbotten, avviser at moteuken står i fare for å måtte takke for seg.

– Oslo Fashion Week vil gå som planlagt, sier Vasbotten til NRK.no

Han synes OFW har blitt feil fremstilt og at mediene ikke nyanserer det hele bildet. I følge ham er det viktig å skille mellom visningsarenaer og en motemesse.

– Alle spekulasjonene rundt OFW viser ikke innsikt i saken. Det som står skrevet om at norske designere flykter til moteuken i København er ikke helt riktig. VG nevner 30 designere. Dersom alle de 30 designerne skulle hatt visning i København hadde det vært noe helt annet – da kunne vi tatt diskusjonen, sier han.

Vasbotten utelukker ikke at noen kan synes OFW ikke er gode nok. Han mener det da er enda viktigere å skille mellom arrangementet, dets innhold og designeren.

Synd at det blir slik

Det at norsk design og norske designere forsvinner litt blant andre ting, som for eksempel hvem som er på den røde løperen tror moteuke-sjefen skyldes mangel på kunnskap.

– Jeg synes det er veldig synd at det blir slik at designerne havner i bakgrunnen, men det er lite vi kan gjøre med hva pressen prioriterer. Vi har laget en presseaktivitet, og ser positive sider ved at media kan være en videreformidler av budskapet, men ofte er det bare snakk om branding av OFW-merket, sier Vasbotten.

Motevisningen Up derimot, synes Vasbotten er et kjempefint tiltak. Han har gitt dem noen råd i forkant av den store dagen.

– Det de gjør er veldig fint og jeg har gitt dem noen råd. Jeg har bedt dem holde kontakten så får de se hvordan det fungerer for dem. Først skal de få være selvstendige og jobbe opp noe de har laget selv, så får vi se om de ønsker et eventuelt samarbeid i fremtiden, sier han.

Kulturstrøm

  • Gustav Klimts siste maleri solgt på auksjon

    Maleriet «Portrait of Miss Lieser» av den østerrikske kunstneren Gustav Klimt ble solgt på auksjon i Wien for 30 millioner euro, som tilsvarer rundt 350 millioner kroner.

    Klimt startet på portrettet i 1917, og det skulle bli hans siste maleri før han døde året etter. Han fikk aldri gjort det helt ferdig.

    Maleriet var savnet i nesten 100 år før det dukket opp på auksjonshuset i Wien tidligere i år, skriver BBC.

    Det har vært flere debatter om hvem kvinnen på bildet er, og hva som skjedde med bilde under 2. verdenskrig.

    Auksjonsleder Michael Kovacek, co-administrerende direktør for Kinsky Auction House taler ved siden av Claudia Moerth-Gasser, Klimt Expert, i begynnelsen av en auksjon for den østerrikske kunstneren Gustav Klimts portrett ble auksjonert ut.
    Foto: Reuters
  • Begravelses-musikal basert på Løvlands sanger.

    I september kommer begravelses-musikalen «You Raise me up» på Lillestrøm kultursenter, i samarbeid med komponist Rolf Løvland, skriver de i en pressemelding.

    Musikalen er en romantisk dramakomedie som utspiller seg i et begravelsesbyrå. Lisa Stokke og Øyvind Boye Løvold spiller hovedrollene.