Kan ha funnet kisten til sagnomsust pirat

Amerikanske arkeologer tror de har funnet skattekister og skipet til den kjente piraten Henry Morgan.

Video Skattejakt i Panama

Jakter sjørøverskatt i Panama

Arkeologene har funnet restene av et skipsskrog og flere kister dekket av koraller utenfor Panama, melder nyhetsbyrået Reuters. Her skal kaptein Henry Morgan (ca. 1635-1688) ha ført et raid mot landet i 1671.

Henry Morgan var ikke en tradisjonell pirat, men drev med kaperfart (Privateering). Dette er piratvirksomhet satt i system, hvor kapteiner kunne angripe og plyndre fiendens handelsfartøy for verdigjenstander med myndighetenes velsignelse.

Arkeologene kommer fra Texas State University, og er ledet av Frederick Hanselmann, som skal ha funnet flere av Morgans kanoner ved Chagres-elven i Panama i fjor.

Henry Morgan

Henry Morgan, slik han blir framstilt i en illustrasjon fra 1700-tallet.

Foto: Wikimedia Commons

– En liten oppdagelse hver gang

Hvis det er Henry Morgans skip, har det ligget under sanden i 340 år. Teamet har sakte, men sikkert gravd skipet fram fra havbunnen.

– Vi kan bare avdekke littegrann av vraket i hvert dykk. Det er ganske spennende hver gang, siden du aldri vet hva du finner, sier arkelog Bert Ho ved Texas State University til Reuters.

Arkeologene har funnet en 16 meter lang skipsside og flere uåpnede kasser og kister under sanden og gjørmen.

De karibiske områdene utenfor Panama har lenge vært mål for skattejegere fra hele verden, og arkeologene tror eventuelle skatter har blitt plyndret for lenge siden.

Arkeologen Hanselmann leder arbeidet for å bevare de gjenværende sporene etter kapteinen i området. Den originale finansieringen av prosjektet falt gjennom, og romprodusenten Captain Morgan, som bærer hans navn, betalte det som manglet.

Morgans plyndring i Panama

Walisiske Henry Morgan førte et storstilt angrep mot Panama på slutten av 1660-tallet, ifølge Wikipedia. Han og hans mannskap hadde mye gjeld å betale, og de angrep den svært rike spanske handelsbyen Porto Bello i det som er dagens Panama.

Dette ble en stor suksess, og Morgan fikk kloa i store rikdommer fra byen.

Han fortsatte plyndringstoktet ved å innta flere karibiske øyer, og endte med å angripe Panama Viejo (dagens Panama City) i 1671. Her ble han lurt, siden mye av byens rikdommer var flyttet til et skip som lå langt unna plyndrerne.

Byen måtte bygges opp fra grunnen etter Morgans herjinger, og angrepet var et brudd på en avtale mellom England og Spania. Morgan ble derfor arrestert, og ført til England. Her ble han sluppet fri og slått til ridder, en rettsavgjørelse som kanskje ikke hadde holdt vann i dag.

– Må ha vært en katastrofe

Hanselmann har et klart bilde i hodet av hvordan det må ha vært for Morgan å seile opp elven, på vei til å plyndre Panama Viejo.

– Det var en flåte på 33 skip, og jeg kan se for meg hvordan det må ha vært å seile innover med en så stor flåte.

– De er på vei inn i elvemunningen for å plyndre, og bli enormt rike. Det må ha vært en katastrofe når flaggskipet hans traff på et undervannsrev.

Hanselmann antar at fire andre skip ikke rakk å snu, og gikk rett på revet.

– Morgan lot allikevel ikke naturen stoppe han, og fortsatte med de resterende skipene videre innover i Panama, sier Hanselmann.

Hva skjer med Ikke gjør dette hjemme-huset i den siste episoden denne sesongen? Alle de foregående husene har endt i ett flammehav, så hva skjer denne gangen? Mens sprengstoffekspert Roar og kjemiker Morten slår seg sammen for å prøve å lage vann fra bunnen av, går programlederne Rune og Torfinn vitenskapelig til verks for å undersøke om banning hjelper mot fysisk smerte. (8:8)
Vi er "på nett" så å si hele døgnet. Vi tvittrer, snap'er, spiller, teller skritt, handler og søker etter nyheter. Denne aktiviteten overvåkes av aktører som samler inn enorme datamengder om oss. Det ligger store gevinster, men også viktige fremskritt i BIG DATA! (2:4)
Humor, livsstil og intelligens gir status hos menn - og damer faller for det. Marens gjenværende beilere viser fram nye sider når de skal prøve seg under panseret på en Volvo 240. (5:6)