Vil hente nasjonalklenodium hjem fra Canada

Roald Amundsens båt Maud sank for 80 år siden - nå jobbes det med å få vraket hjem til Norge, men lokalbefolkninga er skeptiske.

Maud

Prosjektleder Jan Wanggaard undersøker baugpartiet av Maud som er merka av isens herjinger de siste 80 åra.

Foto: Dag Leslie Hansen

Maud ble bygd med tanke på å frakte Roald Amundsen gjennom Nordøstpassasjen, og sjøsatt i 1917.

Skipet nådde aldri fram til Nordpolen, og i 1925 ble det solgt til Hudson Bay Company som brukte det som lagerskip. I 1931 sank Maud på grunt vann i Cambridge Bay, og har ligget der siden.

Nå vil Jan Wanggaard få Maud tilbake til Vollen der hun ble bygd.

– Kan bli et fantastisk trekkplaster

Wanggaard er prosjektleder for Maud returns home, og omtaler Maud som et nasjonalhistorisk klenodium som det er trist at ikke har blitt henta hjem tidligere.

– Vraket av Maud slik det fremstår i dag kan bli et fantastisk trekkplaster i et fremtidig Maudmuseum i Vollen i Asker - der hun ble bygd for snart 100 år siden, sier han til nrk.no.

Men selv om Asker kjøpte Maud av Hudson Bay Company for én dollar i 1990 er det ikke bare å komme og ta med seg skipet hjem.

– Mange av oss tror Maud vil bli ødelagt av et forsøk på å heve henne og ta henne med til Norge, og det vil vi ikke at skal skje, sier Cambridge Bay-ordfører Syd Glawson til The Globe and Mail.

Maud

Maud i glansdagene over vann - dette bildet er tatt i 1918.

Foto: Anders Beer Wilse

Wanggaard forteller at lokalbefolkninga var skeptiske innledningsvis, men at de har endra oppfatning de siste par ukene etter at prosjektplanene har blitt kjent.

– De ser at vårt bergingsinitiativ sannsynligvis er enestående, og at muligheten for at andre ville ha satsa på noe lignende er mikroskopisk. De fleste føler nok at det er vanskelig å la være å støtte våre prosjektplaner om man ønsker å se båten berga for fremtida.

Han påpeker også at båten er sterkt knytta til norsk nasjonal historie.

Maud

Jan Wanggaard balanserer på delen av Maud som stikker opp over vannflata.

Foto: Dag Leslie Hansen

Lokalbefolkninga ribba båten

På tross av at Maud ble bygd for å tåle isens herjinger har både tiden og isen satt sine spor i skipet. Vraket ligger på 5-10 meters dyp, og er innkapsla i is 10 måneder i året.

– Hun mangler det meste av øvre del, og vil i et museum kun fremstå som et skulpturelt objekt med en voldsom visuell og fysisk kraft, sier Wanggaard.

Han forteller at undervannskroget fremdeles er intakt og i god forfatning. I tillegg er motoren ombord, og ankervinsjen - som opprinnelig satt på Fram - er noe isskadd, men fortsatt på båten.

Se bygginga av skipet:

Video Båten blir bygget

Byggingen av skipet

De første åra etter at skipet sank forsynte lokalbefolkninga seg grovt av tilgjengelig materiale.

– Det var naturlig i et område med svært lite tilgjengelig trevirke at en båt full av beste sort norsk eik var et fristende bytte, så mer eller mindre alt materiale som var synlig over vann ble ribba av båten.

I The Globe and mail forteller Wanggard at han unnskyldte den eldre garde av lokalbefolkninga for materialplyndringa på vegne av Amundsen, som han var sikker på at hadde syntes det var det rette å gjøre.

Maud

Store deler av Mauds eikeskrog ser ennå ut til å være i god forfatning.

Foto: Dag Leslie Hansen

– Vi er svært optimistiske

Nå er det opp til kanadiske styresmakter å bestemme om Wanggaard får eksporttillatelse for Maud.

– Når vi kommer hjem til Norge vil vi summere erfaringer og sende søknad, og vi er svært optimistiske.

Han forklarer at de satser på å gjennomføre bergingsoperasjon neste sommer, og at de vil bruke vinteren på tekniske og praktiske forberedelser.

– Operasjonen vil i praksis utføres som en ekspedisjon med utgangspunkt i Vollen i Asker, og forhåpentlig retur neste høst eller våren 2013.

Se skipet under vann:

Video Skipet under vann

Skipet under vann

Innholdet som skulle vises her støttes dessverre ikke lenger.