Biler med en helt ny type avansert kommunikasjonsutstyr kjører akkurat nå rundt i området ved flyplassen i Amsterdam. Sjåførene får informasjon om skjulte farer som de ellers ikke ville sett eller hørt:
- Hvis en bil kolliderer bak neste sving, får sjåførene som kommer bak beskjed om at det har skjedd en ulykke.
- Fartsgrensa på den aktuelle strekningen er alltid synlig på dashbordet, selv om bilføreren ikke kan se skiltet.
- Trafikkopplysninger sendes bare til bilister som trenger det. Ingen blir forstyrret av irrelevant informasjon.
Mye tyder på at denne typen sikkerhetsutstyr blir standard i framtidas biler, busser og motorsykler. For første gang i Europa blir systemet demonstrert i praksis denne uka.
Det skjer på den store konferansen
i Amsterdam, som arrangeres av EU-kommisjonen og det nederlandske transportdepartementet.Bedre miljø
Forskerne som har utviklet det nye systemet mener at automatisk elektronisk kommunikasjon også kan bli en stor miljøgevinst i framtidas trafikk.
Stikkordene er mer fornuftig og behagelig kjøring, bedre trafikkflyt, økt energieffektivitet og reduserte CO2-utslipp.
Fire års testing og 417 millioner kroner har gått med til å utvikle kommunikasjons- og sikkerhetssystemet som nå blir vist fram for første gang.
Utfordringen har vært å konstruere effektive og trygge nettverk for "samtalene" mellom biler og infrastruktur, samt mer avansert teknologi for å lokalisere kjøretøyer i farta.
Resultatet er blant annet en langt mer nøyaktig posisjonsangivelse enn hva dagens GPS-teknologi gir.
- LES OGSÅ:
Meldinger sendes til bilene både fra enheter langs veien og fra sentraler lenger unna, på det språket bilisten velger selv. Nedlasting og oppdatering av programvare skjer automatisk.
På markedet om fem år
Innen utgangen av 2013 skal europeiske standarder være på plass for kommunikasjon mellom kjøretøy, og mellom bilene og infrastrukturen langs veien (skilt, trafikklys osv).
Tanken bak er at teknologien etter hvert skal bli innført over landegrensene i hele Europa.
Når standardiseringen er gjennomført, kan produksjonen starte i stor skala. EU-kommisjonen regner med at bilfabrikker og utstyrsprodusenter får klarsignal til masseproduksjon i 2015.
Mulighetene som åpner seg er nærmest uendelige. Her er noen andre eksempler:
Mange mener at kjøretøy som "knyttes sammen" på denne måten er en gammel drøm som nå er i ferd med å bli virkeliggjort. Smarte kjøretøy på intelligente veier kan få stor betydning for framtidas biltransport.
Svenskene satser
Presentasjonen i Amsterdam denne uka er resultatet av de tre felleseuropeiske forskningsprosjektene
, og .Sverige er blant landene som er tungt inne i utviklingen av det nye systemet. Volvo, Vägverket, Statens Väg- och Transportforskningsinstitut og Kungliga Tekniska Högskolan er blant deltakerne.
Norge er foreløpig representert med bomteknologiselskapet Q-free.
SE OGSÅ: