Ordfører Frank Ingilæ er skuffet, men vil ikke gi opp å få ekstern finansiering til dette grenseskole-samarbeidet mellom Norge og Finland som har vart siden 1999.
– Vi ønsker å utvikle dette slik at det blir en referansemodell for andre skoler i landet, sier ordføreren.
Overføringsverdi
Han viser til at Finland scorer toppkarakter på internasjonale skoleundersøkelser.
– Her har vi overføringsverdi som kan tas til den norske skolen. Dette samarbeidet er så viktig at det ikke kan være en enkel kommunes økonomi som avgjør om det skal fortsette, mener ordføreren. Derfor hadde han
.Men Kunnskapsdepartementet svarer at de ikke disponerer egne midler til slike tiltak og finner ikke å kunne opprette en egen post på statsbudsjettet for dette arbeidet.
– Vi må vise til at det er kommunens ansvar at opplæringen skal tilrettelegges slik at elevene får best mulig utbytte, svarer departementet.
– Ja det er riktig, og det gjør vi også. Men grenseskolesamarbeidet er så unikt i landssammenheng at staten burde vært med å finansiere dette, svarer ordføreren.
Stortingsmelding
Han viser til at regjeringen og Stortinget i flere sammenhenger har understreket viktigheten av nordisk samarbeid, ikke minst i samepolitikken.
I stortingsmeldingen om samepolitikken som statsministeren la frem nylig i Karasjok, blir samarbeidet mellom skolene i Sirma og Utsjok, trekt frem som et godt eksempel på hvordan samarbeid over grensene kan fungere i praksis.
– Samarbeidet har særlig vært begrunnet med ønsket om å ta vare på og utvikle samisk språk, kultur og identitet, heter det i stortingsmeldingen.
– I stedet for å avslå vår søknad, burde regjeringen heller benyttet anledningen til å vise at de mener alvor med det de skriver i stortingsmeldingen, sier ordfører Frank Ingilæ.
Felles undervisning
Skolene har felles undervisning to dager i uken i norsk, finsk, samisk, engelsk og matematikk. Elevene følger sitt lands læreplan og er adminstrativt tilknyttet sitt lands sloke.
Skolene i Sirma og Utsjok bytter lærere i enkelte timer, og lærerene er ansatt i sine respektive kommuner.